_axa_ Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 (endret) Hei Er ganske noob på nettverk og trenger litt hjelp. Har en 4mb linje inn som jeg deler med naboen som leier hos oss. Han driver ofte med nedlastninger og har 2 pcer i nettet. Det jeg vil er å begrense hvor mye kapasitet han får bruke. Sliter innimellom med litt tregt nett når han er på. La oss si at jeg vil at han maks skal kunne benytte 2mb. Hvordan går jeg frem for å gjøre dette? Har en Linksys WRT54G router, men kan ikke se at det er en slik funksjon på den. Bortsett fra å kutte nettraffikk helt etter klokkeslett. (på ip adresser..) Noen som kan gi meg en ide på hva jeg trenger av utstyr osv for å sette opp dette? [edit] helst ikke noe software som innstalleres på deres pc og bremser farta. har hørt at det er en mulighet. setter pris på all hjelp, _axa_ Endret 19. oktober 2006 av _axa_ Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 1. sett opp en linuxboks eller 2. sjekk om http://www.dd-wrt.com/dd-wrtv2/index.php er støttet for din router, du burde da få mulighet til å shape linja slik at det går bedre for deg eller 3. sperr alle porter unntatt port 80 så begrenser du han noe utrolig Begynn på trinn 3 og arbeid deg oppover ble litt feil rekkefølge. Og husk å skift passord på routeren så han ikke kommer inn!. spør han om å forwarde porter må du si nei, det vil du ikke!. det begrenser han en del. Lenke til kommentar
_axa_ Skrevet 20. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2006 1. sett opp en linuxbokseller 2. sjekk om http://www.dd-wrt.com/dd-wrtv2/index.php er støttet for din router, du burde da få mulighet til å shape linja slik at det går bedre for deg eller 3. sperr alle porter unntatt port 80 så begrenser du han noe utrolig Begynn på trinn 3 og arbeid deg oppover ble litt feil rekkefølge. Og husk å skift passord på routeren så han ikke kommer inn!. spør han om å forwarde porter må du si nei, det vil du ikke!. det begrenser han en del. 7105231[/snapback] Takk for svar!! Hva vil det si at jeg sperrer alle porter bortsett fra 80? _axa_ Lenke til kommentar
Stinmaker Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Hvordan er naboen tilkoblet , via kabel eller trådløs? Med QOS så har du muligheten for å prioritere dine egne maskiner eller tjenester. Ruteren du har skal etter det jeg vet ha støtte for det. Lenke til kommentar
_axa_ Skrevet 20. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2006 Hvordan er naboen tilkoblet , via kabel eller trådløs? Med QOS så har du muligheten for å prioritere dine egne maskiner eller tjenester. Ruteren du har skal etter det jeg vet ha støtte for det. 7111185[/snapback] Takk for svar. De er koblet til via trådløst. Jeg har en pc med kabel og to som er koblet på trådløst. Naboen har 2 som er koblet på trådløse nettet. Har kikket på routern men har ikke funnet ut av det der. Noen som har den samme routeren? _axa_ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå