Gå til innhold

Er EU det neste Hitler-Tyskland?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke sikker på hva EU prøver å sensurere da jeg ikke har noen informasjon om det.

Men noen av EUs grunnleggere ønsket jo at EU skulle bli en føderalstat, altså at nasjonalstaten skulle forsvinne, og på den måten blir det jo fundamentalt forskjellig fra Hitler-Tyskland (fraværet av nasjonalstat) og samtidig likt (Et Europa - En stat)

Edit: Eksemplet ble lagt ut etter posten min, så så dette.

Endret av Lomz
Lenke til kommentar

At noen politikere kommer med dumme forslag er ikke noe nytt. Det skjer her hjemme og. Det er forskjell på ett ynkelig forsøk på å kontrollere videoer på internett og det å drepe hundretusenvis av jøder, svarte, homofiler osv.

Per i dag har Eu noen trekk av konføderasjon, mens på andre punkter er integrasjonen komt lengre og på disse områdene kan en diskutere om eu faktisk er en føderasjon. Særlig legalitet- og økonomispørsmål er belyst og regulert av EU. Kultur, utdanning og sosialeordninger har fortsatt nasjonalstaten stor kontroll på.

En av grunnene til at eu ble dannet, som var en spesielt viktig motivasjonsfaktor for Frankrike, var å forhindre ett nytt og sterkt Tyskland som kunne skape krig og ustabilitet i regionen.

Østerrikekrisen på 90-tallet viser jo også EU sin evne til å slå ned på høyrekstreme dannelser i Europa for å forhindre nye konflikter og kriger i europa.

Lenke til kommentar

Til en viss grad så må jeg svare ja på trådstarters spørsmål. Til en viss grad så prøver EU å gjøre det Hitler prøvde på i 1938-1945. Riktignok dreier det seg ikke om mord og utskillelse mellom ariske og semittiske mennesker, men det handler om å samle europa under ett styre, eneste forskjellen, såvidt jeg kan se, er at i stedet for å bruke makt bruker de list.

Lenke til kommentar

Face it, snikingen er over for lenge siden, om dere vil tro det eller ikke så lever vi i dag som i et mildere nazi tyskland, hvor EU er "tyskland" i saken.

Hva skjer om vi gjør noe politiske endringer i landet vårt? En eller annen EU kise kommer og forteller hvor dårlig det er og hvordan det skulle bli gjort.

Hva skjer om vi nekter å gjøre som EU sier? Da blir vi låst ute og får ikke delta på og være med på ting som styrer Europa.

Hva skjer hvis vi ikke følger etter EUs direktiver (i et EU fritt land), joda, EU igjen forteller oss hvor feil det er.

Jeg har sett tegnene for lenge siden, vi lever ikke fritt lengere, vi blir fortalt fra en høyere "makt" hva vi skal gjøre, hvordan vi skal styre og hvordan ting skal gjøres.

Forskjellen er bare at Nazistene brukte en mer direkte tilnærming for å skaffe seg makten. EU listet seg mer og mer inn med direktiver og reguleringer som styrer oss mot et direkte, felles mål, som gagner EU.

Lenke til kommentar
Hva skjer om vi nekter å gjøre som EU sier? Da blir vi låst ute og får ikke delta på og være med på ting som styrer Europa.

7111231[/snapback]

Er vi strengt tatt med på å bestemme noe som helst nå da?

7111260[/snapback]

Hvis vi er snille ja, så kanskje vi får være med å bestemme filletinger som går mer under EØS avtalen enn EU.

Lenke til kommentar

EU er en samling av suverene og selvstendige stater som frivillig oppgir deler av sin suverenitet til ett overnasjonalt organ.

Nøkkelordet her er fred, frivllighet, sammarbeid, demokrati handelseffektiviseringer etc.

Nazityskland handlet om antisemetisme, krig, drap, okkupasjon, tortur, syke eksperimenter på mennesker osv.

Norge som EFTA land har skrevet under på EØS avtalen som sikrer oss adgang til det indre marked. Lover og såkalte traktater fra EU er Norge ikke forpliktet til å ratifisere. Likevel tilpasser vi norges lover til eu lovverket. Retten til å ikke implementere Eu's lover og retten til å si opp EØS avtalen er fult mulig. Men at det vil få negative sanksjoner er mulig.

Per i dag har Norge muligheten til å være med i forslagsfasen, utredningsfasen, implementeringsfasen og evalueringsfasen, men ikke i beslutningsfasen i forbindelse med nye EU traktater. Skulle vi ble med i den europeiske union vil vi også få muligheten til å delta i beslutningsfasen noe som vil minske det demokratiske underskuddet Norge lider av per i dag.

Å sammenligne EU med nazi-tyskland blir for dumt og vitner om usaklighet. Da kan en like gjerne sammenligne EU med romerriket. Eller sammenligne Eu med Norge. Var det ikke Olav trygvasson som samlet norge? Nå samles Europa. Eller sammenlign det med USA og de "forente" stater.

Men det er ett ordtak som sier noe som: "En frykter det ukjente" - Kanskje dere trenger å øke kunnskapen deres om eu? Bortsett fra lomz som går på europastudier.

Det er utrolig mange saklige argumenter mot eu. Men å sammenligne EU med nazityskland er ikke ett av de argumentene

Lenke til kommentar
Kommer mange dumme forslag fra EU sin side, som jeg håper vi her i Norge har baller nok til å ikke godta.

7112017[/snapback]

helt enig. Samtidig kommer det mange idiotiske forslag fra politikerne i Norge som eg håper folket her i Hordaland har baller nok til ikke godta...

Lenke til kommentar
Har noen sett Raske Menn - Verdenshistorien på 5 minutter?

"diskuterer EU medlemskap"

"ehh....neeeei"!

Kunne ikke alle bare sagt det..

7112000[/snapback]

Har vi ikke sagt nei da? dvs litt over 50% av oss

Kommer mange dumme forslag fra EU sin side, som jeg håper vi her i Norge har baller nok til å ikke godta.

7112017[/snapback]

Hva tenker du på som dumme forslag? annet enn trådstarters eksempel?

Mange "dumme" forslag fra EU er rett og slett nødvendig for å sikre åpen handel i Europa, som forslagene (og vedtakene) om for eksempel størrelse, form og farge på agurker

Lenke til kommentar
Har noen sett Raske Menn - Verdenshistorien på 5 minutter?

"diskuterer EU medlemskap"

"ehh....neeeei"!

Kunne ikke alle bare sagt det..

7112000[/snapback]

Har vi ikke sagt nei da? dvs litt over 50% av oss

7112017[/snapback]

Hva tenker du på som dumme forslag? annet enn trådstarters eksempel?

Mange "dumme" forslag fra EU er rett og slett nødvendig for å sikre åpen handel i Europa, som forslagene (og vedtakene) om for eksempel størrelse, form og farge på agurker

7112305[/snapback]

24års aldersgrense på tungmotorsykkel.

Overvåking av alle biler. Utstyre nye biler med sender som gjør at bilen kan overvåkes uansett hvor den befinner seg.

Lenke til kommentar
EU er og forblir en mildere utgave av nazi-tysklands makt over europa.

7111247[/snapback]

På hvilken måte?

Som en som har samtalt med utallige personer som faktisk har vært gjennom andre verdenskrig blir jeg utrolig provosert over å høre yngre og kunnskapsløse mennesker komme med slike tåpelige utsagn. De skjønner virkelig ikke hva nazistene i Tyskland egentlig gjorde, men sitter i godstolen og tror de i sitt trygge lille skall kan sammenligne det med hva som helst de tror de ikke liker...

Lenke til kommentar

Uff uff, mange her er et offer for VG/Dagbladet/ItAvisens nøytrale vinkling av saker. Og det er ikke avisene sine feil - Om en EU sak blir fremvist som noe normalt, så får de ikke lesertall... Men om det blir fremvist som noe senasjonelt, helst sensasjonelt dumt, da leser vi som galninger.

Teknisk sett, så kommer de til å slå ned på filmsnutter andre selskap eiger...

Endret av lithium
Lenke til kommentar
Nøkkelordet her er fred, frivllighet, sammarbeid, demokrati handelseffektiviseringer etc.

Nazityskland handlet om antisemetisme, krig, drap, okkupasjon, tortur, syke eksperimenter på mennesker osv.

Eu bruker ord som fred, frivillighet og demokrati, men dette er ord uten innhald vist det ikkje eksisterer ein virkelighet som bygger opp om dette.

Det er ikkje mange som forbinder Nord-Korea med demokrati, men det heiter den denmokratiske folkerepubliken Korea. I den forbindelse eksisterer ordet kun for sin retoriske virkning og ikkje for ideene som ligger bak ordet.

Når det er snakk om Eu ser eg ikkje på den som ein spesielt demokratisk union. Det at nokre hundre personer møtes i ein by med fleire tusen lobyister og bestemer kva som er det beste for europas befolkning er ikkje det eg definerer som eit godt fungerende demokrati.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...