killerboy85 Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 (endret) Hei, har funnet et sted for jeg kunne laget et egen kalkulator på c++, men problemet er når den skal dele, blir summen totalt feil, fordi summen blir heltall og ikke med desimaltall. Det jeg lurer på om det er mulig å legge inn desimal tall i koden? men hvor i koden skal jeg legge den inn? Her er koden: Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten): #include <iostream> long double reknut05 (long signed,char,long signed); int main() { long signed reknen, reknto; long double svaret; char art; std::cout << "Vaer velkommen til Easysoft multimatematiske program.\n" << "Vaers saa snil aa skriv inn det foerste talet og trykk paa enter:"; std::cin >> reknen; std::cout << "+, -, * eller \?:"; std::cin >> art; std::cout << "\nDet andre talet takk:"; std::cin >> reknto; svaret=reknut05(reknen,art,reknto); std::cout << "\nSvaret er paa:"<< reknen << art << reknto << "=" << svaret << "."<< "\nTrykk en tast og enter for å slutte."; std::cin >> art; return 0; }; long double reknut05 (long signed reknein,char artt,long signed reknto) { long double ans; if (artt == '+') ans=reknen+reknto; else if (artt == '-') ans=reknen-reknto; else if (artt == '*') ans=reknen*reknto; else if ( artt == '/' ) ans=reknen/reknto; else ans=0; return ans; } Mange takk på forhånd... Endret 19. oktober 2006 av killerboy85 Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Jeg tok å bytta om til float på reknut05 (rart navn foresten) så funksjonen bruker float i sine utregninger og litt andre småting. Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten): #include <iostream> float reknut05 (float,char,float); int main() { int reknen, reknto; float svaret; char art; std::cout << "Vaer velkommen til Easysoft multimatematiske program.\n" << "Vaers saa snill aa skriv inn det foerste talet og trykk paa enter:\n"; std::cin >> reknen; std::cout << "+, -, * eller / ?:\n"; std::cin >> art; std::cout << "Det andre talet takk:\n"; std::cin >> reknto; svaret=reknut05(reknen,art,reknto); std::cout << "Svaret er paa:"<< reknen << art << reknto << "=" << svaret << "\n"<< "Trykk en tast og enter for å slutte."; std::cin >> art; return 0; }; float reknut05 (float reknein,char artt,float reknto) { long double ans; if (artt == '+') ans=reknein+reknto; else if (artt == '-') ans=reknein-reknto; else if (artt == '*') ans=reknein*reknto; else if ( artt == '/' ) ans=reknein/reknto; else ans=0; return ans; } Lenke til kommentar
killerboy85 Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2006 Mange takk, som sagt så fant jeg den på internett et sted, men var litt dumt at det ikke viste desimalene, når kalkulatoren skulle dele... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå