Gå til innhold

Den store Snowboardtråden

jacoP

Anbefalte innlegg

Bindingens egenskaper handler om fleksibilitet/stivhet.

En myk binding er til freestyle, slik at du kan tweake til beina brekker.

En stiv binding er for freeride, slik at du har maks respons når du bomber nedover løypa.

High-back'en går på det samme. En høy high-back gir mer respons, en low-back gir rom for tweaking. Men det kommer også ann på hva du selv liker.

Støvelenes og brettets stivhet må også matche.

En fløyelsmyk støvel i en superstiv freeride-binding på et mykt brett er ikke en optimal miks.

Jeg anbefaler bindinger fra Burton.

De har litt høyere base enn de fleste andre, slik at du får litt mindre tå- og heldrag visst du har store ben. De har de beste ankel-strapsene, mye tykkere enn andre. Cap-strapsene overgår også det meste. Pluss at de er meget justerbare på de fleste måter.

Men styr unna de billigste fra Burton. Du får hva du betaler for, som regel.

Jeg kjører på Burton Triad-bindinger i år. Helt konge. Ser mange på teamet bruker denne. De har Cartel sin base, Co2 sin hi-back og P1 sine straps (deiliig).

Stivheten er ca. 6/10. Perfekt for mitt bruk, jeg er litt overalt. Støvla mine er Lashed, som har 5/10 i stivhet.

Andre bindinger du bør se på er:

P1 (stivhet på 5/10), litt freestyle-orientert binding med medium hi-back.

Cartel (7/10), all-mountain. Kanskje litt stiv for de minste, høy hi-back. Kan fås med lo-back.

Og klassikeren Mission (5/10), medium hi-back denne også. Litt billige straps eneste.

Vil du litt ned i pris er Rome et alternativ, spesielt modellen 390 får ufattelig mye love. Det er en freestyle binding med mye flex, men skal gi deg nok respons til freeriding.

Union er også et merke med et godt rykte, samme med Technine, eller T9 om du vil.

Du får titte litt rundt, ta med deg støvlene på sjappa og strap inn. Snakk med folka og se hvilke bindinger som passer støvelen og brettet best

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for utfyldene svar. har nå noen burton MOTO's, men har tenkt å bytte de til noen atskillig mye stivere i løpet av sesongen.

Lashed, de fra 32?

Tror kanskje jeg havner på noen burton bindinger, jeg har store føtter(45). Ser det ligger en del billig på ebay. Kanskje jeg legger inn ett bud i løpet av kvelden.

Lenke til kommentar

Er på jakt etter et nytt brett.

Burde duge til litt all round kjøring med hoved fokus på hopp og park kjøring.

Hvor langt bør det være? er rundt 179cm og 60kg. tenkte meg noe rundt 154. blir 152 for kort?

Sett litt rundt og kommet over Forum youngblood, forum seeker og burton custom. noen som har noe erfrainger med disse? Hvilke andre brett kan passe?

Tar gjerne imot tips til bindinger også.

Hvordan er det med sko kjøp på nett. Varierer skoene såpass at jeg bør handle i en butikk, med tanke på å få prøvd skoen først.

Er det noen gode sider som skriver om snowboard utstyr?

Endret av andash
Lenke til kommentar

Anbefaler deg iallfall ikke å bestille sko fra nettet uten å ha prøvd de først. Det gjorde jeg, og brant meg skikkelig på, to ganger. :( (føler litt rart ut to poster siden jeg snakket om bindinger fra ebay, men det blir noe annet :p )

her er en liten guide angående kjøp av snowboardsko.

So recently, I bought snowboard gear for the first time, including new boots. Before buying them, I did my research (or at least I thought I had). Of course, a lot of this was looking through the forums at snowboard.com. So now that I have finished buying my stuff, I figured that I could share my experience and maybe I could write a little guide or something for people who are buying boots for the first time and have questions about it. Please remember, I am relatively new to snowboarding and I'm pretty sure there will be mistakes. If there are, please correct them and add any other information that would be helpful for people looking to buy boots for the first time.

1. One of the most important things in my opinion: try on LOTS of different boots. Try to stay away from buying them online without even trying them on. Boots fit each person differently. I myself tried on about 10 different pairs before I found the salomon dialogue boots. They fit me perfectly.

2. Don't be cheap with boots. You want to be comfortable when riding your board, so spend what you can.

3. Here I may be wrong...but here it goes. When you put on the boots, your toes should be touching the end of the boot. Of course, you don't want your toes to be curling, as this will cause pain. When you bend your knees, you should feel your toes come off of the end of the boot. This way you will know that it fits well. Also, if there are pressure points, which was a very big problem for me, don't buy them. Breaking them in might fix the problem, but it also might not.

4. Boots will pack out with time, as in get larger. I read somewhere on the forums that boots tend to pack out .5 to 1 size larger after repeated use. So, don't buy boots that are too big for you.

5. Boot sizes and your shoe size are most likely not the same. I wear a size 10-10.5 shoe and the dialogues I bought were a size 9.5. Again, try to avoid buying boots online without trying them on.

6. When you go to the store to try on your boots, take your snowboard socks with you. The cotton socks you wear with your shoes are thinner than the snowboard socks you will be wearing while on the slopes, and it WILL affect the boot size you buy.

7. Once you buy the boot, I would suggest wearing them around the house. This will help break them in. As for heat molding, I really don't know much about it. If anyone has any input for this, that would be great.

