Gå til innhold

Den store Snowboardtråden


jacoP

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 20 som trenger nye snowboardklær. Brettet mitt er knæsj rosa under og hvitt og lyserosa oppå. Jeg trenger nye fancy klær som passer meg til vintern, men aner ikke hva jeg vil ha. Alt annet enn sort og kjedelig :)

_________________________________

Min blogg :)

Lysegrønn bukse er drit fet! Jakke vet jeg ikke helt... Kanskje en med mange farger?

 

TRASTR.jpg

LM.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har noen spørsmål jeg regner med noen her kan svare på..

 

Hva er fordelen med kort vs langt brett?

Kjører ca 50/50 i bakke/løssnø, begrenset med triksing - hva er det optimale (langt/kort)? Hva er bakdelene/fordelene med brett som er bredt på midten (dvs om man har store sko)?

 

Er selv over 2 meter, og trenger derfor bra lengde på brettet - er det noen nettbutikker (norske eller skikkelige utenlandske) som kan anbefales? Er på jakt etter et brett som er stabilt og enkelt å kontrollere ved kjøring..

 

Edit;

Ser at f.eks Exoticboards har longboardsnowboard - noen som har erfaringer med dette?

http://www.exoticboards.com/snowboards.html

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Fordeler/ulemper ved langt brett

  • + Flyter bedre i pudder.
  • + Mer stabilt i fart.
  • + Stor innsving = bra til carving.
  • - Tyngre jo lengre -> lavere spinn hastighet, dårligere respons, krever mer styrke å kjøre i pist
  • - Ubrukelig på rails (veldig lange)

Fordeler/ulemper med kort brett

  • + lite og lett -> lekent og responsivt
  • + Mykere (som regel) -> lettere nosepress og butter
  • + Mindre innsving -> større moment til å starte spinn
  • + Lettere jo kortere -> høgere spinnhastighet, lettere respons, krever mindre styrke.
  • - Ubrukelig til big mountain (veldig korte)

Jeg er vant til å kjøre medium lengde på brettene mine. Jeg er 182cm / 75kg og bruker 157 til allround og hadde ett 155 til park. Som regel er det et skifte i hvor bred stance man kan ha ved 155/157 så jeg foretrekker 157 da den gir bredere stance som gjør det lettere å "danse" på rails.

 

Til pudder er det tradisjonelt vært litt lengre brett med setback (nose er litt lengre enn tail) og en retningsbestemt profil (nose er litt bredere enn rail og innsvingen startere lenger bak mot tail) som har vært å foretrekke. Normalt for 182/75 som jeg er ville vært et 161, directional, setback brett til pudder og offpist. Jeg klarer meg fint med mitt 157, twin, centered men det er ekstremet kronglete på pudderflater og i lav fart.

 

Det nye nå er reversed camber brett som har et omvendt spenn som løfter nosen når du kjører pudder. Disse brettene kan kjøres kortere enn tradisjonelle pudderbrett og gir en litt mer skate-aktig følelse, de skal også fungere glimrende i park. Det finnes mange varianter av disse så pass på at du får ett med reversced camber mellom bena og ikke bare i nose/tail for best effekt utenfor løypene, de fleste parkorienterte reversed camber har bare omvendt spenn i nose og tail for å gjøre pressing og butter enklere.

 

Nettbutikker:

  • dogfunk.com - suveren på alt med brett. Jeg vil si at dette er verdens beste webshop for snowboard.
  • backcountry.com - suveren på alt av big mountain og outback. Jeg kjøper litt herfra om det er utsolgt på DogFunk, tror de er søskenselskap.

Edit: Brett til deg

Som en 2 meter kar regner jeg med at du veier rundt 90-100 kilo. Skulle tro 159-162 brett er ok til deg for det meste, kortere brett vil kanskje bli for myke og "gli unna" når du prøver svinge og styre. De virker rett og slett litt dårlige.

 

Se på brett som Burtom Custom V-rocker, Nitro Misfits, Libtech Skate Banana, K2 Believer, Rome Graft og liknende gjerne i Wide varianter.

Endret av cbastus
Lenke til kommentar

Herlighet for en respons - imponerende! :)

 

Takk for mange gode tips! snowboard.no har salg på Axis Wide (http://www.snowboard.no/oss/snowboard_SALG.htm - se nederst), 167cm og ekstra bredt - dette bør være passende i lengde? Lurer på om mitt nåværende brett er rundt 155-157 - vil det være noe å hente på å kjøpe lengre (167)? Det nåværende er et Shaun Palmer Circles, så lite vits å bytte det om jeg ikke merker mye forskjell?

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Graft er lillebroren til Agent, det vil si Graft var Agent for 2 sessonger siden, så det er en bra plate men ikke en park noodle. Artifact og Artifact 1985 fra Rome er begge myke park brett. 1985 har en flat base med rocker/reverced camber på nose og tail for enklere press og butter. Om du vil ha et park/street/rail brett ville jeg valgt Artifact fremfor Graft.

 

Skal du se på andre merker blir det vel noe slik:

  • Nitro: T1 , Sub Zero
  • Burton: Blunt, Dominant
  • K2: WWW/WWW Rocker, Jibpan
  • Ride: Society (ble valgt dogfunk.com's pick of the year til parkkjøring)
  • Gnu: Park Pickle

Allian White Out/Black Out er også et brett du kan sjekke, men jeg personlig synes disse har for dårlig kvalitet. De blir myke fort, responsen er ikke til stede og prisen svarer ikke til hva du får, men de er syyykt myke.

