Gå til innhold

Den store Snowboardtråden


jacoP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Et slikt "pur park" brett, hvordan oppfører de seg i en slalombakke sånn generelt?

 

Å hoppe er det som jeg synes er morsomt, men er jeg først i en bakke og ser noe løssnø tar jeg meg gjerne en snartur ut i den, men heli'er ikke opp et fjell for pudder. Og drar jeg på fjellet bygger vi gjerne hopp. Bør jeg gå for et park brett eller holde meg i denne custom-leiren som du kalte det? (svarte jeg meg selv der?)

 

Et parkbrett (twin) har centered bindinger. Den eneste bakdelen med akkuratt det er pudderkjøring.

Du klarer å kjøre greit i pudder (så lenge brettet ikke er kjempekort). Men det blir utrolig tungt på bakfoten, da du må legge all vekt bak, samtidig som du har like soft tail og nose (vanskelig å balansere i pudder).

Pudderbrett har god setback på bindingene, en stiv, smal tail og en myk, stor nose. Dette er for å cruise lett gjennom pudder. Myk nose er for å ikke bli halshugd av is, tretopper og annet som kan lure i snøen.

 

En annen ting med parkbrett er at de har en "soft" stålkant.

"Skarpheten" på stålkanten avgis i hvor mange grader stålkanten er flat i forhold til bakken. Eh, se skjema.

 

Det grå er stålkanten, under den er snøen, til høyre er ..lufta. Du ser hvor mye du må dreie brettet for å skjære i snøen med så mye grader. En skarp stålkant (freeride) er nermere snøen og krever mindre dreiing av brettet.

edge4.gif

 

Grunnen til parkbrett har soft stålkant er at du ikke skal hooke/catche like lett på sketchy landinger.

Alle har landa litt skeivt og bare følt at brettet (nose eller tail) har tatt kontroll og kjørt sin egen vei, og du bare ramler. Da har du catcha en edge. Gratulerer.

 

En soft stålkant gjør at du kan lande skeivere, boardslide (på rails) uten bekymringer og gjøre bakketriks lettere.

Men dette koster. Prøver du å svinge på is eller ta deg en fet carve med en 3-4graders stålkant får du problemer, den klarer ikke å skjære gjennom, og du havner på trynet/ræva.

Rome Artifact har til og med bronsekanter. Bronse er mykere enn stål, dette gjør brettet ein jævel på rails, men en fis på is.

 

Dette med en "soft" stålkant til is/carving blir enda mer bakvendt med et mykt brett. Da det blir enda vanskeligere å dreie, pga lite respons.

Stivt brett med skarp stålkant = carving/is machine.. Men tar du et stivt brett med skarpe stålkanter med deg i parken, så sliter du endel.

 

 

Et freeride-brett har somregel en ca. 1-2 graders stålkant - optimalt for det meste. Litt setback - greit i pudder. Litt soft nose - pudder/tullesnø. Og en stivere tail - pudder og pop (høyde på ollie). De fleste har variasjoner i hvor mykt det er i midten.

 

Inn i alt dette finner du også half pipe-brett. Noen har centered stance, skarpe stålkanter (half pipe = is), noe stiv nose/tail og er mykt i midten.

 

 

For cruising på normale skiløyper merker du ikke megastor forskjell på park, freeride eller whatever, utenom tidligst på dagen, da snøen/isen er hard som fy.

 

 

Dette er jo selvsagt bare generelt og grunnleggende om brettypene. Det varierer mye mer. Sidecut (smalest på brettet vs breiest på brettet), base-type og alt mulig.

Snakk med folka i butikken, send mail til produsenter og plag livet av hele verden. Et brett koster mye penger.

 

 

Hva er egentlig forskjellen på brettene du lista opp. Hvor havner youngblood serien inn her? Er seeker mye annerledes?

Forskjellen er hvor stive de er hvor, kvaliteten på treet, kvaliteten på basen, gradene på stålkant, om det er forsterka, etc.

Forum Seeker er en dyrere Youngblood kan du si. Kjappere base som tåler mer, bedre pop som varer lengre+++

Men uansett hvor mye du punger ut, så har et snowboard en levetid på ca. 100 dager i løypa

Endret av geita
Lenke til kommentar
Utrolig bra geita! Den posten din mangedoblet min kunnskap om brett.

Hyggelig det. Bare ikke legg for mye vekt på vår kjære stålkant.

Det har også noe å si hvor sløvt eller skarpt selve stålet er.

Noen parkbrett har helt sløv stålkant hvor brettet er breiest, over nose og tail, dette gjør brettet enda mer tilgivelig på landinger. Dette funker også på andre typer brett.

 

Vil du bli en hardcore parkrotte kan du "detune" hele stålkanten. Gjøre den rund og fin med en fil.

Da kommer du ikke langt på noe hard snø.

Girer du litt ned kan du "detune" nose, tail og rett under bindingene.

Jeg vet ikke hvordan brettet føles i løypa da, men det må bli litt wobbly.

 

Noe som er enda viktigere hva angår brettyper er sidecut og effective edge. Men det er stress å forklare.

Sidecut er hvor timeglassforma brettet ditt er, ca.

Effective edge er hvor mye av brettet som faktisk er i kontakt med snøen.

(Edit: Jeg klarte til og med å lure megselv med en litt for enkel forklaring)

 

Skal forklare mer om dette senere. Skal til fjells i morgen.

Søvn neste

Endret av geita
Lenke til kommentar

Jeg tok en smell på en flatrail som var full av rust idag. Lurt. Den hvite(!) buksa mi ble helt oransj på den ene siden.

