xcyber Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Har ett lite spørsmål som kanskje noen kan hjelpe meg med her.. Jeg har ett lite nettverk her der jeg deler ut nettet mitt til mine to gode naboer via hvert sitt tråløse kort.. Ettersom jeg hadde problemer med at "naboene" brukte ut-linjen for mye slik at nettet gikk som sirup til tider så gikk jeg til innkjøp av en linksys wrt54gs som hadde QOS.. og trudde at det var enkelt å sette opp slik at begge de tråløse mac-adressene fikk lov til å bruke for eksempel max 3000 mb ned og så 128 kb opp.. noe som min forige router ikke hadde.. men jeg er litt usikker.. Noen som har en lignende ruter og vet hva som skal stå i feltene? ser det er plass til å sette inn 2 mac-adresser i starten der med valg fra low til highest? hva så med min egen pc som er fast koblet til routeren? vedlagt bilde av qos-oppsettet.. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Jeg har prøvd diverse firmwarer til min WRT54GS uten å få noen særlig dreis på QoS. Hvis problemet er at naboene bruker bittorrent, så tror jeg det beste er å skru ut antennen til de lærer seg nettvett. Alternativt så kan du be de sette begrensning på både antall connects og upload i torrentprogrammet. Helst bør de nok sette ned til 30 connects globalt (hvertfall om begge bruker torrents) og f.eks 125kbs. Har du en tidlig versjon av routeren (lavere enn 4.0) så kan du legge inn annen firmware som ikke lagrer like store iptabeller. Den tåler derfor litt mere trafikk enn Linksys sin orginale. Hyperwrt(Thibor) og DD-WRT er de to mest kjente. Hyperwrt har enkere menystyring av QoS, men min erfaring er at denne QoS saken på utlinjen er mere til pynt enn virkelig gode greier... Lenke til kommentar
xcyber Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2006 (endret) Jeg har prøvd diverse firmwarer til min WRT54GS uten å få noen særlig dreis på QoS. Hvis problemet er at naboene bruker bittorrent, så tror jeg det beste er å skru ut antennen til de lærer seg nettvett. Alternativt så kan du be de sette begrensning på både antall connects og upload i torrentprogrammet. Helst bør de nok sette ned til 30 connects globalt (hvertfall om begge bruker torrents) og f.eks 125kbs. Har du en tidlig versjon av routeren (lavere enn 4.0) så kan du legge inn annen firmware som ikke lagrer like store iptabeller. Den tåler derfor litt mere trafikk enn Linksys sin orginale. Hyperwrt(Thibor) og DD-WRT er de to mest kjente. Hyperwrt har enkere menystyring av QoS, men min erfaring er at denne QoS saken på utlinjen er mere til pynt enn virkelig gode greier... 7108605[/snapback] glemte å skrive at problemet selvfølgelig oppstår når dem laster ned også! da stuper jo hastigheten ned til oss andre.. Finnes det ingen måte å styre nedlastingen på via routeren da? slik at alle får lik hastighet eller en minimum av hastighet som QOS skal gjøre? Jeg har versjon 5 av den.. Endret 19. oktober 2006 av xcyber Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå