Goscinny Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 (endret) Hei! Har en innelvering hvor jeg blant annet skal skrive om mannsidealet i norrøn tid. Har dere noen som kan hjelpe meg litt på vei? Det var jo en fordel med penger - uten tvil. Mektig ætt var også viktig. Andre ting? Endret: Hva er mannsidealet i dag? Goscinny Endret 20. oktober 2006 av Goscinny Lenke til kommentar
laiise Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Jeg husker i alle fall at det også var viktig at mennene var litt kjappe i replikken. De skulle være gode i kvad, og de skulle vel også være atletiske? Sunne og hardbarka mannfolk har jeg i alle fall skjønt at de skulle være. Helst usårbare og krigerske Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Såkalte skalder gjorde det bra på den tiden (norrøne diktere), søk opp Gunnlaug Ormstunge så finner du en god del info. Lenke til kommentar
bjs Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 (endret) Du nevner at ætt var viktig - dette var mest på Island, da det var de med størst ætt som var de mektigste personene. En mann skulle vise styrke og skjule følelsene sine. Ære var viktig, og ættermæle- altså det som blei sagt om en etter at en var død. En var ikkje redd for å dø, og det siste en sa før en døde var ofte det som ble husket, så om en sa noe bra så ble man husket lenge. edit: fikset litt Endret 19. oktober 2006 av bjs Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2006 Takk for svar, og hvis noen har noe mer å komme med, så for all del si det! Ueland: Har lest den Goscinny Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 20. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2006 Har nå endret emnetittel. Hva er mannsidealet i dag? Forslag? Goscinny Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Homsepatruljen ? forfengelig ?? Håndtverker ? mest sexy yrke ?? Hjemmepappaen ? mannen som er hjemme ?? Er vel noen forslag til ting du kan diskutere rundt 1 Lenke til kommentar
Bearclaw Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 HAHA, Atle ja, Bjørn her... Satt å søkte litt rundt om Mannsidealet i Norrøn tid, så finner jeg dette Genialt Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 22. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2006 (endret) La meg sitere VG: Du store verden så liten den har blitt. Artig ^^ Goscinny Endret 22. oktober 2006 av Goscinny Lenke til kommentar
Walaa_Alshaer Skrevet 16. oktober 2021 Del Skrevet 16. oktober 2021 kan noen hjelpe meg og forklare hva er lik eller ulik i mannsidealene i norrøntid og i dag? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå