Tobinor Skrevet 19. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 19. oktober 2006 Noen som vet ca. [lengde x bredde x høyde] på trekkvogn og [lengde x bredde x høyde] på de lengste trailerene? Lenke til kommentar
Clerion Skrevet 19. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 19. oktober 2006 Et tall som dukket opp i hodet mitt er 22 meter. Tror det er maks totale lengde. Lenke til kommentar
arobicRoy Skrevet 19. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 19. oktober 2006 Maks lengden i Norge er 18 meter, men det er oppe til diskusjon i stortinget nå om man skal øke maks lengden til 25 meter på enkelte veier så all langtransport til Norge ikke må lastes om på grensen for å kunne bli transportert helt frem. Lenke til kommentar
Clerion Skrevet 19. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 19. oktober 2006 Mener da å huske at det står 22m på Kilafors (?) hengern til nabo'n...Hmmm Lenke til kommentar
AskBurle Skrevet 19. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 19. oktober 2006 (endret) Ser ut til at dere begge har rett: Største tillatte lengde varierer mellom 12,4 og 18,5 meter. Vogntog for tømmertransport på 22 meter er tillatt i visse fylker. Kilde: Transportøkonomisk institutt Edit: Her er forskriften som gir dispensasjon til tømmerkjøring § 5-9. Transport av tømmer i hele stammer Regionvegkontoret kan gi dispensasjon for kjøring på offentlig veg med totallengde over 19 m til og med 22 m på vogntog hvor lastebanker er montert på bilens og tilhengerens svingkranser. Dispensasjonen utstedes for transport av tømmer i hele stammer. Det settes følgende krav: a) Tilhengerens trekkstang skal være teleskopisk og regulerbar. Teleskopet skal kunne låses på sikker måte. b) Avstanden fra senter av aksel på tilhenger til godsets bakerste punkt må ikke overstige 70 % av avstanden fra senter av bakaksel på bil til senter av aksel på tilhenger, for boggiaksler fra og til senter av boggi. c) Ved kjøring uten gods skal tilhenger som ikke har fast rammeforbindelse med bilen være opphengt på bilen. Kilde: Lovdata Endret 19. oktober 2006 av AskBurle Lenke til kommentar
arobicRoy Skrevet 19. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 19. oktober 2006 Kan forresten tipse trådstarter om at gutta i en av lastebil trådene på bilforumet.net sikkert kan gi deg alle svar du vil ha. Lenke til kommentar
lazerlarz Skrevet 6. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 6. oktober 2008 Det er 19,5 m. Det er lov med 25,25 m på noen utvalgte strekninger i Norge. Du er 2,55m bred. Fiskbil har lov å være 2,60m. (Frys/kjøl) Som regel er du 4 høy +/-(slik at du går under ei bru på 4m), men container er noe høyere avogtil. En med rotorblink(orangelys blinkblink) er bred som fan, over 2,60m bred. (bred last) Dette vet jeg, fordi du har ikke lov å klemme på kufanger på settet jeg har kjørt. Noe som jeg syns er BULLSHAIT, for skulle hatt det... (hvis du er lengre så kommer Satans vegvesen med målebånd;)) Semi er litt kortere, pga er vanskeligere å få med tralla der det er trangt. (sikkert 18m?) (Bil og henger blir som en leddbuss for de som ikke skjønner at en semi tar mer plass) Men uansett så er det 33 eller 36 palleplasser i et sett. Semi går kjappere å laste, for da slipper du å rygge til henger, koble av, rygge til bil, laste, rygge på henger igjen, også kan du kjøre. Lenke til kommentar
Nstin Skrevet 16. oktober 2008 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2008 Det er 19,5 m. Det er lov med 25,25 m på noen utvalgte strekninger i Norge. Du er 2,55m bred. Fiskbil har lov å være 2,60m. (Frys/kjøl) Som regel er du 4 høy +/-(slik at du går under ei bru på 4m), men container er noe høyere avogtil. En med rotorblink(orangelys blinkblink) er bred som fan, over 2,60m bred. (bred last) Dette vet jeg, fordi du har ikke lov å klemme på kufanger på settet jeg har kjørt. Noe som jeg syns er BULLSHAIT, for skulle hatt det... (hvis du er lengre så kommer Satans vegvesen med målebånd;)) Semi er litt kortere, pga er vanskeligere å få med tralla der det er trangt. (sikkert 18m?) (Bil og henger blir som en leddbuss for de som ikke skjønner at en semi tar mer plass) Men uansett så er det 33 eller 36 palleplasser i et sett. Semi går kjappere å laste, for da slipper du å rygge til henger, koble av, rygge til bil, laste, rygge på henger igjen, også kan du kjøre. Får også bil og henger med sånn innretning at man tar lemmen på bilen inn på hengern slik at de blir koblet sammen. utrolig genialt egentlig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå