Gå til innhold

Lager film - trenger musikk!


Hr. Jenssen

Anbefalte innlegg

Jeg og en liten gruppe i Media-klassen min lager en film for tiden. I kveld skal redigeringen ta plass, og vi skal vise den om kort tid.

 

Men vi er ikke sikker på musikken. Filmen er veldig kort, sikkert ikke mer enn 5 minutter (kanskje mindre), så det trengs ikke mange sanger. Tror faktisk det skal gå med bare èn sang.

 

Musikken skal være dyster og trist, men ikke noe patriotiske greier. Filmen har en grå og dyster stemning (handler om et mobbeoffer som til slutt tar selvmord).

 

Det er ikke viktig om musikken er akustisk eller om det er noen som synger, bare den er dyster, som sagt. Helst rolig musikk, da.

Det er ingen lyd i filmen ellers, så det MÅ ikke være noe à la Dire Straits (altså at det best fungerer som bakgrunnsmusikk).

 

Så bare kom med massevis av forslag i alle sjangre, så får jeg prøve å høre på noen av dem.

 

På forhånd tusen hjertelig takk for all hjelp. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joy Division har en del dystre sanger. Jeg anbefaler The Eternal...første vers beskriver en begravelse, og vokalisten (Ian Curtis) hang seg like etter at albumet der man finner sangen, Closer, ble spilt inn. Den burde passe fint.

Atmosphere er en annen dyster sang av samme band, den er verdt å sjekke ut.

 

Jeg anbefaler også Ulver - Comedown. Den ble brukt i soundtracket til Svidd Neger. En håpløs film, men sangen er veldig stemningsfull...den består stort sett bare av en melankolsk, rolig pianomelodi.

Endret av Sondre^^
Lenke til kommentar

Deep Purple - Soldier of Fortune er vel bortimot selve definasjonen på trist.

 

edit: og etter å ha lest gjennom første post grundig, må jeg si at den passer perfekt:

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

I have often told you stories

About the way

I lived the life of a drifter

Waiting for the day

When Id take your hand

And sing you songs

Then maybe you would say

Come lay with me love me

And I would surely stay

 

But I feel Im growing older

And the songs that I have sung

Echo in the distance

Like the sound

Of a windmill goin round

I guess Ill always be

A soldier of fortune

 

Many times Ive been a traveller

I looked for something new

In days of old

When nights were cold

I wandered without you

But those days I thougt my eyes

Had seen you standing near

Though blindness is confusing

It shows that youre not here

 

Now I feel Im growing older

And the songs that I have sung

Echo in the distance

Like the sound

Of a windmill goin round

I guess Ill always be

A soldier of fortune

Yes, I can hear the sound

Of a windmill goin round

I guess Ill always be

A soldier of fortune

Endret av Iceman™
Lenke til kommentar

Ok, noen spørsmål bare. Hva slags visning er det snakk om?

 

Jeg bare lurer på det pga. det er jo selvfølgelig noen copyrightgreier (Ye olde mighty TONO) som må passes på hvis ikke det bare er en liten visning foran klassen.

 

Og dere burde være rimelig forsiktig med emnet selvmord. Det kan være et litt farlig tema. Må gjøres rimelig, hva skal man si. Riktig?

Men nå er dere jo i sluttfasen, redigering, så det har vel ikke så mye med saken å gjøre.

 

Er det snakk om en stor visning og filmen blir vist til mange mennesker, og det er en sterk og påvirkende film. Så kan man faktisk risikere en liten rippleeffekt. Altså, at det kan skje flere selvmord av folk som blir påvirket. Ihvertfall i følge læreren min på medier og kom. og han vet jo hva han snakker om. Touchy emne.

 

Wow, det var mye offtopic. Sorry, men ser du har fått inn mye gode tips. Så burde vel være nok der =)

 

edit:

 

Leste godt førsteinnlegg og ser at dette er en kort kortfilm, så blir ihvertfall vanskelig å ha en skikkelig oppbygging og grunnlag for historien. Så tror ikke ovenfornevnte blir noe problem. Legger dere ut filmen et sted senere så man kunne fått sett den? Hadde vært interessant.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Det er bare for visning til klassen ja. Jeg kan alltids legge den ut en gang, om jeg får mulighet, selv om at filmen ikke ble helt som vi hadde forventet på forhånd (blir de noen gang det?), mye grunnet tidspress og defekt skoleutstyr.

 

Den "Soldier Of Fortune" virka ganske bra. Dessuten fant jeg Joe Cocker sin versjon av John Lennon's "Let It Be", og denne syntes jeg faktisk passet særdeles bra.

 

EDIT: Endelig ferdig med filmen nå. Det ble Joe Cocker sin utrolig gode og sterke versjon av "Let It Be" som dyttet seg frem i mengden av mange gode kandidater.

 

Uansett, tusen hjertelig takk for alle svarene. Det har vært til stor hjelp. :)

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...