Gå til innhold

Hacket adminkonto på skolen, hva skjer?

Zappza

Anbefalte innlegg

Litt off-topic men:

Tenker litt på moralen når det gjelder dårlig sikring av datanettverk og scriptkiddies.

Hvis du ser et vindu som er åpent i en enebolig. Tenker du da: "Hey, det var jo dårlig sikret hus. Jeg tar meg inn og ser hva som skjer". Og når noen etterpå kjefter på deg fordi du har tatt deg inn i huset, kan du da si "Jammen, det er jo ikke min feil at vinduet stod på gløtt!"?...

Selvsagt er det dårlig av skolen å ikke ha bedre sikring, men har ikke du som elev også et moralsk ansvar? Hva skulle du egentlig inn på admin kontoen for?

7110145[/snapback]

Har jo selvfølgelig et moralskt ansvar, men som sagt tidligere. Jeg gjorde dette høsten 2005, da var jeg 14 år, og ikke spesielt moden...

Grunnen til at jeg gjorde dette var som jeg sa over, for å åpne porter i brannmuren, og for å få installert Opera.

Burde vel ikke gjort dette heller hvis man skal ha seg en moral preken, men jeg har ikke bredbånd, eller mulighet for det hjemme, så dette var (og er) eneste mulighet for meg å få lastet ned ting på. Med mindre jeg laster ned hos kompiser, men det føler jeg er dårlig gjort, og ser på det som snylting...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Zappza:

Synes du skal ta saken med ro. Du fortjener nok både en skjennepreken, nedsatt oppførsel, brev hjem og begrensninger på databruk framover. Og er ledelsen på skolen din fornuftige, så lar de det være med det. Det virker som du har lært, den harde veien, og det er god læring.

Da jeg var 14, var det ikke store mulighetene for å "hacke" (se signatur), men jeg gjorde garantert dumheter av samme grad (om ikke værre), og lærte av det.

Klart du skulle sagt fra med en gang at "nettet" ikke var sikkert, og du skulle i hvert fall ikke gitt passord til andre. Men jeg tviler på om mange 14-åringer ville sagt fra, jeg ville ikke ha gjort det da jeg var 14.

På den andre siden, som nevnt i din første post, dette var dårlig sikkerhet. Faktisk bør enhver skole forvente at elever er såpass oppegående at utvidet sikkerhet med "overvåking" må brukes.

Lenke til kommentar

jeg har bare skumma tråden her, men hvis du var 14 år når du gjorde dette var du ikke strafferettslig tilregnelig.

de kan anmelde deg til de blir blå, men du kommer ikke til å bli straffa for det.

Her er noen utdrag fra straffeloven.

§ 145b. Den som uberettiget gjør tilgjengelig for andre passord eller andre data som kan gi tilgang til et datasystem, straffes for spredning av tilgangsdata med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler.

Grov spredning av tilgangsdata straffes med fengsel inntil 2 år. Ved avgjørelsen av om spredningen er grov, skal det særlig legges vekt på om dataene kan gi tilgang til sensitive opplysninger, om spredningen er omfattende og om handlingen for øvrig skaper fare for betydelig skade.

Medvirkning straffes på samme måte.

§ 145. Den som uberettiget bryter brev eller annet lukket skrift eller på liknende måte skaffer seg adgang til innholdet, eller baner seg adgang til en annens låste gjemmer, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder eller begge deler.

Det samme gjelder den som uberettiget skaffer seg adgang til data eller programutrustning som er lagret eller som overføres ved elektroniske eller andre tekniske hjelpemidler.

Voldes skade ved erverv eller bruk av slik uberettiget kunnskap, eller er forbrytelsen forøvet i hensikt å skaffe noen en uberettiget vinning, kan fengsel inntil 2 år anvendes.

Medvirkning straffes på samme måte.

Offentlig påtale finner bare sted når allmenne hensyn krever det.

så, ja, det er straffbart. men du er ikke tilregnelig :roll: .

min personlige mening om dette er at hvis de på død og liv skal straffe deg handler vel det mer om å ikke tape ansikt.

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar
Gjorde noe av det samme på skolen selv, fikk læreren til å logge på (i forbindelse med skolearbeid  :whistle:) , satte så brukeren min til administrator. Ingen som fant ut av det, men om det hadde så stor nytteverdi av å være admin på en pc vet jeg ikke..

7115820[/snapback]

Jeg har mine tvil. Bortsett fra at du kunne installere msn for å prate med babezene ;)

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest så nøye gjennom alt som har blitt skrevet, men dersom han kun har fått tak i lokalt adminpassord, noe jeg vil tippe er tilfelle, så kan han gjøre minimalt med skade. Han kan fucke opp én maskin, og ikke noe mer enn det

Han burde såklart få en reprimande og bli utestengt fra datarommet, siden handlingen er ille.

Om lærerene bruker samme PC som elevene, spiller ingen rolle. De kan fint logge seg på et annet domene enn elevene. Dog burde de brukt egne PC'er som var i et annet VLAN eller et nettverk som var fysisk adskilt. Uansett, hvordan nettet burde vært satt opp er vel ganske irrelevant. Trådstarter har gjort noe han ikke burde ha gjort. Ta straffen og glem det, sier nå bare jeg.

Lenke til kommentar
Du skulle bare lagt til "Alle" under gruppen admin istedenfor å gi bort passord. Da kunne alle brukt sine egne brukere med admin rettigheter.

7119108[/snapback]

Spiller det noen rolle? Handlingen kan regnes som like ille. Hadde jeg vært en av de andre ville jeg heller brukt adminkontoen enn å bruke min egen konto. Bruker de sin egen konto kan ting spores tilbake til dem selv. Men nå er jeg jo så englebarn at jeg ikke hadde gjort noen av delene :innocent:

"Alle" = Users.

Lenke til kommentar
Gjorde noe av det samme på skolen selv, fikk læreren til å logge på (i forbindelse med skolearbeid  :whistle:) , satte så brukeren min til administrator. Ingen som fant ut av det, men om det hadde så stor nytteverdi av å være admin på en pc vet jeg ikke..

7115820[/snapback]

Jeg har mine tvil. Bortsett fra at du kunne installere msn for å prate med babezene ;)

7118093[/snapback]

installerte litt dill og dall ja :roll:

Lenke til kommentar

Hehe, IT-ansvarlig på barneskolen min hadde absolutt ingen peiling. Trodde vi spilte GTA: SA året før det kom ut til PS2, og på en Pentium 2 maskin siden han hadde funnet en side til spillet i loggen.

Men tror ikke du bør bekymre deg, og i verste fall så er "angrep det beste forsvar". ;)

Lenke til kommentar

Dette minner meg om "back in the days" når norsklæreren min var dataansvarlig på skolen. Vi tok å byttet bakgrunnsildet til "Bobbler" (masse små bobler over hele skjermen). Dette nedte med at datarommet ble evakuert fordi vi hadde installert virus på pc'en.

Lenke til kommentar
Dette minner meg om "back in the days" når norsklæreren min var dataansvarlig på skolen. Vi tok å byttet bakgrunnsildet til "Bobbler" (masse små bobler over hele skjermen). Dette nedte med at datarommet ble evakuert fordi vi hadde installert virus på pc'en.

7121576[/snapback]

hahaha faen det beste jeg har hørt :!:

Lenke til kommentar
Nå har jeg ikke lest så nøye gjennom alt som har blitt skrevet, men dersom han kun har fått tak i lokalt adminpassord, noe jeg vil tippe er tilfelle, så kan han gjøre minimalt med skade. Han kan fucke opp én maskin, og ikke noe mer enn det.

7119552[/snapback]

Ta å si det til Admin på skolen vår du. Hun er overbevist på at jeg har full tilgang til serveren, og alt som er lagret der :ermm:

Men ja, jeg har gjort noe jeg ikke burde, og burde bli straffet for det.

Endret av Zappza
Lenke til kommentar
Nå har jeg ikke lest så nøye gjennom alt som har blitt skrevet, men dersom han kun har fått tak i lokalt adminpassord, noe jeg vil tippe er tilfelle, så kan han gjøre minimalt med skade. Han kan fucke opp én maskin, og ikke noe mer enn det.

7119552[/snapback]

Ta å si det til Admin på skolen vår du. Hun er overbevist på at jeg har full tilgang til serveren, og alt som er lagret der :ermm:

Men ja, jeg har gjort noe jeg ikke burde, og burde bli straffet for det.

7122225[/snapback]

har reel admin logget aktivitetene da?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Nei.

Eneste som er blitt logget er at Administrator kontoen har blitt logget på. Ikke noe om hvem som gjorde det, de har en tynn sak...

7122270[/snapback]

Da har de ikke så veldig mye å si på deg heller, med mindre de kan forbinde påloggingen av admin-kontoen med en ip og et tidspunkt, og deretter bevise at det var deg som brukte maskinen akkurat da...

Du er heldig du... dataidioten(ikke ta det tungt skoleadmins..) på vår skole har sperret bios med passord så vi kan ikke boote annet enn fra hd, har installert moonscape og illusion osv. Det er noe møkk...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...