Gå til innhold

Samba....under X

PKA

Anbefalte innlegg

Er det mulig/ fornuftig å sette opp Samba med GUI, for så å avslutte f.eks. KDE og la maskinen kjøre uten denne ekstra belastningen som dette er???

Har tidl. kjørt en NT4 maskin som filserver, men dersom det er mulig/ ikke alt for vanskelig så er det mulig jeg prøver meg på en slik boks!?

-PKA-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du root kan du enkelt skifte runlevel med "telinit x" (der x er runlevel). Runlevel 5 brukes som regel til X, runlevel 3 brukes gjerne uten X.

Moa, skriver du

# telinit 3

så dør X-serveren for all og evig tid (inntill du enten restarter eller skifter til runlevel 5 igjen).

Lenke til kommentar

Det er ikke KDE du vil drepe, men hele x-serveren.

Det kan du enkelt gjøre i consolen [ctrl]+[alt]+[F1-6] med å skrive "telinit 3" som root, eller "/etc/init.d/dm stop" i mandrake 9.0 (Det var iallfall slik jeg forstod det).

Samba, eller smb og nmb kjører uavhengig av X-serveren (her har M$ noe å lære?), slik at du kan fyre opp X, kjøre swat og gnomba eller hvilke verktøy du bruker, og så lukke X, og gå hjem vel vitende om at dette (forhåpentligvis) virker.

Hvis du allerede er hjemme, så kan du gå å se på litt TV... eller gjøre noe annet... Dra på besøk!

Lenke til kommentar

endre disable til no i /etc/xinetd.d/swat og restart xinetd med kommandoen service xinetd restart. Da kan du gå til localhost:901 for å konfigurer samba (om du vil gjøre det fra en annen pc må du endre only-from også)

[ Denne Melding var redigert av: mohuhau på 2002-11-10 20:20 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-10 20:14, skrev mohuhau:

endre disable til no i /etc/xinetd.d/swat og restart xinetd med kommandoen service xinetd restart. Da kan du gå til localhost:901 for å konfigurer samba (om du vil gjøre det fra en annen pc må du endre only-from også)

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: mohuhau på 2002-11-10 20:20 ]</font>

Jeg har ikke /etc/xinetd.d/swat, betyr det at SWAT ikke er installert? Jeg har installert alle samba-pakkene i RH 8. Er denne pakken under en annen kategori?

Lenke til kommentar

-Vil Mandrake distroen fungere OK som grunnlag for Sambainstallasjonen min?, eller er det STORE fordeler med en av de andre??

-Dersom jeg velge å la KDE bli stående, bruker denne mange ressurser utover den mengden med RAM den har allokert?

-Vil det eventuellt hjelpe å låse skjermen (tilsvarer dette "Lock workstation" under NT ???

-PKA-

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-12 09:52, skrev PKA:

-Vil Mandrake distroen fungere OK som grunnlag for Sambainstallasjonen min?, eller er det STORE fordeler med en av de andre??

-Dersom jeg velge å la KDE bli stående, bruker denne mange ressurser utover den mengden med RAM den har allokert?

-Vil det eventuellt hjelpe å låse skjermen (tilsvarer dette "Lock workstation" under NT ???

-PKA-

Er set noen som vet noe om dette ??

-PKA-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...