LeD Skrevet 30. desember 2002 Del Skrevet 30. desember 2002 Det er vitenskapelig bevist at det, rundt år 0 til ca.år 30 var en som het Jesus som det gikk veldig store rykter om. Ryktene gikk ut på at han bl.a. helbredet folk. Nåja, bevist og bevist. Men skriftlige kilder tyder på at det kan ha levd en jødisk snekker ved navn Jesus, som senere ble sektleder, oppvigler og dødsdømt. Dette var slett ikke unikt på denne tiden. Messiaser, helbredere, trollmenn og ryktemakere gikk det ti av på dusinet. Mange av historiene om Jesus har evangelistene dessuten diktet, pyntet på, hentet fra historier om andre "Messiaser", osv. Bibelen ble skrevet lenge før vi visste i hvilken rekkefølge "tingene" på jorda ble til. Bare sjekk rekkefølgen i Bibelen opp mot vitenskapsmennene; Og rekkefølgen stemmer! At jorda ble til før dyrene, og dyrene før menneskene, osv.? Ja, man må sannelig ha fått et budskap fra Gud for å forstå dette. Dessuten stemmer faktisk ikke rekkefølgen. I første mosebok skaper Gud jorden før stjernene; fugler og hvaler før reptiler og insekter; blomstrende planter før noe dyr, osv... Listen over faktafeil i Bibelen er morsom lesning. Du finner ingen støtte for din tro ved å sette Bibelen opp mot virkeligheten. Forøvrig, så er de fleste vitenskapsmennene kristne... Javel? Kan du dokumentere den påstanden? Selvsagt finnes det en og annen amerikansk vitenskapsmann som går i kirken. Men de fleste vitenskapsmenn er ikke kristne. Rasjonell tankegang og kristentro er gjensidig utelukkende. LeD Lenke til kommentar
milamber Skrevet 31. desember 2002 Del Skrevet 31. desember 2002 1. Religion og tro er rett og slett en måte å manipulere folk. Se hvordan religion har fart med menneskene i hele verden. Da mener jeg alle type religioner. - Kristendommen - Se hvordan inkvisisjonen farte frem for utrydde hekser. Hvordan ble Norge kristna? Bli kristen eller dø. Mange kriger opp gjennom årene har vært av religiøse grunner. Se på f.eks Korstogene, se på kampene mellom Palestinerne og Israelittene. osv osv osv. - Islam - Trenger jeg å si mer. Vi har de fanatiske slik det var i Afghanistan. Slik det også er flere steder i slike samfunn, men de er bare bedre skjult. Se hvordan de "religiøse terrororgnisasjonene" holder på. De dreper for Gud. Er ikke et av de ti bud: Du skal ikke drepe????? hmmm - Generellt - Det beste/verste med alt er alle de som lager sine egen religion etter å ha tolket "boken" på sin måte. Jeg er helt enig om at hver enkelt individ skal tolke biblen/koranen på sin måte. Det er dette som gjør at vi er individer, men problemet oppstår når de skal prakke dette på alle andre. Se f.eks på Jehovas vitner. De følger en tolkning av biblen som andre har gjennomført. By the way så har jo noen funnet ut at det riktige navnet ikke er Jehova, men Jahve. Høres kanskje litt teit ut med Jahves vitner istedenfor Jehovas Vitner. Dette gjelder ikke bare dem, men x antall i alle former. Se f.eks på de "samfunnene" i USA med de store møtene? Jeg sier ikke mer. 2. Religion er også en måte å ikke bli gal på. - Vi må ha noe å tro på, selv om det er en gud, plante, solen, andre guder eller deg selv. Jeg tror selv at det er noe mer i denne verdnen enn hva vi ser og om det finnes en gud eller ikke skal være usagt. Jeg tror det er en "makt" som styrer mye, men hva/hvor/hvem vet jeg ikke, men til poenget. Sett deg ned sammen med noen å begynn å diskuter uendligheten. Du kommer ingen vei fram eller tilbake. Diskuter dette lenge nok og hjernen din vil fungere/eller ikke fungere på en helt annen måte. Vi mennesker er kun en liten del av et stort system og hvis vi ikke har noe holdfast å forholde oss til så går det galt. Det er en grunn til at vi har grenser, at vi bygger hus, at vi samler på ting og blir glad i ting som ikke har pengeverdi, men affeksjonsverdi. Mennesker har behov for å tro enten du er kristen,muslim,buddist eller ateist. Alle tror, selv om noen tror mer enn andre. Dette ble langt, men det er nå min mening om religion og tro Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 4. januar 2003 Del Skrevet 4. januar 2003 Det er vitenskapelig bevist at det, rundt år 0 til ca.år 30 var en som het Jesus som det gikk veldig store rykter om. Ryktene gikk ut på at han bl.a. helbredet folk. Nåja, bevist og bevist. Men skriftlige kilder tyder på at det kan ha levd en jødisk snekker ved navn Jesus, som senere ble sektleder, oppvigler og dødsdømt. Dette var slett ikke unikt på denne tiden. Messiaser, helbredere, trollmenn og ryktemakere gikk det ti av på dusinet. Mange av historiene om Jesus har evangelistene dessuten diktet, pyntet på, hentet fra historier om andre "Messiaser", osv. Det er bevist. Ja - det var mange Jesus'er på den tiden. Ja - det var mange "trollmenn" på den tiden. Men Jesus var ikke en slik en. Forøvrig, så er de fleste vitenskapsmennene kristne... Javel? Kan du dokumentere den påstanden? Selvsagt finnes det en og annen amerikansk vitenskapsmann som går i kirken. Men de fleste vitenskapsmenn er ikke kristne. Akkurat her og nå kan jeg ikke dokumentere det på noen måte, men det er mange vitenskapsmenn som er kristne. Veldig mange vitenskapsmenn som forsker på kristendommen blir kristne etterhvert når de er kommet langt i forskningen. Lenke til kommentar
LeD Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Det er bevist. Ja - det var mange Jesus'er på den tiden. Ja - det var mange "trollmenn" på den tiden. Men Jesus var ikke en slik en. De fleste kristne har et litt løssluppent forhold til dette med "bevis". Ja, det er kilder som tyder på at denne Jesus har levd. Jeg ser ingen grunn til å krangle om det. Det er derimot ingen bevis for at han var den personen du leser om i Bibelen. (Heller mye som tyder på det motsatte.) Du finner sikkert kilder som bekrefter at Muhammed og Buddah også har levd. Uten at det beviser noe som helst. Akkurat her og nå kan jeg ikke dokumentere det på noen måte, men det er mange vitenskapsmenn som er kristne. Veldig mange vitenskapsmenn som forsker på kristendommen blir kristne etterhvert når de er kommet langt i forskningen. Hva er egentlig en "vitenskapsmann"? De som forsker på nordisk litteratur eller matematikk har selvsagt like lite peiling på Gud som på billedvev, så det er lite interessant hva de tror på. De som forsker på naturvitenskap er mer interessante. De av dem som er kristne må være ganske historieløse - For noen generasjoner siden ble deres kollegaer brent på bålet i Jesu navn. Kan du vise til noen av disse "mange" kristendoms-"forskerne" som i utgangspunktet var ikke-troende, men så ble frelst? Min erfaring er at det går motsatt vei - De fleste kristne tar til vettet når de får vite at det var noe mer enn det de lærte på søndagsskolen. Jeg har satt meg dypere inn i Bibelen og kristendommen enn alle kristne jeg kjenner, og har ikke "funnet Jesus" ennå. Det tryggeste er nok å la være å forske og vite så veldig mye hvis du skal være garantert en plass i himmelen, men det finnes sikkert unntak. Selv skal jeg høste grådig av kunnskapens tre, og leve hele mitt liv før døden. LeD Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Jeg har satt meg dypere inn i Bibelen og kristendommen enn alle kristne jeg kjenner, og har ikke "funnet Jesus" ennå. Det å være kristen handler ikke om å kunne alle ættetavlene i Bibelen på rams, og jeg har ingen problemer med å skjønne at du ikke har "funnet Jesus" den veien. Men - jeg må ta meg selv litt i ørene etter forrige innlegg, jeg sa at rekkefølgen i skapelsesberetning nr. 1 stemte med det forskningen har vist. Det er jo - som LeD poengterte - ikke sant. Men den andre skapelsesberetningen, der står det ikke når stjernene ble "oppfunnet". Men den, derimot, er mer, kanskje abstrakt, om det går an å si. For å være helt ærlige, så synes jeg at begge skapelsesberetningene er snåle, for i den første så sier Gud at det skal komme en himmelhvelving, og så kommer det, mens i den andre så tar han f.eks. et ribben fra mannen mens han sover, pakker litt kjøtt på det, og vips! så har han en kvinne. Som jeg har skrevet tidligere, så er dette kune et bilde på hvordan det har skjedd. Men, jeg tror ikke vi kommer noen vei med å diskutere dette fram og tilbake, for det ser ikke ut til at noen av oss har større planer om omvendelse Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 LeD: Ville bare nevne at det gikk et program på discovery om vitnskaps/forskere som er blitt personlig kristne av å forske på bibelen. Lenke til kommentar
nalle Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 eg meine det at det er lurt å ha kristeindom som den einaste religioen i norge for om vil lar det bare gå sin gang så kommer muslimske fundamentalista til å at over heile norge om ikkje så mange åra for den nest største religionene i norge er den gjenen med muslima og om dei kukane bgjynner å styre norge så kan man bare tenke seg kordan det går. :x hilsen en som ikkje trur på noke religion, men som synst at kristendom er den beste av dei Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 hilsen en som ikkje trur på noke religion, men som synst at kristendom er den beste av dei Men så er de eneste religionene du tror du vet noe om Islam (morderiske beist som vil ta over verden!) og kristendommen (hyggelige indremisjons babes som ber til Gud om fred på jord). Budhisme er en mye fredligere religion enn kristendomen. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 hilsen en som ikkje trur på noke religion, men som synst at kristendom er den beste av dei Men så er de eneste religionene du tror du vet noe om Islam (morderiske beist som vil ta over verden!) og kristendommen (hyggelige indremisjons babes som ber til Gud om fred på jord). Budhisme er en mye fredligere religion enn kristendomen. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 eg meine det at det er lurt å ha kristeindom som den einaste religioen i norge for om vil lar det bare gå sin gang så kommer muslimske fundamentalista til å at over heile norge om ikkje så mange åra for den nest største religionene i norge er den gjenen med muslima og om dei kukane bgjynner å styre norge så kan man bare tenke seg kordan det går. Det du vil frem til står ennå litt uklart for meg. Mener du at man skal nekte folk å tro på det de vil? Ja, for slik har det vært en gang i tiden, men vi er forbi den tidsalderen. Eller mener du at Norge fortsatt skal være en kristen nasjon? Med kristendom i grunnskole, og pugging av bibelsitat? Nei, takke meg til. Jeg nekter ingen i å tro på det de vil. Som LeD sier.. La dem tro på rosa flygende elefanter hvis de vil. Ingen kan motbevise det (sett fra et "kristent" syn). Men om det er så "gjennomtenkt", er en annen ting. :-) Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 hvordan sletter man en post? :oops: Lenke til kommentar
kyllingvippen Skrevet 4. februar 2003 Del Skrevet 4. februar 2003 Hele familien er kristen, men jeg er ikke Lenke til kommentar
GalFisk Skrevet 4. februar 2003 Del Skrevet 4. februar 2003 Da er du altså ikke en del av familien? Guffent isåfall... Farfar var prest, men ingen i familien (kjernefamilien, ikke slektfamilien) er kristne. Når det gjelder slekta her jeg noen kristne tanter, litt jehovasvitne-kusiner/onkler og lignende, og en onkel som bor i India i et slags religiøst kollektiv eller.no som jeg ikke vet hav dem tror på. Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 Jeg er kristen, i likhet med resten av min familie. Før noen sier det: Ikke kom med at jeg ikke har tenkt sjøl. For det har jeg. Og for alle som lurer på det, er jeg sterkt imot krig. USA driver "Fredsforebyggende voldsarbeid" 8) Lenke til kommentar
gotark Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 er det min tur nå da. Kristen! (i den forstand at jeg har Jesus som min personlige frelser (hvor dumt det enn må høres ut for noen) ikke i den forstand at jeg går i statskirken hver søndag og sitter på harde benker til jeg får tresmak i ræva for så å gå hjem igjen like dum) Familien min er stort sett kristene, og såpass klare i toppen at de ikke døpte meg. Det er noe jeg selv måtte velge da jeg ble eldre. Tipper at det er mange ikke-kristne der ute som er døpt og medlem av statskirken. Fram til jeg døpte meg (som 17åring) var ikke jeg da ifølge statskirken ikke kristen mens overnevnte var?? Det meste kan forklares både den ene og den andre veien (spes til en som ikke vet så mye) Is your mind smart enough to be manipulated, while not smart enough to know it´s being manipulated? Uansett, To hell with the devil. Det begynte som et forum om data... Lenke til kommentar
Kaksa Skrevet 5. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2003 gotark: 17år når du døpte dej? korleis konfirmerte du deg viss du gjor det da? bare lurer.. ja, mamma å dei døpte meg, men eg konfirmerte meg borgeleg, eg skal melde meg ut av kirka når eg gidder, har bare ikkje makka med til å gjort det enda.. Hilsen Kim Lenke til kommentar
gotark Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Ganske enkelt. Ikke konfirmer deg i statskirka Det finnes utallige "såkalte" frimenigheter rundtom. Jeg går i en misjonskirke. Der trenger man ikke være døpt for å bli medlem eller konfirmert. Det har seg jo sånn at statskirken mener at hvis en to dager gammel baby som ikke er døpt dør, så åkern ned til gamle eirik i drittkjellern. Men ærlig talt, hva sier man da om Gud? at han kikker i kirkebøkene om ungen rakk å bli hastedøpt eller ikke?? Jeg mener at man da gjør Gud til en religion. (noe han ikke er) Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 9. februar 2003 Del Skrevet 9. februar 2003 Gnostisk-katolsk, men enig med Nietzsche. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå