xcyber Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Er det noen regler på hvor naboen har lov og ikke lov å sette opp varmepumpen sin? Jeg bor i kjelleretasjen av en 4-mannsbolig (2 leiligheter på hver side). Naboen min har nettopp montert en luft til luft varmepumpe på terrassen sin som er like ovenfor terrassen min! og den BRÅKER.. Tidligere kunne jeg sitte på terassen og nyte stillheten og fuglesang, men nå hører jeg bare susing fra den vifta! Ser at andre som har 4-manns boliger og varmepumpe så har dem som bor i 2 etg. montert varmepumpa si på fremsiden der dem har inngangen sin (altså motsatt side av terassen). og da bråker det jo selvfølgelig ikke for dem som bor i kjelleren når dem går ut på terassen.. og ikke for dem som har varmepumpen heller! Kan jeg kreve at han skal flytte den eller må jeg bare finne meg i at varmepumpen blir der den er? Irriterende er det iallefal Og jeg gruer meg til sommeren da jeg tilbringer mye tid der ute.. Lenke til kommentar
Fedje Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Jeg vet ikke om du kan kreve noe men det skader ivertfall ikke å snakke med han å forklare problemet. Lenke til kommentar
xcyber Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2006 Jeg vet ikke om du kan kreve noe men det skader ivertfall ikke å snakke med han å forklare problemet. 7105658[/snapback] joda.. det kan jeg gjøre så klart. men jeg lurte på om det er noen retningslinjer og lover om emnet? hadde det vært en enebolig så sier det jo seg selv at man kan sette det opp hvor som helst på sin eiendom.. MEN når det er 4-mannsboliger så kunne kanskje noen ha satt opp ett lovverk angående problemet! for eksempel at man SKAL montere dem i forkant av huset e.l.. Spesielt siden det er så mange som har/skal kjøpe varmepumper nå! så tviler jeg på at tilfellet mitt er enestående.. Hvis han nekter å flytte den for eksempel? hadde jo vært kjekt med en lovparagraf å vist til hvis han nekter.. Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Grannelov: § 2. Ingen må ha, gjera eller setja i verk noko som urimeleg eller uturvande er til skade eller ulempe på granneeigedom. Inn under ulempe går òg at noko må reknast for farleg. I avgjerda om noko er urimeleg eller uturvande, skal det leggjast vekt på kva som er teknisk og økonomisk mogeleg å gjera for å hindra eller avgrensa skaden eller ulempa. I avgjerda om noko er urimeleg, skal det vidare leggjast vekt på om det er venteleg etter tilhøva på staden og om det er verre enn det som plar fylgja av vanlege bruks- eller driftsmåtar på slike stader. Jamvel om noko er venteleg eller vanleg etter tredje stykket, kan det reknast som urimeleg så langt som det fører til ei monaleg forverring av brukstilhøva som berre eller i særleg grad råkar ein avgrensa krins av personar. -- Det spørs vel litt hvor høyt det er om det kan regnes som "urimelig", men i første omgang, så hadde jeg pent tatt det opp med naboen, før jeg tok loven i hånden. Lenke til kommentar
xcyber Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2006 Grannelov: § 2. Ingen må ha, gjera eller setja i verk noko som urimeleg eller uturvande er til skade eller ulempe på granneeigedom. Inn under ulempe går òg at noko må reknast for farleg. I avgjerda om noko er urimeleg eller uturvande, skal det leggjast vekt på kva som er teknisk og økonomisk mogeleg å gjera for å hindra eller avgrensa skaden eller ulempa. I avgjerda om noko er urimeleg, skal det vidare leggjast vekt på om det er venteleg etter tilhøva på staden og om det er verre enn det som plar fylgja av vanlege bruks- eller driftsmåtar på slike stader. Jamvel om noko er venteleg eller vanleg etter tredje stykket, kan det reknast som urimeleg så langt som det fører til ei monaleg forverring av brukstilhøva som berre eller i særleg grad råkar ein avgrensa krins av personar. -- Det spørs vel litt hvor høyt det er om det kan regnes som "urimelig", men i første omgang, så hadde jeg pent tatt det opp med naboen, før jeg tok loven i hånden. 7105805[/snapback] ja.. får nok prøve den pene måten først! men det som irriterer meg mest er at han SA han skulle montere den på fremsiden og så alikevel monterte han den over terrassen.. kan man ta ibruk hagla i slike tilfeller? klatre opp på terassen og fyre løs Lenke til kommentar
moray Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Siden det ikke er klare retningslinjer innen temaet vil andre tilfeller være interessante. Dette kan være en lignende situasjon som det du har havnet opp i, kanskje? Når det ikke er klare retningslinjer for temaet vil sedvanerett blant annet gjøre seg gjeldene. http://www.oblad.no/apps/pbcs.dll/article?...HETER/101120038 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå