geirb68 Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Hei.Jeg har en golf 1,4 CL 94 mod som tapper batteriet i løpet av 4 timer!! Batteriet er helt nytt og det er ingenting annet tilkoblet batteriet.Hva kan trekke så mye strøm ut av et batteri?Den lader helt fint også. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 (endret) Ta av + polen på batteriet og kobl et ampemeter i mellom. Dersom batteriet ditt er full ladet og lades ut på 5 timer, vil det si at det tappes med 13ampere. (DVS at du trenger et kraftig ampermeter.) Du kan også benytte en 60W12V lyspære i stedet for ampermeter som nødløsning. Trekk ut en og en sikring i sikringsboksen. Se på ampermeteret når det slutter å gå strøm. Da har du funnet sikringskretsen som trekker strøm. Batteriet ditt er sikkert på 55 Ah. Dvs at tid * strøm = 55. Du sier at tiden er 4timer. 55/4 er ca 13A 13A*12V= 156W. Det er effekten av alle lysene på bilen din for eksempel. Så du leter mer enn et ur som stjeler strøm, for å si det sånn. Endret 19. oktober 2006 av Luske_Ludvig Lenke til kommentar
Peter_B Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Hadde bare teori å praksis stemt....Desverre er det slik at en ikke kan regne seg fram slik i praksis da tallene ikke stemmer hvis en tar to like brukte batterier eller to forskjellige biler.En person sier som regel at batteriet er flatt når det ikke er nok strøm til å starte,men batteriet har jo fremdeles mye strøm igjen. Lenke til kommentar
ludvig Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Det kan være en kortsluttning en eller flere plasser som fører til at batteriet tappes så fort. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Det enkleste er nok å gjøre som Luske_Ludvig skriver. Skru av tenninga og let fram sikringsboksen(e). Noen biler har en ekstra sikringsboks et sted under panseret. Ta ut en sikring og kople et multimeter (stilt på ampere) eller et amperemeter inn på der sikringen stod. Når du finner en sikring som det går strøm i så leter du opp i manualen til bilen og sjekker hva som er koplet på den sikringen. Så er det bare å kople vekk/fra en og en ting til du ikke måler strøm. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Sjekk først at det ikke er feil på batteriet, selv om det her helt nytt. Koble det fra når det er fulladet, og se om det lader seg ut når det ikke er tilkoblet noe. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Er batteriet oppbrukt så vil det ta til seg lading og alt ser normalt ut helt til du vrir om tenningsnøkkelen, da står bare startreleet der og tikker. Mål spenninga på batteriet med full belysning påslått uten at motoren er i gang på nylada batteri. Er spenninga mye under 12V er det bare og kaste blyklumpen. Er batteriet godt følg fremgangsmåten til Luske_Ludvig. Lenke til kommentar
Peter_B Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Ta av minuspolen,Sett klypen til prøvelampen på batterikabelen du løsnet og stikk spissen på prøvelampen inn i minuspolen.Det du har gjort da er at du løsnet kabelen og koblet imellom en prøvelampe.Da må all strøm som går ut av batteriet gå igjennom prøvelampen.Går det strøm ut av batteriet igjennom prøvelampen vil den lyse.Nå kan du begynne å koble fra ting.Begynn med å ta ut pære i hanske,koffert og event motorrom.husk å slå av kupelys.Slukker ikke lampen nå må du koble fra event ekstrautstyr som radio, mobil mm.slukker den ikke da må du trekke ut en og en sikring til lampen slukker.når du finner ut hvilken sikring som får lampen til å slukke kan du se hva sikringen går til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå