Gå til innhold

Den store Snowboardtråden

jacoP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Støtter oppom Juvass. Så bildene ei venninne tok der sist helg, det var rundt 8 kickere på det ene. Mulig to av de var hips. Mot Stryns 2 er det ganske overkill. Men det koster vist ekstra å kjøre park der da.

Noen som har vært på Fonna?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Hei og hå.

bumper denne tråden litt jeg...

Har noen spørsmål angående kjøp av snowboard. Etter en pause på ca 2-3 år, så har jeg lyst til å begynne igjen.

Har sett en del som spør om noe av det samme, men vil forsikre meg om at det blir riktig når jeg først skal kjøpe..

Jeg er ca 186 høy og veier ca 80kg, bruker ca 45 i sko. Kommer til å kjøre mest på pudder, og generelt herje litt rundt og leke meg (les: hopp). Dvs. ikke noe park eller noe sånt. Hva slags brett/bindinger/sko anbefaler dere da?

Hvis dere vet om noen guider på sånt rundt omkring, så kan dere godt linke til det å.

Endret av MBrandt
Lenke til kommentar

Sko må du gå å prøve i butikk. Har du ubehagelige sko så mister du lysten til å kjøre. De skal sitte lett på foten, og du skal ikke kjenne noen presspungter.(VIKTIG!)

Til brett så vil jeg anbefale et litt stivt et, iom at det blir lettere å kjøre pudder da, noe som er en stor fordel i begynnelsen.

Stikk innom en snowboardforhandler (g-sport,intersport,sesson,vision osv.) og spør om de har noen brett igjen fra sessongen som var. Da kan du ende opp med et kanonbrett til en veldig bra pris.(ca 50% avslag)

Bindingene må stå i stil med brettet. Dvs ikke utsenemessig, men oppbygningen må passe til brettet. Er brettet stivt, må bindingene være til dels stive, og omvendt.

Overser du dette, risikerer du å ødlegge stilen og kjøreevnen ganske mye.

Og når du først skal kjøpe brett fra et sted, spør om du kan få pakkeløsning, med brett, bindinger og sko i ett. (Du må fortsatt prøve sko, ikke ta de første og billigste.)

Med ca. 50% avslag og pakkepris har du mer en nok igjen til heiskort hele vinteren :)

Lenke til kommentar

Enig med han over. Jeg ville gått for et brett rundt 160-165, gjerne retningbestemt med setback. All Mountain til Back Country Freestyle er i grunn hva du ser etter. Du kan ta utgangspunkt i en del fine brett hos DogFunk.com. Siden du bruker 45 kan det være en fordel med Wide brett, dette gir deg også litt bedre flyt i pudder.

Av støvler gjelder hva NothinDoin™ sier; prøv deg frem. Annet enn det er stivere støvler å anbefale til frikjøring, myke er mer om du trives med railing og slikt. Når det er sagt er det mange som bruker stive støvler og kjører fletta av mange i park. Joe Sexton bruker feks ultralight i parken, og det er en stiv støvel. Har til gode å se noen med myke støvler kjøre fletta av noen offpist.

Bindingene bør passe til bootsene og brettet. Å kjøpe samme merke av boot og binding gir deg en perfect fit, men dette kan som regel mixes litt på. Jeg har ikke kjørt samme binding- og bootmerke på mange år. Pass på at booten sitter godt i bindingen og finn en med høy highback. Capstrap/tåstrap er ikke så farlig når du skal cruise pudder, da ligger du uansett mest å surfer og bruker kroppen mer enn anklene. Den stive støvvelen vil også veie opp for det capstrapen liksom skal gjøre godt. Her er det uansett smak og behag. Jeg digger capstrap, og det gjør at jeg kjører bedre med det. Alt er plasebo.

Når alt dette er sagt brukte jeg et 157 Allian parkbrett til pudder en sessong, og det fungerte greit nok, måtte bare ha god fart og helst 30+ hellinger. Kan anbefale K2 Believer, har selv dette i 157 og har brukt det til toppturer, pudder, park og isbrekjøring med godt hell. For min smak er det bittelitte stivt, men det er superstabilt i stor fart.

Om du vil eksprementere litt er det ett brett som faller utenom alt dette: Skate Banana. Har ikke egen erfaring med dette, men en kompis som kjørte 165 til pudder byttet til et 157 banana og forguder det. Han sier det fungerer helt sykt. Det har et omvendt spenn som gjør at man flyter lettere uten å måtte "ligge i baksetet". Dette brettet vil du ikke finne på 50 % da det stort sett blir utsolgt ila. de første månedene det kommer på markedet hvert år.

Du burde også ta deg en prat med folka på dogfunk.com, det er en live chatt funksjon oppe til høyre, muligens du må trykke på support først. De har snøring.

Lykke til og hold oss oppdatert så kan vi tipse/råde :)

Lenke til kommentar

15år og oppover, snitt er 18-20år. Men de har folk fra 15 til 30år :) Jeg sjølv er 21år. Hvis du har spørsmål, da er det bare å spørre meg eller Rune. HAn som har ansvar for leiren, meget hyggelig fyr!

Endret av Fox
Lenke til kommentar
15år og oppover, snitt er 18-20år. Men de har folk fra 15 til 30år :) Jeg sjølv er 21år. Hvis du har spørsmål, da er det bare å spørre meg eller Rune. HAn som har ansvar for leiren, meget hyggelig fyr!

jeg er 16 år, er ikke sånn spess god til å trikse osv.. :S :p klarer 540, 360 osv.. :p klarer de fleste rails, men hvor god bør man være for å bli med a? :p er det muligheter for å lære nye triks osv også eller? :p

også hvor mye koster det? ;D

Endret av langskalle
Lenke til kommentar

«Hei. Vi har noen plasser igjen til campen i høst, men det kan lønne seg å bestille raskt hvis du skal være sikker på å få en plass. Vi har fått høre at parken i år er bedre enn noen gang. Det blit 3 linjer med hopp i år også (lett, medium og vanskelig) i tillegg til mange rails og en strøken pipe.»

venstre.jpg

Må bare si det er få ledige plass igjen, etter det jeg har fått vite av rune. Ta gjerne kontakt med ham og spørre om leiren :) [email protected]

langskalle, du er såklart bedre enn meg ;) så bli med ;) selv om det kanskje koster litt mye?

Lenke til kommentar

Det aller beste er om du kjenner noen i Statene som ønsker å gi deg buksa i gave.

Du kan motta opp til 1000 NOK i verdi som gave uten å måtte tolle det.

Ønsker de å sende gaver til flere i din familie, kan de putte alt i samme eske så lenge hver enhet ikke har høyere verdi enn 1000 NOK. Verdien på hver enhet, og at det er enheter til flere folk i pakken (eventuelt fra flere givere), må føres opp på en performafaktura som skal følge pakken, kvitteringer på verdien er ikke nødvendig. Dette er kjekt om de ønsker å gi deg en bukse, søsteren din en jakke og broren din hansker og lue. Da sparer de porto på å sende alt til deg, slik at du kan distribuere det videre til din familie når du møter de ...

JetCarrier kan, så vidt jeg vet, ikke sende pakker merket som gave, så disse må du tolle om de har verdi over 200 NOK. Om varer må tolles vil du også måtte tolle av fraktkostnadene, sist jeg sjekket var det 10 % toll og 25 % mva. Å ha dokumentasjon på dollarkurs om verdien blir oppgitt i dollar er lurt, om varen ligger i grenseland og kursen øker slipper du da å måtte tolle varen da det er dagens kurs som gjelder på tollvesenet om ikke annen dokumentasjon foreligger.

Mulig disse reglene er endret, men det var slik de var ved juletider. Sjekk toll.no eller ring til tollvesnet og gi oss gjerne infoen om du finner ut noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...