Gå til innhold

Den store Snowboardtråden


jacoP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
er denne buksa-- http://www.dogfunk.com/snowboard/BUR2202/B...-Pant-Mens.html

 

koster 2500 på burton.no.. :( vil vell bli på en drøy 1000 lapp med JC og toll og alt? :p

(Dogfunk pris + JC kostnader + frakt)*kurs*1,35. Om jeg da ikke tar helt feil. Normalt ender man på halvparten av hva det koster i Norge.

 

Er det noen som har erfaring med Nitro sitt hurtig lacing system. Vurderer Nitro Team TLS denne sesongen.

Snakket med Sheriff på Lillehammer om den snøringen for noen sesonger siden. De sa det funka prima, men at det var et helvete om lissene røk. Av min erfaring liker jeg tradisjonelle lisser siden disse kan byttes ved uhell/slitasje temmelig enkelt, men slitasjen kommer an på hvor mye man står og uhellet på hvor forsiktig man er med utstyret. Jeg står 3-4 dager i uke når det er sesong og er jeg klumsete når det kommer til lissene mine, så jeg sliter vel litt mer på utstyret enn normalt.

 

...

jeg vil ha den! :( xD den gamle er passe utslitt nå! ;P var bare ei billig ei jeg fikk på sporten en gang! :p

...

Vil du ha den så kjøper du den, så enkelt er det :)

Men en ting burde du vite når det kommer til Burton cargo pant, de er ikke av topp kvalitet. På mine to par har "magebeltegreia" løsna fra rumpa bak i korsryggen og lommene gått opp i sømmene. Går greit å fikse, men er irriterende. Selv har jeg mye positiv erfaring med Helly Hansen, Bonfire og Special Blend, både i passform og kvalitet, spesielt Helly Hansen hva kvalitet angår. Jakkene til Burton er supre.

Lenke til kommentar

Så lenge varen koster under 1000NOK må gjerne kviteringen ligge ved. Pakken må bare merkes med gave og verdien skrives på pakksedelen. Om kompisen din går til nærmeste USPS-kontor får han hjelpen han trenger.

 

Ikke forveksle USPS (statelige postvesen) med UPS (privat pakkefirma), UPS tar usanselig mye mer betalt.

Lenke til kommentar

Heisann, en stund siden sist her nå... Har to spørsmål.

 

Skal bestille et par Oakley Crowbar, men jeg er veldig usikker på hvilket glass jeg skal velge? Vil ha speilgass, og er usikker på hvilke av dem som er det? Trenger ikke polariserte, da det er en del dyrere og jeg ikke tror jeg trenger det.

 

Andre spørmål er angående nye boots. Trenger nye boots for sesongen (de gamle har falt fra hverandre). Kjøper gjerne fjorårets for å få billigere, og vil ha en god parkboot. Har Forum Lien bindinger som er ganske myke, bør da bootsa også være litt myke? Synes 32 lashed virker interessante, da jeg heller mest mot vanlig snøring.

Lenke til kommentar

Lashed er en fin park boot, passe myke, passe stiv, fungerer sikkert ypperlig i bindingene dine. Alle jeg snakker med digger den, men den passer som alle 32 ikke helt perfekt til alle føtter. Egentlig har 32 bootsene en slags innleggssak de monterer i butikken, 32 custom fit program eller noe slikt, men jeg har ikke hørt om noen som monterer det i Norge. Når det kommer til Boa eller ikke er det bare preferanse, det eneste som er sikkert er at du bør ha dual/focused-boa om du går for det, da kan du fordele trykket bedre.

