Gå til innhold

Forskjellen på LCD og CRT?

RedRocK

Anbefalte innlegg

Hallo.

Jeg har lenge lurt på hva forskjellen på CRT og LCD skjermer er.

Jeg har derfor en liten liste med spørsmål jeg håper noen kan svare meg på.

Kanskje noen er dumme, men kan jo være kjekt å vite.

-Hvis ja, hvorfor er CRT skjermer bedre til spilling enn LCD skjermer?

-Hvordan mottar øynene lyset fra LCD skjermene i forhold til CRT skjermene?

-Hvis man har CRT skjerm, blir man fortere firkantede i øynene? Får vondt i hodet fortere, enn LCD skjermer?

Hvis man har CRT skjerm, blir man fortere bleik, litt "nerdete" utseende enn hvis man bruker LCD skjermer?

Håper noen kan svare på dette :=)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

man skal i utgangspunktet bli fortere trøttav an CRT en en LCD skjerm fordi:

LCD skjermen trenger bare opdatering når bildet skal endres.

den er byd opp av et bakgruns-lys som er på hele tiden men som blir skjult av små punkter som elektronikke inni skjermen bestemmer gjenomsiktigheten av. dette blir selfølgelig i gjen styrt av skjermkortet.

en CRT må opdateres hele tiden.

det er er en elekron stråle som sveiper over skjermen og hver gang den treffer det rette punktet så kommer det et farger punkt der. det er fosfor elle lignede som lyser er sver kort stund får det slunkner.

her er det 3 farger som brukes ( tre elektronstråler) til å bestemme alle fragen men kan ha på skjermen.

det er denne blinkinege , puntene som blir slått av og på som gjør at man blir firkente i øynene og får ond i hodet.

da snakker man om opdaterings frekvens og den må vere så høy som mulig minst 75 hz

Lenke til kommentar

Hehe, det er ennå ikke påvist noen sammenheng mellom hudfarge og type skjerm du har :D Ei heller blir man firkanta i øya. Ikke tro på alt foreldrene dine sier (det virker som du fortsatt bor hjemme :p)

Den viktigste forskjellen er at LCD tar mindre plass, og som Elg sier har ikke LCD skjermer den samme ulempen med oppdateringene av bildet (noe som kan føre til hodepine ved lange stunder foran crt-skjermen)

Lenke til kommentar

Til gjengjeld er LCD-skjermer elendige på gjengivelse av sort (dårlig sortnivå), og er heller ikke veldig gode på å vise detaljer i mørke områder.

Dette er vel det største ankepunktet for LCD-skjermer per i dag, men skjermer som er bedre på akkurat dette nærmer seg med stormskritt (selv om jeg skulle ha sett at stormskrittene hadde vært en smule større på akkurat denne fronten fremfor at de jager etter bra responstid (som har vært mer enn bra nok i lang tid nå)).

Lenke til kommentar

Forskjell på bruk av teknologier, ett eksempel:

LCD projektoren min gjør en langt bedre jobb på sortnivået og mørke nyanser enn LCD skjermen min (PT-AE700 vs LaCie photon20visionII), samt at all form for gjenskinn/sølvrefleks/innsynsvinkler/bakbelysning er totalt fraværende på lerret. Derimot er selvfølgelig kontrastnivået og lysstyrken på LCD skjermen et par hakk over projektøren :)

Thief 3 var en katastrofe på LCD skjermen, men gleder meg faktisk til å forsøke det igjen (med teksturpakken fra en kjent lokal forumbruker, hehe) når projektoren er tilbake fra service.

EDIT: Sortnivå vs nyanser.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Men er dyr LCD skjerm er som oftest perfekt for spilling

7106142[/snapback]

Utenom størrelsen ser jeg ikke helt at LCD er noe bedre for spilling på noen front i forhold til CRT. Refresh er ikke så kritisk inne i spill, og en ok skjerm klarer fint 85 eller 100 hz, svartnivået og svartnyansene er bedre, responstiden er minimal, og de støtter masse frskjellige oppløsninger uten å drive med skalering på samme måte som LCD.

Så for å svare litt på spørsmålene: til kun spilling så er CRT bedre i mine øyne, utenom at de er upraktiske.

- Øyet oppfatter lyset på samme måte på LCD og CRT, og også på alt annet vi ser, fotoner treffer detektorer i øyet

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...