Gå til innhold

Litt tanker om neste genrasjon konsoller.

Bromlexl

Anbefalte innlegg

Nå skal jeg her prøve å holde meg litt objektiv. Noe som nesten er umuligt. Å mange vil nok etter å ha lest dette skrike ut at jeg tar feil osv.

Men jeg har tenkt litt over den neste genrasjonen av konsoller som snart er her. Da tenker jeg på at innen en måned vil vi ha konsollene lansert i USA og den virkelige skittkastingen vil begynne. Så da vil jeg bare skinne lys på flere aspekter en terraflops osv.

PS3 vs 360

For det er en bitter strid mellom PS3 og 360 folk her. Den ene artikkelen etter den andre blir dratt frem. Disse skal vise at den nevnte konsollen har bedre hardware en den andre og vil da kunne yte en fps mer en den andre etc. Ikke bare er det rart at de fleste skal vistnok ha sitert ansatte i selskapene som har åpnet seg for diverse fanforum til den andre konsollen. Det er også lite tanke på kildekritikk.

Når det er sagt så har mange av de tingene som har blitt tatt opp vist seg å være sanne. Å det er mange som mener at 360 er like sterk og kanskje sterkere en PS3, noe som jeg finner litt rart med tanke på at PS3 kommer et år senere og har mye "ny" teknologi som kanskje ikke gir utelling med lansering. Men som vi vil se frukter av senere.

Men når alt skal sies så har det vist seg at hardware ikke er så viktig egentlig. Det er hva du kjører på konsollen som betyr noe. Hvilke spill man har osv. Da snakker jeg om ekslusive tittler. Noe som Microsoft har sjønt. De kjøper opp det ene spillstudioet etter det andre for å gjøre et spill eksklusivt. For det er slik de vant over PC markede for en stund siden. En annen ting de også gjør er å være sikre på at vi forbrukere vet at de er eksklusive til 360. "the only place you can play......." etc.

Sony har lite promotering i den forstand. Noe som nok ikke er det smarteste de har gjort. For du må jo vise at PS3 har noe som du ikke får på andre konsoller også. Så finner det litt rart at de ikke har reklamert mer for sine franchise og heller ikke har utviklet så mange nye. Trodde Assasins Creed skulle være det store nye for sony. Men nå viste jo det seg å være cross plattform. Noe som jeg er meget for. Synes alle spill burde vært cross plattform. Så slapp man å sitte med mange konsoller for å ha tilgang til det beste fra industrien.

Går litt av her så skal prøve å komme meg tilbake. Det Sony har å vinne på her er deres spillbibliotek og deres fulle bakoverkompabilitet til sine to forigående konsoller.

Sist jeg tok fram dette fikk jeg denne i respons.

"Man kjøper ikke neste genrassjons konsoll for å spille PS2 spill!"

Noe som jeg er så enig i forsåvid. Men nå er det greit viss man har en PS2 og mange spill til den. Å kjøpe PS3, legge PS2en vekk og man har kun en konsoll foran TVen. Å man kan kjøre alle spillene.

360 gjør jo dette halvgodt med emulering av enkelte spill. Men at man må sjekke en liste før man eventuelt kjøper et xbox spill til 360en er ikke en bra ting, uansett hvordan du ser på det.

Hva med Wii?

Nå har jeg ungått Wii her siden den på en måte er i en klasse for seg selv. Den er litt outsider mot de to store grafikk kjempene. Tror jeg den kommer til å gjøre det bra? Ja, tror jeg den er gøy? ja.

Wii virker meget spennende og vil nok selge meget bra. Men tror ikke den vil revolusjonere bransjen så mye som enkelte tror. Den vil vekke oppsikt til spill for nye målgrupper, men de vil ikke være gamere på lik linje med oss. Tror Wii blir den perfekte voirspeil konsollen. For der er det enkle spill som ikke trenges noe stort å settes inn i som vinner. (dansespill, singstar, buzz etc)

Bakdelen med Wii er at jeg ikke ser for meg å spille med de kontrollene i flere timer i en god spilleøkt. Det virker for stress rett og slett. Det er ikke det at jeg er så forbanna lat, det er bare at det krever en del å spille slik i lengden.

Grafikken er jo ikke noe å hyle hurra for heller. Men der er det jo som de sier. Gameplay over grafikk. Noe som jeg er delvis enig i. Godt gameplay redder det meste. Men viss man kjøper et nytt spill og det ser ut som PS1 spill idag. Så har man ikke lyst å spille det uansett hvor classic det er. Jeg er kanskje konsolloverfladisk. men jeg liker å ha noe fint å se på når jeg spiller.

Summering

Så for å summere litt opp for de som ikke ville lese alt så tar jeg å antyder litt på hva markedsandeler jeg tror de forskjellige får, for så å begrunne de etterpå.

Playstation: 45%

Xbox 360 : 30%

Nintendo Wii:25%

Grunnen til at jeg har satt sony på topp er på grun av at de har mange fans der ute. De lager bra konsoller og ingenting tyder på at PS3 skal være annerledes. Mange vil nok stusse over prisen. Men PS2 var også meget dyr i starten. For å ikke glemme at konsoller selger mest i slutten av deres syklus. Da vil jo alle konsollene være billige, rett før PS4, Xbox720 og Nintendo Tii Hii.

360 vil selge en del på grunn av de var først, de har en del ekslusive spill, de er billige så sant man ikke skal ha ekstrating + vista. (Sony fremmer sitt eget format blue ray. Microsoft fremmer sitt opprativsystem Vista gjennom xbox. Slik er det.)

Wii vil skape en del hype når den blir lansert, men er redd det ikke vil stå tidens tann når wow faktoren har lagt seg. Gøy er det nok.

Det var et par tanker som jeg har angående "krigen."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik, jeg ville være den første som svarer her, grunnet angsten for at denne tråden blir noe den ikke burde bli, nok en fanboy-krig.

Så, jeg ser du har støttet opp Sony med nesten 50% av markedsandelen, noe jeg kan vise meg forståelsesfull til, ettersom Sony klart ledet med større sist generasjon. Det som forbauser meg litt, da, er det faktum at du tror Sony nesten alene vinner på deres store navn og tilsynelatende lange levetid på maskinen.

Jeg kan si meg enig i at Sony kanskje "vinner" i det lange løp, i den forstand at de kommer til å ha konsollen sin lengst ute på markede før oppfølgeren tar over. Men at de stikker av som den store seiersherren er jeg mer tvilsom til.

For det første, Microsoft. De satser ganske likt og konservativt som Sony. De leverer mange flere ekslusive spill denne gangen. De kom 1 år før Sony. De fjernet ikke "rumble" eller ristefunksjonen i kontrollene sine til fordel for en gimmick. De har allerede vist at deres store muskler i forrige generasjon blir ennå større i denne (Halo og Live).

Hvis vi da ser på Sony. Deres taktikk har jo alltid vært å ha best støtte av tredjepartsutviklere. Denne delen av kaken blir jo mindre med tanke på MS sin store satsing på å røve alle spillselskaper de kan før Sony har kommet på banen.

Sony vil også høyst sannsynlig være den store taper dette julesalget. Grunnet den åpenbare grunnen; få konsoller og ingen lansering i europa. Dessuten så har de kun et spill til lanseringen som er eksklusivt samtidig som det ser spennende ut.

Wii er forsåvidt også en undervurdert konkurrent fra din side. Den har allerde fanget medias oppmerksomhet, og bare det er en seier i seg selv. Dessuten lanseres den med stortitler i horisonten, Metroid, Mario og Zelda fra dag en. De produserer mange flere konsoller enn Sony klarer med PS3. Og hvis de lykkes med å lage noen titler lignende Nintendogs (der mener jeg de allerede er godt på vei med Wii-sport, Wii-play osv.) så skal man ikke se bort ifra at også lille Wii blir en stor og farlig konkurrent for Sony.

Til slutt vil jeg bare si at dette vil bli den heftigste konsollkrigen noensinne. Og at jeg personlig tror at alle de 3 store har ca. like store muligheter til å oppnå suksess denne gangen. Men etter denne generasjonen vil det også bli sittende noen store arr, uavhengig av hvem som vinner.

Lenke til kommentar

Bra skrevet. Men eg har uansett vanskeleg for å sjå på deg som særs objektiv, då eg har merka meg deg som ein som likar Playstation betre enn både Wii og Xbox 360. Akkuratt på same måte som mine preferansar tilseier at eg er meir fan av XBOX enn wii og PS3.

Men alt i alt, bra nok skrevet.

Men eg meinar fortsatt at å seie at PS3 har meir ny hardware, er tullball. Hardwaren i PS3 har vært final sidan E3 05. Altså, den kjem med 1,5 år gamal hardware. Ja, cell er nyare teknologi enn ein PowerPC prosessor - men det er vel i teorien alt. Eg unngår å nemne BD drevet.

Markedsandelen du listar opp trur eg rimelig grei. Sony ledar nok fortsatt om nokre år. Men Microsoft tar nok kraftig innpå - og eg trur at det i seg sjølv er ein stor suksess for MS. At Wii nødvendigvis blir underdog, slik som GC, veit eg ikkje.

Endret av dark by design
Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg har satt sony på topp er på grun av at de har mange fans der ute. De lager bra konsoller og ingenting tyder på at PS3 skal være annerledes. Mange vil nok stusse over prisen. Men PS2 var også meget dyr i starten. For å ikke glemme at konsoller selger mest i slutten av deres syklus. Da vil jo alle konsollene være billige, rett før PS4, Xbox720 og Nintendo Tii Hii.

7103932[/snapback]

Det blir galt å sammenligne hva Sony har gjort og hva de forventer å gjøre nå. Sony eide konsoll markedet når før MS begynte med konsoller.

Det var ikke lett for MS å starte med konsollene sine når Sony hadde dominans på konsoll markedet. MS regnet nok aldri med at Xbox 1 skulle ta helt av og vippe PS2 av tronen. MS satser nok på lengre løp og ville bare vise seg frem med Xbox 1.

Ser vi i dag så kjører MS for fult, de satser MYE for å bli best. Vil de klare det? Det svaret vet vi ikke før Nintendo og Sony har gitt ut sine konsoller.

MS bruker utrolige mye penger og ressurser for å nå brukerene. Bare i Japan har det kommet nye salgstall som er veldig bra. Flere steder har X360 blitt utsolgt og MS har kapret til seg veldige mange eksklusive titler. De har også klart å stjele noen av godbitene fra Sony som GTA serien og nå kommer også Devil May Cry.

Ser man bort fra Blu Ray så er det ingenting PS3 vil gjøre som ikke X360 kan gjøre.

Spillbibloteket til X360 er veldig bra allerde, og det kommer veldige mange bra spill til konsollen i fremtiden. MS har kjøpt opp det ene selskapet etter det andre for å få dem til å lage spill til sin konsoll.

MS viser muskler og de vil nok stikke av med seieren

Endret av avanore
Lenke til kommentar

Skulle skrevet mer nå. Men skal snart på jobb. Men et par ting.

Kan ikke være helt objektiv. xbox er bra, men har tro på PS3.

En annen ting er at viss ting går som det muligens gjør nå så vil vi få konsolsyklus som gjør at xbox og Ps kommer om en annen og ikke samtidig. Det vil si at istede for 5 år mellom hvert hopp så blir det kanskje bare 2,5

bra det :D

Lenke til kommentar
Skulle skrevet mer nå. Men skal snart på jobb. Men et par ting.

Kan ikke være helt objektiv. xbox er bra, men har tro på PS3.

En annen ting er at viss ting går som det muligens gjør nå så vil vi få konsolsyklus som gjør at xbox og Ps kommer om en annen og ikke samtidig. Det vil si at istede for 5 år mellom hvert hopp  så blir det kanskje bare 2,5

bra det :D

7104618[/snapback]

Ser utfra hvem som satser mest, er det MS.

MS har veldige mye penger og det er ingenting som kan stoppe dem. De kan gjøre som de vil og kjøpe omtrent alt som er.

Du har tro på PS3 jeg har tro på X360. Det ser jævlig bra ut for X360 og jeg ser ingen grunn til at PS3 skal klare å stikke av med seieren. Ikke når MS har klart å få alle de beste spillene til sin konsoll.

