Gå til innhold

Den store Snowboardtråden

jacoP

Anbefalte innlegg

Mye av det der stemmer:P han jeg snakket med var en mann i 50årene som knapt hadde prøvd brett selv :p

-Skal ha alt nytt; heiv det forige brettet/bindingene, og skoene er for små.

-Alderen er 15 år, høyde 173. så leter etter et brett rundt 150.

-Har kjørt i 5år, men ikke aktivt. om det står mellom nybegynner og erfaren er jeg nok nybegynner, men om det finnes noe midt i mellom ville jeg ha plassert meg der ( kan jo å kjøre og ta simple tricks som 180, grab osv)

-Vil ha et brett jeg kan bruke til alt; off-piste, park, vanlig kjøring.

-høyde 173, vekt 55kg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jon_Martin: Hvor mye penger har du tenkt å bruke?

Ta.feks dette Burton Custom brettet, det koster kanskje litt mer enn du har tenkt å bruke, men det er mer et eksempel på hva du kan få tak i på finn.no Burtons Custom brett er vel kjent for å være et av de beste allround-brettene som finnes. Og til den prisen MED bindinger så er det ikke tvil om at det er en god deal og et brett som vil vare veldig lenge.

Applebee: Det gjør du, hvis du tåler å kjøpe brukt.

Generellt anbefaler jeg å kjøpe nye sko fordi det å kjøpe brukte sko fort kan gi deg problemer pga at de allerede har formet seg etter foten til den forrige eieren.

Brett og bindinger burde mange flere kjøpe brukt, det tar ganske lang tid å slite ut et brett hvis man ikke kjører mer enn to-fire uker i året, noe veldig mange i storby-områdene sjeldent gjør. Og når jeg sier mange flere, så mener jeg at det nesten alltid er bedre å kjøpe et brukt merkesbrett enn et nytt "G-sport brett"

Endret av Solaar
Lenke til kommentar

De pakkene jeg ble anbefalt passer ca i min prisklasse, iogmed at jeg skal ha ny hjelm og briller, og ikke har alt for mye penger.

Dog, om forskjellen er enormt stor på en pakke til 2500kr, og en til 4000 kr, er jeg nok villig til det.

Har alltid vært skeptisk til å kjøpe brukt av en eller annen grunn.. :p Men om det er det eneste dere vil anbefale i min prisklasse får jeg vel tenke på det :hmm:

Lenke til kommentar

Hvis du absolutt skal ha nytt, ville jeg tatt en tur innom BoardShop (http://www.boardshop.no). Her kan du velge hvilket som helst brett + binding, og få 20% avslag.

Nå har jeg ingen erfaring med brettet, men ville tatt en titt på dette Nitro brettet, fremfor et ukjent merke som Stuff(?)

http://boardshop.no/sider/produkt.asp?id=19308

Endret av Commencal
Lenke til kommentar

Ok, neida du finner sikkert nytt ok utstyr i den prisklassen, skal se om jeg finner noen gode pakketilbud.

Men hvis du ser på den annonsen jeg linket til i mitt forrige innlegg så ser du at det er et helt nytt og ubrukt brett. Det er faktisk en sinnsykt god deal. 4.500,- for et Custom brett med Cartel bindinger er veldig bra. Men siden budsjettet ditt er lavere så skal jeg se hva jeg kan finne.

Lenke til kommentar

Hva med denne pakken?

Det ser faktisk ut som akkurat det du trenger, og det beste av alt - det er ubrukt!

Samlet pris 3.300,- for Snowboard, bindinger, hjelm (med headset til iPod/mp3/telefon) og sko i str. 41.

Utifra det jeg kan se på bildene så ser det ut til at brettet er et "Lamar Ultra" med en lengde på 149 cm. Det brettet er et bra allround-brett og er designet for free ride. Det har en ganske spretten tail slik at du får god kraft i dine ollies, og en litt mykere nose for å flyte bedre i løssnø.

Skoene er av merket Sims, og selv om jeg ikke kjenner til akkurat den modellen så er Sims "et merke til å stole på".

Hjelmen er av merket Arnette og er veldig bra. (husk å sjekke størrelse)

Bindingene er vel kanskje det dårligste i pakken ser det ut til, de ser ikke akkurat spesielt avanserte ut og merket har jeg aldri hørt om. Muligens er det en Lamar binding som heter "Link".

Uansett, dette er faktisk en helt genial pakke for deg (håper du har størrelse 41 i sko :) ) ikke bare i forhold til det du skrev at du trengte, men absolutt i form av prisen. Jeg tipper at du kan prute ennå litt mer på denne pakken, ring og si at du tar den hvis hun sender den i morgen og gir deg en samlet pris på 2.500,-. Det godtar hun sikkert ikke, så da møtes dere på halvveien. (får håpe det ikke er noen her på forumet som har lagt ut annonsen, hehe)

Endret av Solaar
Lenke til kommentar

149 blir nok litt kort da, skal jeg anbefale lengde på brett for deg hvis du har tenkt å bli veldig lang, så kan du nok gå for et som er oppimot 156, men da blir det ofte en del stivere, og hvis du enten veier lite, eller ikke kjører aggresivt nok så kan det være at det blir feil brett for deg. Så hvis du vil velge et brett som er litt lengre, så kan du godt ta et som er mykere.

Når du blir eldre og ferdig utvokst så er det mye annet som avgjør hvordan brett du skal velge, men for din alder, ditt nivå, vekt og høyde så tror jeg at et brett på ca 154 er bra. Velg gjerne et litt mykt brett, de som er lagd for park/pipe er som regel litt mykere.

Hvis du er villig til å betale litt ekstre for brettet så er som sagt det Custom-brettet jeg linket til litt lenger opp et veldig godt valg.

