Gå til innhold

Er EU det neste Hitler-Tyskland?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Joa... liten rettelse: jeg vil heller si USA er det nye Hitler-Tyskland.

7123939[/snapback]

På hvilken måte?

Som en som har samtalt med utallige personer som faktisk har vært gjennom andre verdenskrig blir jeg utrolig provosert over å høre yngre og kunnskapsløse mennesker komme med slike tåpelige utsagn. De skjønner virkelig ikke hva nazistene i Tyskland egentlig gjorde, men sitter i godstolen og tror de i sitt trygge lille skall kan sammenligne det med hva som helst de tror de ikke liker...

Lenke til kommentar
Som en som har samtalt med utallige personer som faktisk har vært gjennom andre verdenskrig blir jeg utrolig provosert over å høre yngre og kunnskapsløse mennesker komme med slike tåpelige utsagn. De skjønner virkelig ikke hva nazistene i Tyskland egentlig gjorde, men sitter i godstolen og tror de i sitt trygge lille skall kan sammenligne det med hva som helst de tror de ikke liker...

7114369[/snapback]

Er vel ingen som nekter for at nazi-tyskland har vært et helvete for de som ble utsatt for ymske ting. Men jeg tenkere mere rundt "herredømme" delen. Ikke det fysiske.

Så du kan si du hvet alt liksom?

Lenke til kommentar

De er irriterte over at folk trivialiserer og bagatelliserer nazismen som de måtte kjenne på kroppen. Du har fortsatt ikke svart på hvordan du kan sammenligne EU og nazismen, og sannheten er jo at du ikke kan det.

Du kan ikke sammenligne noe med nazisme bare fordi du ikke liker det.

Lenke til kommentar
Ein kunne hatt ein sakelig debatt om Eu, men det er selfølgeligt meir moro å slenge dritt over skytergravene. Hurra for den sakelige meiningsytringa!

7131964[/snapback]

"Når utgangspunktet er som galest, blir resultatet titt originalest!" (Fra Peer Gynt)

Det kan nok være vanskelig å lage en saklig tråd med en så tabloid emnetittel som denne har. Men noen har klart det, blant annet magicus. Det er et eksempel til etterfølgelse.

Slutt med diskusjonen om Hitler-Tyskland nå, alle sammen. Ei heller er dette tråden for å diskutere om USA er den store skurken.

Trådstarter bes endre emnetittelen til noen som ikke inviterer til avsporing av en interessant debatt.

Geir :)

Lenke til kommentar

Må bare le litt nå.. Virker som om vesten suger, aye? EU=Nazi, USA=Nazi, Danmark=Nazi..

Men hva med de som virkelig ligner?

Hva med Iran? Fundamentalistisk Islam har mange likhetstrekk med nazisme.

Hva med Kina? Dere er klar over at nazi-tyskland hadde langt fler likhetstrekk med sosialisme enn liberalisme(ideologien til partiene på høyre siden)?

Får edite posten senere med virkelige argument.

Lenke til kommentar
Må bare le litt nå.. Virker som om vesten suger, aye? EU=Nazi, USA=Nazi, Danmark=Nazi..

Men hva med de som virkelig ligner?

Hva med Iran? Fundamentalistisk Islam har mange likhetstrekk med nazisme.

Hva med Kina? Dere er klar over at nazi-tyskland hadde langt fler likhetstrekk med sosialisme enn liberalisme(ideologien til partiene på høyre siden)?

Får edite posten senere med virkelige argument.

7145717[/snapback]

Jeg tror ikke vi skal gjøre denne tråden til en diskusjon om hverken:

1. Fundamentalistisk islam, eller

2. Nazisme vs sosialisme.

Begge deler har vært diskutert et utall ganger før her på forumet. Begge blir stillingskriger som ikke bringer debatten rundt trådens emne videre. Trådstarter sier da heller ikke nazistisk, han sier det neste Hitler-Tyskland. Det betyr ikke nødvendigvis at de deler deres ideologi, bare deres praksis på en del områder.

Og så er det slik at om det var et spørsmål om ideologi kunne i prinsippet både EU og Kina være nazistiske. Å avfeie et problem med at "andre er minst like ille" er en avsporing. At Kina og Iran er verre på mange områder er ingen grunn til å ikke ta EUs demokratiske problemer på alvor.

Geir :)

Lenke til kommentar

Eu styres av mennesker som ikke er valgt av inbyggerne. Men siden Hitler var folkevalgt, er vel ikke det en likhet... :hmm::p

En 'stassamlingsføderasjonskoalisjon'/hvadetnåenner der den lovlig valgte forsamlingen er nødt til å anmelde sitt eget styringsorgan for å få det til å oppføre seg er vel noe man vil holde seg unna...

Lenke til kommentar
Invadere land?! Sensur?! Hva i all verden er det du snakker om?

7145642[/snapback]

Han sier vitterligen "ikke begynt opprustningen eller invadere land"...

Ja, og da har han som utgangspunkt at EU vil begynne å "invadere land i Europa som ikke er medlemmer", hvilket jeg finner uforståelig.

Og jeg venter fortsatt på at visse personer skal forklare hva alt dette har med nazisme å gjøre.

Lenke til kommentar

Nei, jeg tror virkelig ikke det. Jeg har den oppfatning at Nazi-tyskland var et resultat av at noen personer, som Hitler, gav et slitt, stakkarslig land noe å rope hurra for etter en nedgangsperiode. Og ved utstrakt bruk av propaganda. Dermed fikk de befolkningen i sin hule hånd.

Dumme poliktikere har absolutt ikke noe med det å gjøre.

Endret av Zythius
Lenke til kommentar
Eu styres av mennesker som ikke er valgt av inbyggerne. Men siden Hitler var folkevalgt, er vel ikke det en likhet... :hmm:  :p

En 'stassamlingsføderasjonskoalisjon'/hvadetnåenner der den lovlig valgte forsamlingen er nødt til å anmelde sitt eget styringsorgan for å få det til å oppføre seg er vel noe man vil holde seg unna...

7148206[/snapback]

Styres EU av folk som ikke er valgt av innbyggerne?

Hvem er det befolkningen i EU-landene stemmer på ved EU avstemninger da?

Ikke at man kan påvirke dette så mye som enkeltperson (eller enkeltland for den del!) Siden EU er så stort, blir jo som kjent avstanden til toppen (les: Brusselbyråkratene) så stor. Men det er jo vitterligen avstemninger over hvem som skal sitte i EU-parlamentet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...