Endret av avanore
Lenke til kommentar

Første bud for at denne tråden skal overleve er at alle drar inn alle de tre konsollene i posten sin. Slik at vi på denne måten kan skape en helhetlig bilde over hva de fleste mener om hver enkelt. Og uansett hvor objektivt en person prøver å en få tekst til å bli, vil den alltid inneholde elementer som er subjektive, men du sier klart at det er ikke det som er målet med tråden.

Stiller egentlig bare et spørsmål jeg. Ingen som skal svare. "Hvis du kan kjøpe det spillet som du liker mest, på den konsollen som du personlig har funnet gir deg flest fordeler. Betyr det noe hva andre mener?"

Det vil alltid være en format krig. Spiller det noe rolle hvem som har best CPU, GPU, Xram, osv. Noen av disse utrykkene spiller ingen rolle for faktiske reelle brukergruppen. Det hele faller tilbake til mulighetene, og spillene. Og som jeg regelrett merken, glemmer folk at det er bra med konkurranse. Ikke glem det!

Ved at folk leser mine poster, vil jeg tro at folk skjønner jeg holder en fot med X360. Men dette av den grunn at jeg startet min karierre med Xbox, (Hadde en Sega Dreamsystem, eller noe. Men da var jeg så liten at jeg ikke visste alt om alt.) og ble forelsket i kontrollen, Halo, osv. Det at X360 tidlig på markedet var en bonus, men vi betalte vel en liten pris pga. av Microsoft skulle være først på markedet. (Har selv levert tilbake tre stykker). Men har ikke av den grunn flyktet. Enda en bonus som gjør at jeg ikke angrer kjøpet mitt, er de kommende mulighetene og spillene til X360. Derfor per idag, ser jeg ikke noe grunn til skifte konsoll. Men kommer til å kjøpe alle tre med tiden. Ihverfall en Wii til mine nevøer denne jula.

Sånn til sist, vil jeg takke deg for å kommet med en tråd som jeg kanskje håper kan leve videre med saklig og begrunnet diskusjon.

Lenke til kommentar

Ganske enig med Bromle, også i hvordan markedet etter hvert vil være delt.

Det som derimot fort kan skje denne gangen, er at det blir enda større forskjell på Amerika og Japan. Jeg tror xbox 360 fort kan ta størst markedsandel i USA, mens det i Japan nok blir en stor overvekt av Wii og PS3. Det kan føre til en ganske stor forskjell i spillbibliotek til konsollene, der x360 får en stor overvekt av "amerikanske" spill (sport, fps), mens Wii og PS3 får nesten alle de japanske (RPG). Det er sånn allerede i dag, men jeg tror kanskje det vil bli en enda mer dramatisk forskjell senere.

Ser et par risikomomenter for alle konsollene:

PS3:

* Kontrolleren. Mangel av rumble er et STORT valg, ikke bare pga rumble, men også fordi kontrolleren vil bli langt lettere. Sånne ting spiller fort inn på underbevisstheten, det er f.eks. ikke uvanlig at produsenter av varer der største salgsargument er kvalitet (Bang & Olufsen f.eks.) legger inn blylodd osv for å få ting til å virke mer solid. "Light and plasticky" er kommentarene jeg kan se for meg vil komme.

* Blu-Ray/Pris. Dette er en risiko som allerede har slått til. PS3 kommer et til et og et halvt år senere enn x360, men vil gi omtrent samme ytelse. Grunnen er blu-ray. Om blu-ray slår an som format eller ikke kan få utrolig mye å si for salget til PS3.

X360:

* Lite innovative spill. Fryyyyyktelig mye fps og sport på xbox 360, og det er ikke akkurat voldsomt med nyskapning i det som kommer i horisonten heller (av det jeg vet om ihvertfall). Xbox trenger sårt noe som appellerer til massene. Merkelig at ikke braksuksessene singstar, guitar hero har åpnet øynene til MS. For å være i utfordrerposisjon så synes jeg de spiller ting alt for safe.

* Merkenavn. Xbox er et langt svakere merkenavn enn Nintendo og Playstation. Jeg ser en reklame på tv nå og da, men jeg tror MS trenger å slå på stortromma for å få menigmann til å skjønne at spillkonsoll ikke er synonymt med ordet playstation, noe de ikke ser ut til å gjøre.

