Gå til innhold

NV30

Anbefalte innlegg

Ati sitt R9700 var aldri ment å konkurere med Nv30,itillegg har ATi allerede uttalt at de vil ha et nytt kort klart til den tid.

Det ville være like dumt som å si at R8500 var ment for konkurere med Nv4600.

Den største fordelen Nv har er at de allerede er på 0,13micron,mens Ati er på 0,15,så fremover har Nv allered lært av sine feil mens ATi må begynne på nytt ved 0,13micron.

Her er siste nytt om Nv30.

http://www.beyond3d.com/#news3046

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-11-08 16:20, skrev brukernamn:

du kan sei te han dere vennen din at ati9700 er "en smule" svakt i forhold til nv30, foresten er de JÆVLA svakt i forhold, eller ka seie du til 1ghz ddrII mot 624mhz ddr??

Vel, jeg tar det 4x skrytet fra Nvidia med en klype salt. Husk at minnebåndbredden er utrolig viktig på grafikk-kort, og at bredden av databussen har mye med dette å gjøre.

DDRII sender også to bit data per pin per syklus som vanlig DDR-ram. Fordelen med DDRII er at det skal nå høyere frekvenser og lengre burst-lengde, men det går på bekostning av latencyen (Latencyen og burst-lengden har ikke så mye å si for grafikkort så det kan enkelt sees bort i fra.)

Radeon 9700 pro har 256bit DDR minne på 320MHz (640 "MHz" effektivt) dvs. 256 bit * 320MHz *2 (pga DDR) / 8 bit/byte = 20,5GByte/s

NV30 er bekreftet å ha 128bit DDRII minne på 500MHz (1000 "MHz" effektivt) dvs. 128 bit * 500MHz *2 (pga DDRII) / 8 bit/byte = 16GByte/s.

Som dere ser så ser ikke dette så veldig lovende ut for NV30. Det er sikkert mange Nvidia-fans blandt dere, men denne 4x påstanden kan fort vise seg å ikke holde mål for den generelle ytelsen. Om jeg var dere ville ikke lagt ut 9700pro kortet på billigsalg på QXL før jeg så hva NV30 virkelig er god for. Så vi får vente og se.

Lenke til kommentar

vas og vissvass!

ati har aldri sagt noe om at de kommer til å ha et kontra nv30 kort klart til nv30 slippes..

ati radeon 9700 pro er ment som nestegenerasjons brikken, 8xagp, direct x9 støtte..

de laget det aldri for at det skulle kun konkurrere mot g4!

g4 forrige generasjon, radeon 9700 pro neste generasjon.

Lenke til kommentar

nei du simen, trur ikkje de går så dårlig som du syns som tydligvis er en ati-fan eller en anti-nvidia

eg for min del er kraftig sikker på at nvidia ikkje sitter og utvikler et pingle kort som ikkje har sjangs mot ati 9700...

viss du har hørt om økonomi så trur eg du skjønner at nvidia kan ikkje lage kort som oppgraderer en liten ting fra forje modell, det kan du jo sjå på korta som har vert før

gf2: maximum 7400 3dmarks

gf3: maximum 12-13000 3dmarks

gf4: maximum 18-19000 3dmarks

9700: maximum 20-21000 3dmarks

eg veit mangen er imot å sammenligne ved 3dmarks, men det gir en liten indikasjon på kor godt kortet

er, og du ser det at de blir en god del økning i ytelse for kvart steg..

som alle skjønner får ikkje nv30 70-80000 3dmarks, men på noken områder kan den vere 4 ganger så god som gf4, akkurat som at ati9700 er akkurat 2 ganger så rask som gf4 i et par tester...

eg kjenner godt igjenn dette fenomenet; ati-fans som klamrer seg fast til en brikke som ikkje er bedre enn nvidia sin nye, eg husker det godt da en idiot kom og spurte om ti4600 var bedre enn 8500, som så og si står skrive med Digre bokstaver

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-08 18:19, skrev brukernamn:

nei du simen, trur ikkje de går så dårlig som du syns som tydligvis er en ati-fan eller en anti-nvidia

...

eg kjenner godt igjenn dette fenomenet; ati-fans som klamrer seg fast til en brikke som ikkje er bedre enn nvidia sin nye...

Jeg er faktisk ikke fan av noen produsenter. Verken ATI, Nvidia, AMD eller Intel. Jeg vil bare ha mest mulig for en billig penge. Jeg sier ikke at NV30 kommer til å bli dårligere enn Radeon 9700pro, eller at de ikke vet hva de gjør. De kommer sikkert med en ny versjon av X-bar og flere godbiter. NV30 blir sikkert bra, men med tanke på minnebåndbredden vs. ATI så tror jeg at det ikke blir så utrolig bra som de vil ha oss til å tro. Jeg tipper de klarer å levere et produkt som er på linje med 9700pro men med med litt fancy produktnavn og litt fancy markedsføring som bla 8xAGP så vil de bli en god konkurrent til ATI.

Konkurranse er jo en vinn-vinn situasjon for oss uansett om vi er ATI-fan, Nvidia-fan eller noe annet. Det vil gi det jeg vil ha: rå ytelse for en billig penge.

Om ATI føler seg truet har de i hvertfall et godt kort på hånden: 9700 pro med høyet klokket DDR II. Dette er et kort som NV30 allerede har spillt ut ved å starte med dyre 1000MHz DDRII-brikker.

Lenke til kommentar

greitt nok, nv30 har kansje ikkje den digre båndbredden, de skal eg ikkje uttale meg om, men når nvidia har hatt et år på seg (de er nesten et år siden gf4 kom) så trur eg dem skulle få til noke som har en pluss-side som trekker kortet opp, det er kanskje ikkje båndbredden, men som man ser har dem satsa på høg klokkefrekvens...

båndbredden virker ikkje direkte inn på ytelsen så vanvitti masse heller, eg husker da matrox pharelia kom, den hadde 18gb/s mot nvidia sine 10,4...

men alikevel var til og med mitt gf3 ti200 bedre enn alle rekorder med matrox...

riktig nok har ikkje ati en så dårli GPU med rævva shadere som matrox, men det seier i alle fall at minnebåndbredden TRENGER ikkje å trekke såå masse ned, sjølv om det sjølvsagt hadde vore bedre om kortet hadde hatt f.eks 25GB/s

(tatt i betraktning at minnebåndbredden ikkje er ufattlig lav da som 8GB/s)

eg vil sei at GPU'en er like viktig, og matrox tapte på det, den kjørte på 225mhz eller noke sånt, mens nv30 skal ha 400 eller meir..

og viss eg ikkje tar heil feil, så klokker du minnebåndbredden ilag med frekvensen...

sånn som mitt TI4200 kjører på 10.4BG/s

rett meg viss eg har feil..

Lenke til kommentar

Fælt som folk henger seg opp i dette 4x bedre enn Geforce 4 Ti4600 greiene da. Som folk har sagt så gjelder jo ikke det alle testene. Områdene NV30 skal være 4x bedre enn Ti4600 er når du skrur på AA og Anistrophic-filtering (eller hva det nå heter) akkurat sånn som Radeon 9700 PRO er 2x så bra som Ti4600 når AA og AF er på.

Sånn er den saken. :smile:

Lenke til kommentar

Yo! NV30 (GeForce5?) kommer ikke til å danke Radeon 9700 helt ut. NV30 kommer til å koste SINNSYKT mye penger. Forresten, er det egentlig noen av dere som EGENTLIG har bruk for den VPU'en med én gang? DX9 shadere kommer ikke til å komme i spill før DX9 kommer (tenk over det), selv om dette er greit å ha.

Det kommer til å ta en stund før 9700 blir ubrukelig, uansett.

"Når ølet går inn, går vettet ut, og da blir det plass til mere øl".

[ Denne Melding var redigert av: Torstein1989 på 2002-11-12 22:20 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...