Gå til innhold

Skal jeg sette boot flag på boot partisjonen i Slackware når

Anbefalte innlegg

Topic sier vel endel.

Jeg skal installere Slackware 8.1 på en bærbar. Har allerede Windows XP på primary partisjon. Den er satt til boot.

Når jeg partisjonerer til Linux setter jeg av 20mb til boot partisjonen. Skal den være bootable eller trenger den ikke være det siden jeg allerede har en disk som er boot?

Hvordan er det best å formatere til Linux?

Jeg kommer til å bruke Linux mest til å programmere i, og da også internett, slik at jeg neppe kommer til å installere så veldig mye mer enn det som ligger på Slackware cd'en.

Jeg har en Partisjon på ca. 10 gigg som skal brukes.

Slik har jeg tenkt det:

/boot - 20MB

/var - 3GB

/usr - 4GB

/ - 2GB

/swap - 1GB (2xram)

/fat32 - 600MB (for å kunne dele den med XP).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Jeg skal installere Slackware 8.1 på en bærbar. Har allerede Windows XP på primary partisjon. Den er satt til boot.

Når jeg partisjonerer til Linux setter jeg av 20mb til boot partisjonen. Skal den være bootable eller trenger den ikke være det siden jeg allerede har en disk som er boot?

Nei, du installerer lilo eller grub på den partisjonen som allerede er satt som boot. Der har du en meny hvor du velger operativsystem

Quote:

Hvordan er det best å formatere til Linux?

Jeg kommer til å bruke Linux mest til å programmere i, og da også internett, slik at jeg neppe kommer til å installere så veldig mye mer enn det som ligger på Slackware cd'en.

Jeg har en Partisjon på ca. 10 gigg som skal brukes.

Slik har jeg tenkt det:

/boot - 20MB

/var - 3GB

/usr - 4GB

/ - 2GB

/swap - 1GB (2xram)

/fat32 - 600MB (for å kunne dele den med XP).

Vel for å bestemme hvor stor plass du vil trenge så må man vite hva som ligger i de forskjellige partisjonene.

Jeg har ikke brukt slackware, men jeg tror at de legger tingene sånn nogenlunde likt som mandrake.

boot: Alt som har med boot og gjøre, inkludert kernel imagen. Dette tar skjeldent mer enn et par mb, så 20 holder i massevis

var: Inneholder database filer, ftp(?) og web-filer samt endel logger. Skal du sette opp apache til å ha mange siter eller trenger en stor database må du ha plass her. Hvis ikke så er 500-700 meg rikelig

usr: Det meste av kjørbare programmer (inkludert X serveren) ligger her. Det betyr at 2GB somregel er minste målet.

/, /etc, /tmp og det der er egentlig bare plassholdere. Min / partisjon er ikke mer enn 500 meg.

swap partisjon på en gigg er overkill! Når du har 512 meg ram så swapper du ikke før du har fire tunge programmer kjørende.

Jeg ser til min forskrekkelse at du ikke har en egen /home partisjon. Dette er på det sterkeste anbefalt da brukerinstillinger og mail blir liggende her. En 300-1000 meg til hver person som bruker maskinen funker somregel. Det er også mulig å legge hver person sine webfiler i /home.

Hvis du planlegger å legge inn andre programmer fra kildekode så anbefaler jeg å lage en egne /usr/local partisjon slik at du ikke trenger å kompilere masse på nytt om noe annet skulle ryke skikkelig

Håper dette hjelper

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...