Wii

* Kontrolleren. Alt står og faller på kontrolleren. Hvis den føles feil eller ikke støttes bra nok av utviklerne, så kan dette fort falle i fisk. Det er også begrenset hvilke type spill som drar nytte av den. Jeg kan f.eks. ikke se for meg hvordan den kunne hjulpet i et fotballspill (inneholder Wii sports fotball?).

Uansett hvordan det går så er det bra for oss forbrukere å ha så mange valgmuligheter :yes:

Endret av arnegn
Lenke til kommentar
PS3:

* Kontrolleren. *snip*

7104768[/snapback]

Tror egentlig dette punktet ikke har den store påvirkningen. Men på den andre siden, så kan det være helt ytterst viktig. Dette er noe vi vil se etter PS3 er utgitt.

PS3:

* Blu-Ray/Pris. *snip

7104768[/snapback]

Kan ikke si noe annet at jeg tror dette kan hjelpe PS3. Siden vi ser at de som faktisk skal kjøpe PS3. Bryr seg fint lite i prisen. Selv om vi har opplevd flere som har stusset over den høye prisen.

X360:

* Lite innovative spill. *snip

7104768[/snapback]

Nå har Microsoft skaffet seg GuitarHero II og det kommende spillet Viva Piñata kan være med på endre den trenden.

X360:

* Merkenavn. *snip*

7104768[/snapback]

Det stemmer nok. Men jeg vil tro at Xbox har blitt et større merke navn nå, enn det var tilbake i 2001.

Wii

* Kontrolleren. *snip*

7104768[/snapback]

Om Wii avhenger av den kontrollen eller ikke, tror jeg de vil selge noen tittler uansett. Vil tro du kan spille Zelda på den gamle metoden. Og Zelda: Twilight Princess er vel en tittel alle gleder seg til.

Uansett hvordan det går så er det bra for oss forbrukere å ha så mange valgmuligheter  :yes:

7104768[/snapback]

Helt enig. Hadde vi ikke hatt Nintendo, Sony eller Microsoft hadde vi ikke hatt noen real konkurranse når det kommer til konsoll markedet.

Lenke til kommentar

PS3:

* Kontrolleren. Mangel av rumble er et STORT valg, ikke bare pga rumble, men også fordi kontrolleren vil bli langt lettere

Nå har det også kommet ut at man ikke kan bytte batteri i den...

Noe som er dumt da det gir ett inntrykk av at Sony gjør slike ting for å få tjent noen ekstra slanter da batteriet ikke orker mer og man må punge ut for en helt ny kontroller..

(Ja, de er oppladbare.. men heller ikke de holder evig)

Lenke til kommentar
Nå har det også kommet ut at man ikke kan bytte batteri i den...

Noe som er dumt da det gir ett inntrykk av at Sony gjør slike ting for å få tjent noen ekstra slanter da batteriet ikke orker mer og man må punge ut for en helt ny kontroller..

(Ja, de er oppladbare.. men heller ikke de holder evig)

7105041[/snapback]

Det må være noe i vannet hos Sony HQ... Skulle tro det var naturlig å kunne bytte batterier i en trådløs kontroll. "Stilig" måte å håve inn litt ekstra grunker det der.

Lenke til kommentar
* Merkenavn. Xbox er et langt svakere merkenavn enn Nintendo og Playstation. Jeg ser en reklame på tv nå og da, men jeg tror MS trenger å slå på stortromma for å få menigmann til å skjønne at spillkonsoll ikke er synonymt med ordet playstation, noe de ikke ser ut til å gjøre.

7104768[/snapback]

Ved å snappa opp spel som GTA: IV, fiksa 'eksklusive' episodar, og ikkje minst Assasins Creed? Heilt eksklusivt Splinter Cell 5.

Eg trur nok MS sakte men sikkert jobbar seg opp, og prøver å gjer Xbox meir stuereint. Xbox er eit bra merkenavn, men ja, longt ifra så sterkt som Playstation.

Så å sei dei ikkje prøver, blir litt feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...