Gå til innhold

Litt tanker om neste genrasjon konsoller.

Bromlexl

Anbefalte innlegg

Bakdelen med Wii er at jeg ikke ser for meg å spille med de kontrollene i flere timer i en god spilleøkt. Det virker for stress rett og slett. Det er ikke det at jeg er så forbanna lat, det er bare at det krever en del å spille slik i lengden

Får vel bare gjenta det TCI har sagt mange ganger før. Du trenger nødvendigvis ikke å stresse mer enn det du gjør med vanlige kontrollere. Ørsmå bevegelser, like små som de bevegelsene du gjør med fingrene på en ps2 kontroller er alt som skal til i mange wii-spill :)

Ellers er jeg stort sett enig i helhetsvurderingene dine :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror microsoft, nintendo og sony klarer å leve side om side hvertfall en konsollgenerasjon til uten store problemer. Personlig skal jeg kjøpe meg PS3 når den kommer, men det betyr ikke at jeg har noe som helst imot noen av de andre konsollene. Slik jeg ser det kommer valg av konsoll i bunn og grunn an på tre ting:

- Hva man skal bruke den til

- Personlige preferanser

- Pris

I forhold til dette har alle konsollene fordeler og ulemper.

PS3

Når det gjelder hva man kan bruke konsollen til ut av esken virker det per i dag som PS3 gir mest. Man kan se Blue-Ray filmer, bruke den som mediasenter (dog litt lite info om dette enda), og Linux skal vistnok følge med. I tillegg til dette kan man selvfølgelig spille spill og surfe trådløst på internett.

Mange har også et personlig forhold til playstation-navnet, og dette kan fremdeles gi Sony et lite fortrinn, selv om dette holder på å jevnes litt ut.

Prisen på PS3 er det store minuset for denne konsollen. Du må ut med mye penger, uansett om man føler at den er verdt det eller ikke.

XBox360

Denne konsollen kan også brukes til forskjellige ting, men det virker som mulighetene er noe begrenset i forhold til PS3. Har man en mediasenter-pc som man kan koble til har man derimot store muligheter, såvidt jeg har forstått.

XBox-navnet begynner å bli et godt merkevarenavn, men står fortsatt i skyggen av playstation-navnet. Mange spillere har likevel et personlig forhold til XBox, så forskjellene er i ferd med å jevnes ut.

Her er det liten tvil om at Core-versjonen gir absolutt mest for pengene. For 1500-2000kr får man en kraftig nestegenerasjonskonsoll som gir HD-Grafikk. Premium-versjonen gir forsåvidt også mye for pengene, og gir flere muligheter. Men hvis man kun vil spille spill med konsollen sin er det ingen tvil om at Core er et vanvittig godt kjøp.

Wii

Man kan surfe på nettet med Wii, og bruke kalender og vennelister. Men det er ingen tvil om at denne maskinen er bygd for spill. Hvis man er ute etter ekstrafunksjoner gir både PS3 og XBox360 mange flere muligheter. Kontrollen er Wii's store nyhet, og hadde det ikke vært for denne, ville nok ikke mange sett på denne konsollen som en skikkelig nestegenerasjonskonsoll. Kontrollen ser dog svært spennende ut, og det kan godt tenkes at denne konsollen blir den store barne- og familievinneren. (I tillegg til vorspiel-vinneren:-)

Når det gjelder personlige preferanser har mange spillere en godfølelse når navnet nintendo nevnes. Svært mange vokste opp med ulike konsoller fra dette firmaet, og jeg merker selv at jeg blir ganske nostalgisk når zelda og mario nevnes.

Prisen på Wii er helt grei, men i ren kraft vil Xbox360 Core gi mer for pengene. Siden Wii på mange måter blir en slags familie- eller party konsoll vil det for mange være nødvendig å gå til innkjøp av ekstra kontroller. En full kontroller med begge delene vil koste ganske mye, og vil bety en ekstrakostnad for mange. Men det er tross alt ingen upris på Wii, rundt 2000,- har vært nevnt, og dette er ikke så galt.

Konklusjon:

Jeg mener derfor at det ikke er noen definitive vinnere og tapere. X360 gir mest spill for pengene, slik jeg ser det. PS3 gir flest muligheter, dog til en dertil høyere pris. Mange av disse mulighetene kan oppnås hos X360 også, ved ekstrautstyr, og prisen vil dermed komme opp mot samme nivå. Grafisk virker det som X360 og PS3 vil være jevnbyrdige, mens Wii må se seg slått. Denne tar derimot opp kampen med kontrolleren sin, og henvender seg til et bredere publikum enn de to andre. Jeg vil tro at det finnes såpass mange potensielle kunder at disse tre konkurentene kan leve side om side til neste korsvei. :)

Endret av ChaosPredicted
Lenke til kommentar

Konklusjon:

Jeg mener derfor at det ikke er noen definitive vinnere og tapere. X360 gir mest spill for pengene, slik jeg ser det. PS3 gir flest muligheter, dog til en dertil høyere pris. Mange av disse mulighetene kan oppnås hos X360 også, ved ekstrautstyr, og prisen vil dermed komme opp mot samme nivå. Grafisk virker det som X360 og PS3 vil være jevnbyrdige, mens Wii må se seg slått. Denne tar derimot opp kampen med kontrolleren sin, og henvender seg til et bredere publikum enn de to andre. Jeg vil tro at det finnes såpass mange potensielle kunder at disse tre konkurentene kan leve side om side til neste korsvei.  :)

7106236[/snapback]

Meget bra post!

Lenke til kommentar

Jeg vil bare poste mitt syn om alle tre konsollene før jeg orker diskutere noe mer :)

Xbox 360

Microsoft fortsetter med det de kan best, å utvide sine funksjoner med Live. Med 360 har de gjort dette veldig bra og det er noe de skal ha skryt av. Nå har vi hatt Xbox 360 i et år, men jeg føler ennå at den mangler de mange virkelig store spillene. Det MS trenger er noen flere eksklusive spillserier i samme skala som Halo. Nå som Halo også går mot slutten, er det på tide at noe nytt kommer og tar dens plass. Kanskje kan Halo Wars gjøre det, men ingenting er sikkert.

Som en konsoll har 360 vært veldig plaget med feil. Dette har nå endelig MS innsett og begynt å erstatte konsollene helt gratis og betalt tilbake dem som har måtte betalt for det. Et godt trekk, men for sent. Tror dette har satt inn noen sprekker i selve Xbox-navnet, men ikke betydelig. Kraftmessig bryr jeg meg lite, det er spillene det handler om.

MS har klart å fått tak i den del fine avtaler nå. Må si at MS er i støtet, noe som trengst nå som PS3 og Wii kommer. Tror ennå 360 vil ligge et stykke bak Sony i denne generasjonen også, men kommer til å ta en liten bit av kaken.

PS3

Sony har fått veldig mye negativ presse siden E3 i år. Heldigvis for Sony tviler jeg sterkt på at dette vil påvirke den store brukermassen. Av en enkel grunn, vanlige folk bryr seg ikke slik som oss. Spillmessig ser biblioteket veldig solid ut, men de har mistet en rekke spill som kunne ha solgt noen ekstra konsoller. Blant annet GTA4, Assasin's Creed etc.

Sony har samlet alt de kan av ny teknologi, Cell og Blu-ray. Problemet med dette er at de må bevise at valgene de har gjort virkelig er rett. En rekke utviklere rapporterer at det er vanskelig å utviklere og det er dyrt. Ja, ny teknologi er dyrt. Sony må bare overbevise folk til å invisiteringen er verdt det. 5-6000 kr er veldig mye og jeg tror dette vil skade en del av salget. Vanlige folk vil måtte virkelig strekke på lønnsslippen for å betale for dette. Samtidig er dette uten et spill og annet tilbehør.

PS3 blir nok en solid maskin og vil få en rekke solide titler. Biblioteket til Sony har alltid vært deres sterke side. Denne gang ser det ut til at det blir noe svakere. Hva jeg tror, er at Sony vil miste noe av sin markedsdel.

Wii

Nintendo fortsetter med å tenke i nye baner. Denne gang prøver de på noe nytt, å lage sitt eget marked. Som alltid er konsollen enkel og har særs lite ekstra muligheter. Med Wii vil ikke hestekraft bety så mye, da det er kontrollen og måten folk spiller på Nintendo vil endre.

Spillene på Nintendo har alltid bært preg av barnevennlige titler og det har gitt Nintendo et rykte om å lage barnekonsoller. Spillrekken til Wii ser veldig allsidig og solid ut denne gang, i motsettning til Gamecube. Problemet er at Nintendo er kjent for kvalitet, så det er ikke her Nintendo har noe å bevise.

Det er nemlig kontrollen Nintendo må bevise fungerer. Mange er skeptiske, noe all forrandring fører til. Hittil har responsen vært veldig god verden over. Men det største steget gjenstår. Det er å selge dette til gamere, samtidig med å tiltrekke seg "alle andre".

Wii virker spennende og er kanskje den konsollen som skiller seg mest ut. Kanskje ikke grafikkmessig, men det er ikke det som er det viktigste. Spillene selger konsoller, ikke maskinvare alene. Spill er noe Nintendo har alltid levert. Denne gangen har Wii også veldig stor støtte fra tredjepartsutviklere, særlig Ubisoft. Det virker i mitt syn at Nintendo nå er på veg tilbake etter 10 år. Men de må ennå bevise at den svakere konsollen med den helt nye kontrollen er noe å eie, framfor de langt kraftigere konkurrentene.

Lenke til kommentar
Bakdelen med Wii er at jeg ikke ser for meg å spille med de kontrollene i flere timer i en god spilleøkt. Det virker for stress rett og slett. Det er ikke det at jeg er så forbanna lat, det er bare at det krever en del å spille slik i lengden

Får vel bare gjenta det TCI har sagt mange ganger før. Du trenger nødvendigvis ikke å stresse mer enn det du gjør med vanlige kontrollere. Ørsmå bevegelser, like små som de bevegelsene du gjør med fingrene på en ps2 kontroller er alt som skal til i mange wii-spill :)

Ellers er jeg stort sett enig i helhetsvurderingene dine :)

7106068[/snapback]

Viss det stemmer så må du nok sette opp sensitiviteten en del og det gjør jo ting litt vanskeligere ofte. Men det finnes jo andre mulige løsninger til wii som de andre kontrollerne de lanserer til konsollen (old school)

Nå synes jeg at det er litt mye "offansiv" mot sony. Å det kan være mange grunner mot det. Nå er jeg verken døv eller blind. Så jeg har jo sett hva de har prestert å utrette i pressen det siste året. og imponert er vel ingen. Arroganse og ikke arkjennelse av konkuranse er vel store feller å gå i. Nintendo har en bitter historie der. Ikke at vi trenger gå dypere inn i det. Vi kan vel alle vår konsollhistorie her ;)

Ting jeg virkelig savner på 360 og som kommer på PS3 er tilkoblingsmuligheter. Du kan sette i minnebrikker og den har et par extra USB tilkoblinger en 360 har. Noe som jeg synes er litt rart med 360. For den er billig og grei i starten. Men som jeg som kjøpte en core ved lansering (fikk ikke tak i premium) Jeg har 2 hånkontrållere med ledning og trådløs nettverksadapter. HD-DVD skaper da et lite problem for meg. Må jeg rett og slett kaste internett eller en av kontrollerne mine? Det synes jeg er litt bakvent. Når de har en så high tech maskin. Så burde de ivertfall hatt 4, to fremme og to bak.

Ellers er jeg jo ganske fornøyd med konsollen. Men liker ikke nødvendigvis microsoft noe bedre utav det. Kommer jo fra en linux Playstation familie. Så jeg får jo tett og ofte hørt at jeg har solgt sjæla til fanden sjøl. (å hadde det stemt hadde jeg nok hatt noe bedre en 360 for sjela mi)

at den orginale xbox var et brekkjern har det vel skjeldent vert tvil om. Bransjen var allerede da så dominert av sony at lite kunne stoppe det. Å de bommet en del med design og kontroller. De har lært av sine feil og had nå lansert en mer seriøs konkurent. Microsoft pøser jo også på med penger i game devisionen deres. Selger konsoller på tap etter sony modellen på 90 tallet. Virket da og virker enda.

BR og HD-DVD er jo en annen av de store debattene som herjer her ukentligt med de samme argumentene. Har du ikke HDTV så er det surt å betale for blue ray spiller ja. Siden det eneste du får utbytte av det er at spillene ikke er like komprimerte og kanskje litt større. Men for oss som har HDTV så er det nok mer fristene. For når du har sett Film i 720 eller enda bedre så er det snakk om en liten vekkelse. Nesten som hoppet fra VHS til DVD vil jeg si. Kvalitetsøkningen er stor.

Derfor bruker jeg det som argument for prisen til PS3 som vi nok ikke trenger å diskutere mer siden det er lite som er mer subjektivt en akkuratt det. :whistle:

Lenke til kommentar
Det heter HD DVD, Nordoelum er streng på akkurat det  :!:

men fra spøk til noe annet.....

spilleren har en ekstra usb port, så du trenger ikke kvitte deg med noe

7108416[/snapback]

fremdeles upraktisk løsning :thumbdown:

ivertfall etter min mening.

HD DVD/HD-DVD

Potato/cucumber :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...