Gå til innhold

Den store Snowboardtråden


jacoP

Anbefalte innlegg

hei, jeg lurte på å kjøpe meg nytt brett, men lurer litt på om dette passer sammen.

 

brett:

http://www.dogfunk.com/snowboard/Lib-Techn...d/LBT0104M.html (153cm)

 

bindinger:

http://www.dogfunk.com/snowboard/Ride-EX-S...g/RDE0128M.html

 

hvordan er det med størrelse på bindinger når jeg ligger i grenseland med bootstr, må jeg ha M eller L

 

boots:

 

http://www.dogfunk.com/snowboard/Vans-Mant...s/VAN0014M.html

 

 

 

jeg er 171cm høy og veier ca 70kg har 42 i skostørrelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Tenkte jeg skulle kjøpe nytt brett siden det jeg har nå begynner å bli ganske slitt. Jeg kjører for det meste over hele fjellet. Både på toppen av fjellet i løssnøen og i parken. Tenker jeg skal gutse litt mer i år og lære meg nye triks, samtidig som jeg skal kose meg i løssnøen og skogen. Regner med at jeg derfor trenger et allround brett. Jeg er 197cm høy og det brettet jeg har nå er 163cm og rekker meg til skuldern. Vet ikke om det er kort/passe/langt til meg. Jeg trenger også bindinger til brettet og nye boots. Vil helst at bootsa er hvite, men alt funker jo. Tenker at makspris er 8-9 lapper for alt til sammen.

 

Noen som har tips?

Jeg bumper denne pga ny side.

Lenke til kommentar

Jeg kan legge til at at jeg leverer brettet mitt til "førstegangsprepp" for sesongen hos Oslo Sportslager, så blir det gjort skikkelig grundig første gangen.

 

Tenkte å gå over kantene for å "jevne ut" sår og hakk, noen som har en liten guide til hvordan jeg kan gjøre det selv?

 

 

EDIT: Jeg vet jo at det ligger guider på youtube, men kunne godt tenkt meg en mer lettvint guide, basert på personlig erfaring og info om hvor jeg evt. kan kjøpe en grei fil eller hva det anbefales å bruke. :)

Endret av -Jungeldyret
Lenke til kommentar
hei, jeg lurte på å kjøpe meg nytt brett, men lurer litt på om dette passer sammen.

 

brett:

http://www.dogfunk.com/snowboard/Lib-Techn...d/LBT0104M.html (153cm)

 

bindinger:

http://www.dogfunk.com/snowboard/Ride-EX-S...g/RDE0128M.html

 

hvordan er det med størrelse på bindinger når jeg ligger i grenseland med bootstr, må jeg ha M eller L

 

boots:

http://www.dogfunk.com/snowboard/Vans-Mant...s/VAN0014M.html

 

jeg er 171cm høy og veier ca 70kg har 42 i skostørrelse.

Nytt utstyr er artig.

 

Ser greit ut det der. Skoene er myke, men om du har testet de og synes de sitter fint er det bare å kjøre på.

 

Jeg ville vurdert å bytte ut bindingene. Ride har en tendens til å falle litt fra hverandre etter hvert og krever generelt mer vedlikehold enn andre merker. Jeg kan anbefale Union Force og Burton Mission alternativt de mykere Union Contact eller Burton Custom. Disse koster litt mer, men er bindinger du kan ha glede av lenge og som du ikke blir for god for innen det første. Om du vil ha noe skikkelig lekent og mykt kan du se på Salomon Relay Series. Du må nok ha en Large Ride EX, dette vil variere med de andre merkene. I Burton er du nok M og Salomon S/M, litt varierende med modell.

Lenke til kommentar
Jeg kan legge til at at jeg leverer brettet mitt til "førstegangsprepp" for sesongen hos Oslo Sportslager, så blir det gjort skikkelig grundig første gangen.

 

Tenkte å gå over kantene for å "jevne ut" sår og hakk, noen som har en liten guide til hvordan jeg kan gjøre det selv?

  1. Kjøp et kantfil/"edge tool" i en sportsbutikk, gjerne en hvor du kan justere bevel/vinkel
  2. Still inn ønsket vinkel på verktøyet. +2 grader for park, 2-1 for allround, 1-0,5 for pipe. Jo høyere vinkel jo enklere er det å jibbe men det blir også vanskeligere å kjøre på is/i bakke generelt.
  3. Dra den langs kanten på brettet til denne er jevn.
  4. Detune/sløv ned nose, tail og senter med en fil og bryne om du kjører mye rails.

Lenke til kommentar
Hei. Tenkte jeg skulle kjøpe nytt brett siden det jeg har nå begynner å bli ganske slitt. Jeg kjører for det meste over hele fjellet. Både på toppen av fjellet i løssnøen og i parken. Tenker jeg skal gutse litt mer i år og lære meg nye triks, samtidig som jeg skal kose meg i løssnøen og skogen. Regner med at jeg derfor trenger et allround brett. Jeg er 197cm høy og det brettet jeg har nå er 163cm og rekker meg til skuldern. Vet ikke om det er kort/passe/langt til meg. Jeg trenger også bindinger til brettet og nye boots. Vil helst at bootsa er hvite, men alt funker jo. Tenker at makspris er 8-9 lapper for alt til sammen.

 

Noen som har tips?

Jeg bumper denne pga ny side.

Boots ville jeg prøvd i butikken til du finner noen som sitter bra på foten. Kjøp ca samme størreslse som du har i joggesko så går det fint. Mange har en ide om at boots må være store for å få plass til masse sokker, dette er feil. Ett par tynne supersokker holder i mengder. Jeg bruker samme størrelse boots som pensko. Om du er i Oslo er White Water, Fluid, Sk8SrfSno, What's Up, Swag, Antons Sykkeldelisk og Bikes and Boards bra plasser å prøve boots.

 

Oppsett jeg mener funker til allmountain jib orientert freestyle for en kar på 2 meter:

  • Nitro Misfits 159, Union Force bindinger og ThirtyTwo Lashed boots
  • Burton Custom V-rocker 159, Burton Mission binding og Burton Shaun White/Moto boot.
  • Rome Agent 159, Rome 390 nindinger, ThirtyTwo Ultralights boots.

Egentlig er det bare å mixe og matche.

 

Med 8-9K kommer du langt. Om du er i Oslo burde du stikke innom to-tre av White Water, Fluid, Sk8SrfSno, What's Up, Swag, Antons Sykkeldelisk og Bikes and Boards og høre hva de anbefaler til deg samt hva de tar for en full pakke.

 

For litt inspirasjon kan du klikke her.

Lenke til kommentar
hei, jeg lurte på å kjøpe meg nytt brett, men lurer litt på om dette passer sammen.

 

brett:

http://www.dogfunk.com/snowboard/Lib-Techn...d/LBT0104M.html (153cm)

 

bindinger:

http://www.dogfunk.com/snowboard/Ride-EX-S...g/RDE0128M.html

 

hvordan er det med størrelse på bindinger når jeg ligger i grenseland med bootstr, må jeg ha M eller L

 

boots:

http://www.dogfunk.com/snowboard/Vans-Mant...s/VAN0014M.html

 

jeg er 171cm høy og veier ca 70kg har 42 i skostørrelse.

Nytt utstyr er artig.

 

Ser greit ut det der. Skoene er myke, men om du har testet de og synes de sitter fint er det bare å kjøre på.

 

Jeg ville vurdert å bytte ut bindingene. Ride har en tendens til å falle litt fra hverandre etter hvert og krever generelt mer vedlikehold enn andre merker. Jeg kan anbefale Union Force og Burton Mission alternativt de mykere Union Contact eller Burton Custom. Disse koster litt mer, men er bindinger du kan ha glede av lenge og som du ikke blir for god for innen det første. Om du vil ha noe skikkelig lekent og mykt kan du se på Salomon Relay Series. Du må nok ha en Large Ride EX, dette vil variere med de andre merkene. I Burton er du nok M og Salomon S/M, litt varierende med modell.

 

Mission er veldig myke.. Droppet et litt for stort heng, og landet litt feil. I teorien skulle bindingen ha knekt, men i stedet vre skoen seg slik at undersålen var trøkt mot strappen.. Anbefales til park da.!

Lenke til kommentar
Mission er veldig myke.. Droppet et litt for stort heng, og landet litt feil. I teorien skulle bindingen ha knekt, men i stedet vre skoen seg slik at undersålen var trøkt mot strappen.. Anbefales til park da.!

Dette skjedde stadig vekk med mine gamle SP Brootherhood som er medium til stive, problemet der var at bindingen er litt for stor til skoen og at SP ikke hadde en mindre størrelse som passet. SP er uansett tunge saker.

 

Takker for svar!

 

Jeg går nok for brettet jeg linka og Union Force bindinger. Boots får jeg stikke innom en butikk og kjøpe senere.

Du kan eventuelt prøve boots i butikk og så bestille på nett. Det viktigste er at du får sko som passer til din fot. Lykke til med kjøpet :)

Lenke til kommentar
Mission er veldig myke.. Droppet et litt for stort heng, og landet litt feil. I teorien skulle bindingen ha knekt, men i stedet vre skoen seg slik at undersålen var trøkt mot strappen.. Anbefales til park da.!

Dette skjedde stadig vekk med mine gamle SP Brootherhood som er medium til stive, problemet der var at bindingen er litt for stor til skoen og at SP ikke hadde en mindre størrelse som passet. SP er uansett tunge saker.

 

Ikke det som er problemet mitt ihvertfall, skoen passer perfekt i bindingen ;)

 

-----

 

Hva er planene til folket i vinter?

 

Jeg skal bare til bortelid og hovden, kanskje en tur innom gautefall og brokke. :)

Lenke til kommentar

Hvordan fungerer det å kjøpe ubrukt '08 brett? Sitter de å råtner i lager og ruster som faen? Finnes det i det hele tatt å kjøpe brett fra eldre sesonger? Tenker for det meste ebay, men om det finnes andre nettbutikker så hadde det vært digg.

Tenkte å kjøpe nytt brett for park, men er på jævlig budsjett. Men er kanskje bedre å kjøpe helt splitter nytt '10 brett som kommer til å kjøres en del sesonger med?

Lenke til kommentar

Om du bare filer nose/tail og mellom bindingene har du fortsatt kantgrep nok fremme og bak, der brettet virkelig tar tak når du svinger, til å klare deg over hopp og ned litt is.

 

De som velger å file kantene er de som kjører mye park, og da med fokus på rails, eller street og som ikke trenger kjøre mer enn ned en transportløype eller to. Om du kjører mye pist er det ingen vits å gjøre dette.

Lenke til kommentar
Kjøp 09 brett, du får de til sterkt redusert pris og det er ikke no galt med de nei.

 

Digg. Lurer litt på hvilke nettsteder det er mest rimelig å bestille fra? Eneste jeg vet om er dogfunk og blue-tomato. Blir det i det hele tatt billigere å bestille fra USA eller Europa etter at toll, frakt og moms er medregnet? Tenkte å bestille brett, sko & bindinger så fort jeg bestemmer meg for hva som passer meg.

 

Noen som har peiling på K2 Auto bindinger? Denne K2 Auto til $114.98 virker digg, men står ingenting om hvilken årsmodel det er. Leste at '08 hadde jævlig kabelsnurr, er det fikset på '09? Fordi en annen K2 Auto koster $249.95. Er det fordi den første er på 50% tilbud (finnes bare i medium / hvit) eller er det noe årsmodell tull?

 

Hvis jeg bruker størrelse 43 blir det vel 9-9.5 i US sizes, og i følge size chart på dogfunk så betyr det at jeg må ha Large bindinger?

Lenke til kommentar

Det blir noe billigere å bestille fra statene selv med moms og frakt, toll er det ikke på skiutstyr. Noe av det rimeligste (og enkleste) er å bestille sjøfrakt med jetcarrier.com. Tror de sender ting hver 14 dag, alt står forklart på nettsidene.

 

Den første Autobindingen du lenket til (hvit/grønn) er fjorårets, altså 08/09, som hadde litt tull med kabelen men den kan du få ny fra K2. Den er på 50 % fordi det er fjorårets. Den andre du lenket til (hvit/rød) er 09/10 bindingen, den har ny high back, kabelsystem og bace plate med bedre demping. I alt en lettere og mer solid binding.

 

Jeg har 42/42,5 i sko og bruker ganske konsekvent 9.5 i US. 43 er rundt 10, 10.5 er normalt 43 1/3. Jeg vil anta at du må ha L eller XL varierende med hvilke binding du skal kjøpe, alle merker har litt forskjellig slingringsmonn og noen boots har mindre "fotavtrykk" enn andre.

Endret av cbastus
Lenke til kommentar

Søkte litt om toll og moms i tråden, mye god informasjon. Men jeg skjønner ikke helt: hvis jeg kjøper brett, bindinger og sko på ebay tenker jeg det regnes som privatperson, og de har som oftest mulighet til å sette pris på pakken på f.eks. 5$ og merke som gave?

Men uansett hvor jeg bestiller fra blir det vel 25% norsk moms? Men jeg kan unngå toll på 10,7% (det du betaler+frakt+moms*10,7%?), ved å for eksempel sende pakken til Strømstad og hente selv? Med mindre snowboard og sånt er fritatt toll avgifter.

 

http://www.dagbladet.no/dinside/2003/04/04/365747.html

 

Lurer på hvordan det er når man bestiller fra utlandet, USA eller Europa. Står på den artikkelen: "Deretter sender han den tollstemplede regningen tilbake til selger, og får utenlandsk moms refundert.". Hvis jeg bestiller så er moms i det landet allerede beregnet inn i prisen, eller kommer det i tillegg til norsk moms? Så hvis jeg betaler 399$ for en GNU Carbon Credit Series BTX (2.232 NOK) må jeg regne med å betale 25% mer (+558NOK), eller blir det 2.232NOK + eventuelle avgifter i det landet + moms i Norge og eventuelt tollavgift?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...