8. I realize that some people are confused about the BOA system, although I'm sure most people on the forums know what it is. However, since this is for first time buyers...The BOA system is a lace system that replaces your traditional laces. Rather than having to tie the laces, you simply turn a knob to tighten them. To release it, you pull on the knob, and the laces become loose. The laces are actually made of metal wire, and from what I know, are VERY sturdy. You shouldn't have problems with the wires breaking. Remember, this stuff is very very strong. Over time, they will become loose, but they can be easily re-tightened. For me, all the boots with BOA system I tried on caused pressure points. However, for the people who do have them, they like it because it is so easy to adjust. For example, once you get off a chair lift, you might want to tighten the boot. All you have to do is turn the knob, rather than having to undo the laces.

9. Heel Shims: Thanks to boarderholic for this one. This is originally taken from boarderaholic's post from later in this thread:

"Heel shims are a cheese wedge shaped piece of foam that is about maybe half a cm thick? You stick it in between the footbed and the sole of the shell of the boot and it raises your heels up a little bit to take some space up. I did notice however, it DOES alter the fit of the boots a little bit, but I guess that's to be expected when you start adding foreign objects into your boots eh?"

These can be used to help with heel lift.

10. Finally, and I'm only repeating this to emphasize my point, try on your boots and walk around in them before you buy! I cannot stress how important this is. Before I bought my dialogues, I purchased the DC judge after trying them on for about 10 minutes in the store. Bad mistake. When I got home, I realized there were pressure points that caused a lot of discomfort, and I returned them the next day. Remember, you're spending good money on your boots. You don't want to make a decision your going to regret.

For now, thats all I can think of. Sorry that its so long, but I just wanted to be thorough. Again, if there are any mistakes, please correct me. And if you have any extra information that I missed, please tell everyone. I really hope that this will help people buying boots for the first time. So yeahh...I guess thats it.

Lenke til kommentar
her er en liten guide angående kjøp av snowboardsko.

Fin den, men hva du ender opp med er: Prøv forskjellige sko(!) Prøv skoa lenge. Plag livet av folka i butikken. Rett stivhet. Behagelig passform. Kjenn tærna i tuppen når du står oppreist. Du skal ikke kunne løfte hælen.

Og ya, 32 Lashed. Det fine med 32 er at de har ganske breie såler, passer utmerket for en plattfot som meg.

andash, med din vekt blir nok 152 ganske lekent. Go nuts.

Jeg ville tatt en ekstra titt på Forum Seeker. True twin. Sintered base. Skal visstnok være lett også. Det er digg.

Det blir jo et pur parkbrett, da bør du også sjekke Rome Artifact og Bataleon Evil Twin.

Er du i Burton Custom-leiren, dei som ikke er 100% retta mot park, ei heller twin, så sjekk Rome Agent eller Bataleon Goliath i tillegg.

Jeg liker meg overalt, som sagt, da er det greit å ha en litt lengre nose for pudderkjøring.

Vurderer twin-brett til neste år, tho.

Hvordan liker du Kooley-brettet ditt, Frigata?

Lenke til kommentar
Hvordan liker du Kooley-brettet ditt, Frigata?

Før kooley-plata køyrde eg på SC Guerilla division CK-modellen. Begge er 154cm, så lengden er ikkje noko å seie på. Men kooley-plata er litt mjukare, så det er framleis litt uvandt å køyre med den. Eg merkar også at den er litt kinkig å køyre pudder med. Kort nose og tail er ikkje akkurat ideelt til pudder. Har ikkje fått testa plata på rails og kickers enda. Kort oppsummert vil eg seie at plata er knalldigg, men ganske mjuk. No trynar eg ofte på enkle jibbetricks, pga eg ikkje har vendt meg til dette momentet endå. Men det kjem seg nok.

Lenke til kommentar
Nice! Men kva meiner du med "wave"? S-rail? Er ikkje så mange anlegg som har skikkelege bigjumps om dagen (15-20 meter) ettersom folk uten erfaring har skada vettet av seg på dei.

Wave i forhold til denne tegningen. Kan si at "bølgene" var større enn de virker som på bildet.

"Rollercoaster'n" deres var helt snødd ned... Og Downflatdown/dobbelkinken hadde de jo satt helt ned i snøen..=\

*skrivefeil

Endret av -Jungeldyret
Lenke til kommentar
er det noe særlig forskjell på centered boards og de som står litt lengre bak på? klarer man noe helt basic pudder kjøring på centered boards?

Jeg har flyttet bindingen min så mye fram jeg kan, uten å lage nye "inserts", og klarer fint å kjøre litt pudder. Men står fortsatt bittelitt nærmere tail enn nose.

Lenke til kommentar
andash, med din vekt blir nok 152 ganske lekent. Go nuts.

Jeg ville tatt en ekstra titt på Forum Seeker. True twin. Sintered base. Skal visstnok være lett også. Det er digg.

Det blir jo et pur parkbrett,

Et slikt "pur park" brett, hvordan oppfører de seg i en slalombakke sånn generelt?

Å hoppe er det som jeg synes er morsomt, men er jeg først i en bakke og ser noe løssnø tar jeg meg gjerne en snartur ut i den, men heli'er ikke opp et fjell for pudder. Og drar jeg på fjellet bygger vi gjerne hopp. Bør jeg gå for et park brett eller holde meg i denne custom-leiren som du kalte det? (svarte jeg meg selv der?)

Hva er egentlig forskjellen på brettene du lista opp. Hvor havner youngblood serien inn her? Er seeker mye annerledes? Hva med bindinger? Sett litt på Rome 390, noe å innvende på de?

Endret av andash
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...