Gå til innhold

Informatikk-studie

ebe

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har noen formening/erfarng om hva som er spennende, nyttig og lønnsomt å gjøre med hensyn til valg av kurs på UiO (innen informatikk)? Det må være noen av dere som har gått der/går der.. Har tatt grunnkurset i objektorientert programmeing (inf101). Kan det f.eks være lønnsomt å fordype seg videre innen java-programmeing? Dette hører kanskje ikke helt hjemme her, men siden jeg vet det sitter utrolig mange og leser disse innleggene, så MÅ noen av dere ha formening(er) om dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke gått i Oslo, men har tatt informatikk ved UiB, og studerer for tiden informasjonsvitenskap samme sted. Disse fagene skilles med en større vektlegging på matematikk for informatikk, men info.vit. er en mer samfunnsrettet datautdanning.

Jeg likte å kombinere dem litt... men om du vil spesialisere deg innen bestemte ting er det ingenting i veien for det.

Et godt råd til deg, er å satse på programmering, dersom du liker det godt vel og merke. Det er stor etterspørsel etter dyktige programmerere, og det vil det være i langt større grad enn web"fixere" og "konsulentwannabes".

Så absolutt, jeg tror du vil ha mye igjen med fordypning innen programmering, ikke nødvendigvis innen Java (det også) men like gjerne C++ f.eks.

-P-

Lenke til kommentar

Etter noen år på UIO/ifi har jeg kommet til konklusjonen: Det spiller ikke så mye rolle hvilken retning du velger... enten du vil eller ikke er det interessant nok..

Bare ikke hopp av studiet og bli en IT-yrkeskole arbeider... (...) websider, installering av programvare og oppkopling av hub/svitsj.. brukerstøtte.. dette burde undervises på barneskolen.

Troxx

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

jeg planlegger å gå Informatikk på UiB. Dvs jeg har nå tatt exphil + litt 2MX på si - skal lese 3MX på egenhånd dette halvåret + ev. litt C++ (ellers blir det sløving). Så til høsten er jeg forhåpentligvis i gang. MEN - jeg er ikke brennsikker på at det egentlig er det jeg vil. Altså, jeg vil lære programmering o.l., men vil helst unngå all matten -> M100 (angrer at jeg ikke haddde matte på vgs!!! :sad: )

så vi får se.

noen anbefalinger på C++ bøker for nybegynnere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...