Gå til innhold

Program til å skrive ut med?

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om et program som kan skrive ut mange bilder på en gang?

Nå må jeg åpne hvert eneste bilde i f. eks. Photoshop (bruker 6.0), i "Utskriftsformat" skalere utskriftsstørrelse, sette på filnavn osv.

Finnes det et program der man kan f. eks. skrive ut alle bilder i en mappe i en opprasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Qimage fungerer veldig bra ja :) Blir ofte kalt fattigmanns-RIP, men jeg synes det fungerer bedre enn de RIPene jeg har kikket på. Men den håndterer jo ikke Postscript og pdf da. Jeg føler meg ihvertfall ikke fattig med Qimage ;)

AcDSee har også veldig nyttige utskriftsfunksjoner, både i hovedprogrammet og i PhotoSlate. Der kan du automatisk printe ut diverse data om fila også, som filnavn, EXIF-data, tittel og annen database-info.

Lenke til kommentar

Picasa2 gir vel også muligheten til å merke et sett med bilder og skrive ut alt i batch, og det gratis atpåtil.. jeg har ikke prøvd det, for jeg er en latstokk som bestiller bildene gjort borte når jeg skal ha flere enn noen få, men det ser helt greit ut, ser ut som om jeg kan spesifisere alt jeg trenger gjennom Picasa og utskriftsdriveren.

Lenke til kommentar

hm... spennende.... *prøver*

Så:

Bra interface for printing i alle fall, ryddig, greit og full kontroll. Fint å ha profiler i første bilde.

Jeg sitter med 2 20x30-prints, en fra PS i går og en fra dette programmet, og jeg må innrømme at jeg ikke ser noen forskjell særlig (nå er ikke blekket tørt enda, da.., så det er vanskelig å si for sikkert før i morra). Imidlertid er filen jeg skriver fra stor (4300x2900), dvs. 350 dpi så det er nok ikke no interpolering med i bildet (no pun intended) - kanskje det ville vært utslagsgivende?

Endret av olemm
Lenke til kommentar

Takk for gode innspill!

I mellomtiden har jeg funnet en annen måte å gjøre det på.

I Photoshop er det en funksjon som heter "prosedyrer", har kan man "programmere" Photoshop til å gjøre noe som gjøres ofte, med et tastetrykk eller ved hjelp av musen.

Jeg laget 2 prosedyrer, for høyde- og breddeformat.

Nå åpner jeg alle bildene i en mappe, første bilde må stas manuelt for at PS skal finne riktig skriver. Deretter trykker jeg F10-tasten hvis det er bredde og F11 om det er høyde.

Har satt det opp slik at PS forandrer størrelsen, lager det med lavere oppløsning (da går det raskere til skriver), setter på filnavnet og lukker bilde uten å lagre forandringene. Dette går kjapt.

Det rare er at dette med prosedyrer står det ikke noe om i PS bible, bare i hjelpen, men dette er vel et tema for et annet forum ...

Andreas K.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...