 

Om du venter 14 dager skal jeg gi deg tilbakemelding på hvordan Ride Society 157 fungerer til parkkjøring.

Endret av cbastus
Lenke til kommentar

Graft er litt mykere enn Agent og uten så mye carbon. Agent er et directional twin og Graft true twin.

 

Spørs litt hva du liker i parken, heller du mot rail ville jeg sett på brett som K2 WWW rocker, Nitro Sub Zero, Burton Dominant P-Rocker, liker du å gå langt og stort kan det være greit med et litt stivere brett som fortsatt funker på rails som Burton UnInc, K2 Parkstar eller da Ride Society. Jeg har selv god erfaring med K2, mitt Believer har tålt mye juling så langt, men det er litt stivt til aktiv jibbing. Velger du K2 WWW kan du forresten gå 5 cm ned i lengden.

 

Jeg tror du blir fornøyd med Society om du velger det. Par det opp med noen medium til myke bindinger og sko så har du en killer. Thirtytwo Lashed med Burton Mission/Ride 390 feks.

Endret av cbastus
Lenke til kommentar

cbastus: Har du handlet mye fra Dogfunk? Hvordan er det med toll og moms på varer man handler derifra? Det er vel noe som heter at sportsutstyr er fritatt for tollavgift? Og trekker de fra amerikansk moms på varen før de sender den, slik at man slipper å betale dobbelt opp med moms (amerikansk OG norsk)?

 

Veldig gode innlegg du har over her forresten :)

Lenke til kommentar

Takker Solaar, jeg prøver bare hjelpe så godt jeg kan :)

 

Jeg har handlet en del på dogfunk, men det har som regel vært gaver og gaver går utenom toll og moms. Dogfunk legger kun til "sales tax" om du bestiller til Utah, sender de internasjonalt eller ut av Utah er det de oppgitte prisene som gjelder.Dogfunk sender ikke disse varene internasjonalt (link).

 

Etter tollreglene går sportsutstyr utenom toll, dette gjelder ikke tekstiler men som regel går alt gjennom om det er merket med "snowboardgear". Moms på 25 % kommer i tillegg men toll på ~10 % blir strøket. Det er greit å merke seg at du også betaler moms på frakten: Om varen koster 1000 NOK og frakten 1000 NOK betaler du 500 i moms (2000*0,25).

 

Tollsats for gaver (sendt fra privatperson) er 1000 NOK, dogfunk kan sende som gave mot et tillegg i prisen men totalsummen blir alltid oppgitt. Om du skal bestille gaver til flere folk kan de sendes sammen, tollsatsen på 1000 NOK gjelder for hver enkeltgjenstand: Du kan altså få tilsendt en jakke til 999, søsteren din en bukse til 999, lillebroren din boots til 999 i samme eske uten at det skal løpe ekstra kostnader forbundet med det. Ved gaver er det ikke toll/moms på frakt. Jeg har aldri mottatt gaveforsendinger med samlet verdi over 1000 NOK, så sjekk toll.no for sikkerhetskyld.

 

En kompis kjøpte nylig plate, bindinger og boots fra dogfunk og fikk det til Norge via JetCarrier, han betalte moms på varer og frakt uten ekstra tollavgifter. JetCarrier ordnet det helle, han mottok kun en faktura for frakt, toll og avgifter. Han omtalte det hele som veldig ryddig og enkelt.

 

Edit: Klarering om toll på gaver.

Endret av cbastus
Lenke til kommentar

du må jo betale toll og moms selv om det er merket som gave! -.- jeg måtte det med buksa mi! :O :O fikk en jeg kjente til å sende den som gave, men han skrev ut pakkseddelen fra bedriften sin, så lenge det står navnet på en bedrift på pakken så tar de toll og moms! -.- snakka med ei dame fra posten i tlf! :p hun sa det! :p men buksa kostet kun 450 kr uten toll og moms, så ble ca 800 til sammen! :p

 

har en grei huskeregel for å regne ut ca pris med toll og moms på varer fra dogfunk. du tar bare å plusser halve prisen på prisen igjenn! :p feks : 600 kr + 300 kr= 900 kr! ^^ da har du totalprisen omtrent! :p

Lenke til kommentar

Stemmer. Kun gaver fra privatadresser får avgiftsfritak. Jeg får som regel ting sendt fra familie i USA, så tenkte ikke over det.

 

... er du helt sikker på at det er moms på frakten? Jeg spør fordi det ikke er det når man bestiller f.eks dvd'er o.l fra utlandet, da er det kun selve varen som blir momsbelagt.

DVD-er kommer vel som regel under 200 NOK, som er satsen for toll og mums? Mulig det varierer med varetype, men på brett er det i alle fall mums på frakten. Jeg har også måtte betale mums på frakt av bildeler.

 

Sjekk toll.no for sikkerhetskyld.

Endret av cbastus
Lenke til kommentar
Jeg har tenkt litt på å kjøpe Graft 153, men vil ha en ganske mykt brett. Noe annet å annbefale?

Vil anbefale Rome artifact hvis du skal ha ett mykt brett. Jeg har artifact 08. Og den er en drøm for folk som elsker å leke seg på små hopp og rails.

 

Ikke bra å kjøre utenfor bakken med. Der suger brettet rett å slett. Heller ikke så god på de største jumpsa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...