Domestos + skrubbeklut + negler + skrubbeskrubbing = rust destroyer 3000. Buksa ble god som ny.

 

Hail to the king

CPD48100.jpg

Lenke til kommentar

Ok, da er det på tide å fornye litt! Nye bindinger og briller skal bestilles, men er litt usikker på størrelsene på bindingene. De jeg har tenkt til å kjøpe er i strørrelse L. Det står Sizes: Medium (6-9), Large (9-15), altså Amerikanske størrelser vil jeg tro. Mine sko er i størrelse 46, og det står at de er i størrelse 11,5 i Amerikansk størrelse. Men vil det da gå greit med L bindinger? Regner med det siden det står 9-15, men må være 100% sikker før jeg bestiller;)

 

Kan endelig begynne å stå igjen, da ryggen begynner å bli bra igjen:) i alle fall kosekjøre litt:D

 

Får varme opp med noen filmer fra forrige sesong:

 

- Meg som tar backflip, ikke helt stødig på landingen :p

- Meg som tar 360 på ett av big jumpene

- Meg på cornern

- Meg som tryner på en rail. IKKE godt :p

- Meg på railen

 

Litt dårlig kvalitet, og de er postet her før. Men kjører på allikevel:P

Lenke til kommentar

Brettet mitt er sånn mellom park/custom tror jeg. stålkantene er ikke så skarpe, sliter litt på isete føre, men er digg på rails :p. Stancen er ikke så brei som på vanlige park brett, og det er et par cm lenger forran(altså ikke midtstilt). Tailen og nosen er ca like breie og softe, og brettet er mer "ispinne" formet.

 

Brettet mitt er da et sims brett, var topmodell for 2-3 år siden tror jeg, måtte punge ut med 6000,- ihvertfall, er litt usikker på navn men.

 

Idag prøvde jeg et gnu brett til en kompis, dette var da et parkbrett, med veldig brei stance, midtstilte bindinger, mykt som fy osv. Dette var også endel mindre en mitt, mitt er vel 151 og det var 141 elns. Det første jeg merket med dette brettet var at det var helt jævli å svinge med, når jeg svingte vanlig føltes det ut som jeg var på grensen til å kante hele tiden, og det var veldig "tungt" å svinge. Jeg tenker da litt på å kjøpe et nytt brett iom at det jeg har er veldig ripete etter mye pudderkjøring utenfor løyper osv og da tenkte jeg på et parkbrett. Men er det slik at parkbrett er mye verre å svinge med?

 

Og hva er fordelene/ulempene med et 100% parkbrett fremfor mitt som jeg vil si er egnet for park, men ikke helt ubrukelig i pudder?

Lenke til kommentar
Men vil det da gå greit med L bindinger?

Yep. Det er uansett bedre med for stor binding enn for liten.

Hvilke bindinger og briller skal du bestille?

Tenkte på et par Spy Soldier Red briller:

post-45401-1202498132_thumb.jpg

Og et par 5150 FF1500 bindinger:

post-45401-1202498160_thumb.jpg

Jeg får ikke sett noen av vidione.

Er ingen side egentlig;) Prøv å gå inn her: http://home.no.net/chs89/snowboard/ så listes alle filene i mappene opp. Du må ha VLC eller QuickTime for å se dem;)

Endret av Christian_
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvordan dere klarer å få råd til denne sporten?

Har stått på brett i 9 år nå og i fjor fant jeg ut at jeg trengte nytt utstyr da jeg bare har kjøpt billig brett og arvet klær osv.

 

Så jeg gikk jo å kjøpte:

Bukse

Jakke

Hjelm

googles

Snowboard

boots

bindinger

 

Det kostet jo rundt 15 000kr. Jeg er 15 år og driter ikke penger for å si det sånn. Brukte mye av konfpengene mine osv. Det er jo helt utrolig dyrt for utstyr og når det enda koster penger å stå i bakken. Jeg som bor i Tønsberg har litt problemer med å komme meg til skianlegg da svarstad er alt for dårlig. Så eneste alternativet mitt er å ta buss til kongsberg og hemsedal som koster 380kr - 550kr + jeg har begynt å tatt med meg matpakke istedenfor å kjøpe mat der oppe fordi det koster 180 spenn for en liten pizza :p

 

Hvordan får dere råd? Jeg får 500kr i ukelønn det holder til en dag i kongsberg. 1 gang å stå på brett i måneden er alt for lite når sesongen er så liten. Står mange fler ganger i hagen enn i kongsberg, det skal være sikkert!

 

Er det noen ungdommer her som kan forklare meg hvordan de får tilbake penger? Jobber dere? Jeg skal selv begynne som telefonselger på tirsdag men som alle sier så er jo det en dritt jobb med dritt lønn.

 

Sier faren din: "Slapp av i trappa, pappa har penger"

eller: "Penger gror ikke på trær! Det får du tjene selv!"

 

 

Angrer på at jeg kjøpte ustyr til 15 000kr og glemte å ha igjen noen penger til heiskort :p

Lenke til kommentar
Gjest Medlem-148998

Jeg får mye mindre penger enn deg. Etter at jeg begynte å selge VG, så får jeg ikke ukelønn lenger heller;)

Tjener ca. 1200-1300 på en måned med vg salg.

Brettet som jeg nå har i min tredje sesong, fikk jeg til jul.

Samme gleder buksa og jakka jeg bruker. Og sesongkort i Varingskollen fikk jeg også.

 

15 000 høres ganske mye ut. Fint mulig å handle langt billigere,f.eks bestille fra usa.

Der jeg fikk jakka og buksa mi fra, og sparte over 2000 kr på det ihvertfall:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...