 

Hva briller angår spørs det hva slags forhold du står i. Er det mye høyfjell og sol er polarisert bra, om du står mye i overskyet vær og shit er det ikke spesielt vits. Polariseringen er der for å fjerne refleksjoner fra snøen. Jeg har greid meg helt fint uten polariserte så langt. Dragon kaller speilglassene sine for ionized, speilglassene mine fra Oakley heter Iridium. Aner ikke om de to navnene hjelper, men det er vel godt for noe :)

Lenke til kommentar

Sjekk US størrelsen på skateskoa dine. Skatesko fra statene (DC/Osiris/DVS/Globe etc.) pleier matche ganske godt overens med boots. Det er ikke garantert at det passer perfekt, men som regel fungerer det ganske fint med +/- 0.5 i US størrelser. Som regel er det best å gå ned i størrelse, spesielt om skateskoene dine har litt tøffelpreg.

 

Libertine er heat fit, dette vil si at foringen tilpasser seg foten din etter hvert som du kjører. Etter noen dager vil du så og si få et avtrykk av foten din i støvelen. Å gå opp en størrelse kan derfor være problematisk iom. at foringen trykkes sammen når den tilpasser seg. God plass + sammentrykking = for mye plass.

 

Det beste er om heat fit støvler er litt trange uten å klemme for mye i starten, da blir de perfekt etter en-to ukers kjøring. Du kan event rocke noen ekstra sokker om den er litt for stor, men dette vil gjøre kraftoverføringen og presisjonen mye dårligere. En normal nybegynnerfeil er å ha for store boots. Jeg startet med 43-44, nå kjører jeg med 42.

 

Det hele koker ned til hvordan du kjører: Om du fokuserer på softing og afterski kan du godt ha en litt stor støvel, om du fokuserer på selve kjøringen fremfor afterski ville jeg gått for en støvel med tight fit ganske tett opptil det du bruker i joggesko/fotballsko.

 

White Water ved Grensen i Oslo selger Rome støvler, stikk innom der og se om de har noen i 9 du kan prøve før du bestiller.

 

---

 

Mens vi er inne på støvelstørrelser kan det også nevnes at størrelsen har innvirkning på temperaturen. Mange som har problemer med kalde tær har faktisk for store støvler og for mange lag sokker, slik at de stopper sirkulasjonen i bena. Et lurt triks er å kjøpe tynnere sokker av god kvalitet, gjerne silke/ull-mix, løsne bindingen på forfoten et klikk eller to når du står i heisen, og å løsne snøringen når du går inn for å chille litt i varmestua.

Lenke til kommentar

Det er bra å stå litt bredt ja. Mer kontroll på brettet, og du vil uansett stille det bredt når du blir litt bedre.

 

Stillingene på bindingene spørs egentlig på hvor "ny" du er på brett. Har du lært å svinge, og så vidt begynt å hoppe på kuler og små hopp, så vil jeg annbefale å stille dem til duckstands litt etter litt.

Det betyr at tærene peker hver sin vei: --\-----/--

 

Men husk å begynne forsiktig, ikke still for mye, heller ta det etterhvert som du føler for å stille mer.

Lenke til kommentar

Det er i tillegg ganske ugunstig med for flat vinkel. Ha minimum +/-5º vridning på bindingen, da ungår du unaturlig vridninger på knærne. 0º høres og ser kanskje knall ut, men det er en dreper for kneet i lengden.

 

Hvordan folk velger å stille inn bindingene er ganske individuelt, men fellesnevneren er at parkkjørere gjerne har en bred sentrert duck stance (forklart lenger opp), slope folk har litt setback (nosen er litt lenger enn tailen slik at "tyngdepunktet" på plata blir litt mot bakbenet) og freeridere har en smalere stance med mye setback (mer nose = bedre oppdrift). Prøv deg litt frem og se hva som funker: still litt på bindingen og kjør en 2-3 turer før du stiller litt mer på den, etter hvert finner du ut hva som fungerer for deg.

 

Selv har jeg har kjørt i 13 år og eksperimenterer fortsatt med innstillingene, gjerne avhengig av hva jeg skal kjøre eller hvordan forholdene er. Park = bredest mulig stance med duck, pudder = flytte forbenforbindingen ett hakk eller to inn mot senter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...