Lenke til kommentar
Så på Bern hardhat i dag... Den har et lite "visir"...Passer den dårlig hvis jeg står på brett? Kosta 900.

Som denne, bare i hvit istedetfor brun. Men med det samme mønsteret bak, bare i svart.

Kjenner ikke så godt till Bern, så vet ikke hvordan den fungerer. Har hørt noe om at den luetingen inni ikke er helt optimal og at det gikk utover passform slik at hjelmen satt løst. På backcountry.com har de en live chat du kan snakke med, de pleier ha temmelig kontroll. Når jeg nevnte visir tenkte jeg på sånn stor spoiler som likner de som sitter på motorcross hjelmer. De små bremmene som på hjelmen du lenket til synes jeg er ganske fete egentlig, men det er smak og behag. Til syvende og sist er det uansett viktigere å ha det artig enn å ha rett utstyr, det synes også på stilen din om du har det artig mens du kjører :)

Generellt anbefaler jeg å kjøpe nye sko fordi det å kjøpe brukte sko fort kan gi deg problemer pga at de allerede har formet seg etter foten til den forrige eieren.

Om du skal kjøpe brukte boots er det nesten alfa og omega at de har heatfit i hele innerstøvelen, da vil skoen kunne tilpasse seg til din fot fremfor forrige eiers etter noen turer. Det andre du burde finne ut er hvor myke bootene blir etter hvert og hvor lenge de er kjørt på. Om du feks kjøper et par gamle 32 Lashed som er brukt temmelig aktivt i to sesonger er det stor kjangse for at den er mer lik en tøffel enn noe annet.

Lenke til kommentar

Jeg er 173, å brettet mitt er 156.. Funker fett det..

Ang. Stuff... Jeg har hørt om merket før, men har ingen erfaring med dem...

Cycab var merke på det gamle brettet mitt.. Det var vel noe av det beste jeg har kjørt på..

Men det går ganske fort i stykker, og brettet er ikke mykt en plass...

Annbefaler å se litt rundt på bruktmarkedet, åsså eventuelt spør oss hvis du lurer på om det er en bra deal ;)

Sko burde du kjøpe nye, og prøve de før du kjøper... De skal være myke, og du skal ikke kjenne noen pressepungter..

Brettet burde forresten være 150-156... Vil egentlig si at 150 er litt for kort...

Lenke til kommentar
Brettet burde forresten være 150-156... Vil egentlig si at 150 er litt for kort...

Kommer vel an på hva man bruker det til, mulig jeg ikke har fulgt med på diskusjonen godt nok og at det alt er nevnt.

Selv er jeg 182 og 75kg. Har kjørt på 161, 151, 155 og 2x157. Jeg har funnet min sweetspot på rundt 156 til parkkjøring og allround. 155 funket supert til jibbing etter jeg fikk nye inserts til en bredere stance (155 og nedover pleier ha maks 52cm stance, 156 og oppover har maks 62cm), men da var det temmelig søppel til det meste annet enn rails. 157 er litt i lengste langet til jibbing, men det er litt kort i pudder så en fin allround lengde. Forøvrig er stance-bredde noe man må finne ut selv. Det som funker for meg funker ikke nødvendigvis for deg.

Tommelfingeren er vel: Park -5 til -2 cm, Pudder +2 til +5 cm.

Sko burde du kjøpe nye, og prøve de før du kjøper... De skal være myke, og du skal ikke kjenne noen pressepungter..

Om skoene er myke når du kjøper de kan du fort synes de er for slappe etter en stund. Boots blir mykere med tiden, og de vil utvide seg innvendig og tilpasse seg foten. Dette varierer fra modell til modell og merke til merke. Noen modeller er 3D-/heatfit og vil klemme noe sykt før de tilpasser seg.

Som nybegynner er det fint med myke sko, men etter hvert vil du nok ha de litt stivere. Det er normalt at sko tar 1-2 uker å kjøre inn. Mine sko var et helvete de første 14 dagene, nå sitter de som en gymsokker (uten å være myke da). Jeg ville anbefalt deg å kjøpe sko ganske tett opptil den størrelsen du bruker i skatesko/sneakers (sneakers som da sitter fast på foten, ikke kipper og er løse). Om booten sitter "perfekt" i butikken og det føles som en tøffel/himmel å ta den på, da ville jeg vurdert å gå ned en eller en halv størrelse fra feks 10 til 9.5 US. Også skal booten strammes godt når du prøver den, ikke noe liksomstramming, og stram booten din selv.

Edit: Test også gjerne booten i en binding mens du har den på.

Endret av cbastus
Lenke til kommentar
Så på Bern hardhat i dag... Den har et lite "visir"...Passer den dårlig hvis jeg står på brett? Kosta 900.

Som denne, bare i hvit istedetfor brun. Men med det samme mønsteret bak, bare i svart.

Kjenner ikke så godt till Bern, så vet ikke hvordan den fungerer. Har hørt noe om at den luetingen inni ikke er helt optimal og at det gikk utover passform slik at hjelmen satt løst. På backcountry.com har de en live chat du kan snakke med, de pleier ha temmelig kontroll. Når jeg nevnte visir tenkte jeg på sånn stor spoiler som likner de som sitter på motorcross hjelmer. De små bremmene som på hjelmen du lenket til synes jeg er ganske fete egentlig, men det er smak og behag. Til syvende og sist er det uansett viktigere å ha det artig enn å ha rett utstyr, det synes også på stilen din om du har det artig mens du kjører :)

Det ble til at jeg kjøpte den, da gamle er veldig liten. Skal teste den i morgen, den virker iallfall varm og god! =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...