Gå til innhold

Er dei fleste som diskuterer her IKKJE kristne?


Anbefalte innlegg

Led skrev: Og Jesus er jo som kjent Gud. (Du kommer til Hel*vette hvis du tror at de er to forskjellige personer.)

 

Håper at du kødder nå, Jesus er vel som kjent som Guds SØNN! Med andre ord det er to forskjellige "personer".

 

Personlig så har jeg vel funnet ut at jeg er mer jøde enn Kristen. Tror mer på GT enn NT.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-11-18 22:48, skrev Dataante:

Det er tydeligvis mange "Guder" her inne som har funnet svaret på det meste.


 

Neida. Det er mye vi ikke har funnet svaret på ennå. Men vi jobber med saken. :smile:

 

Quote:


Den 2002-11-19 01:52, skrev En Tiger:

Håper at du kødder nå, Jesus er vel som kjent som Guds SØNN! Med andre ord det er to forskjellige "personer".


 

Nei. Gud, Jesus og Den Hellige Ånd er en og samme "person". Dette kalles "treenighet", som er noe av det man må tro på for å være kristen.

 

Quote:


Personlig så har jeg vel funnet ut at jeg er mer jøde enn Kristen. Tror mer på GT enn NT.


 

Jeg liker også det der med steining av homofile og at kvinner er mindreverdige. Husk at Gud blir fryktelig sint hvis du spiser svinekjøtt, eller hvis du ikke skjærer vekk forhuden på penis.

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


LeD skrev (2002-11-19 10:14):

Jeg liker også det der med steining av homofile og at kvinner er mindreverdige. Husk at Gud blir fryktelig sint hvis du spiser svinekjøtt, eller hvis du ikke skjærer vekk forhuden på penis.


LeD


Ja, den er en av mine favoritter også.. :grin:

 

I tillegg står det jo også i GT oppskriften på hvordan man skal krige.

 

1. Spør om de gir seg frivillig. Hvis de gjør det, drep mennene og ta resten til slaver.

2. Gir de seg ikke, skal samlige drepes. Viktig: Trær skal ikke røres. De skal brukes til å bygge fort! (utt. fårtt)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-19 12:27, skrev Jimmy Pop:

1. Spør om de gir seg frivillig. Hvis de gjør det, drep mennene og ta resten til slaver.


 

En enda bedre strategi er beskrevet i Dom 21,12-13.

 

Israelerne er nok en gang ute på eventyr, for å drepe de som ikke tror på samme Gud som dem. Ordren er klar:

 

«Dra av sted og hogg ned dem som bor i Jabesj i Gilead, også kvinner og barn. Hør nå hva dere skal gjøre: Alle menn og alle kvinner som har hatt samleie med menn, skal dere bannlyse.»

 

Det ble en lønnsom affære:

 

"Blant innbyggerne i Jabesj i Gilead fant de fire hundre unge piker som var jomfruer og ikke hadde tilhørt eller hatt samleie med noen mann. Dem tok de med seg til leiren i Sjilo i Kanaan."

 

(Det må ha vært litt av en jobb å kontrollere dette...) Men det geniale er at de så tilbyr jomfruene i bytte mot en fredsavtale med noen andre folk:

 

"Så sendte hele forsamlingen bud til de mennene av Benjamin som var på Rimmon-berget, og tilbød dem fred. De kom straks tilbake, og israelittene gav dem de kvinnene fra Jabesj i Gilead som de hadde latt bli i live."

 

Dessverre ender det tragisk:

 

"Men det ble ikke nok til dem."

 

Ja, her er det sannelig moral som vi kan lære av den dag i dag.

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-19 10:14, skrev LeD:

Quote:


Den 2002-11-19 01:52, skrev En Tiger:

Håper at du kødder nå, Jesus er vel som kjent som Guds SØNN! Med andre ord det er to forskjellige "personer".


 

Nei. Gud, Jesus og Den Hellige Ånd er
en
og samme "person". Dette kalles "treenighet", som er noe av det man må tro på for å være kristen.

 

LeD

:lol: Husker jeg lærte dette på barneskolen. Mye feil man lærte i grunnskolen har jeg erfart...

Som kristen så vet jeg selvfølgelig at Gud, Jesus og Den Hellige Ånd er 3 forskjellige personer !

:smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-20 14:04, skrev Jimmy Pop:

Å? Er det det? Hva skjedde med treenigheten da?


Treenigheten har aldri eksistert ! Enkelt og greit.

De rette svarene for man gjennom bønn, ikke utlevert av en underbetalt lærer som er påtvunget den oppgaven å lære elevene om evangeliet. Nå er vel ikke det aktuelt lenger, siden kristendom ikke er et obligatorisk fag og Livssynsundervisning har tatt over såvidt jeg vet.

Det samme gjelder Den Norske Kirke aka Statskirken, som for hver dag som går sklir lenger og lenger vekk ifra dens opprinnelige form. Den er politisk styrt og hva som "er riktig" blir tatt opp på politisk nivå. For all del, jeg vet da at samfunnet utvikler seg og det er en nødvendighet, men Guds "spilleregler" kan ikke forandres av prester eller politikere. De er evige...

:smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-20 14:28, skrev JarleW:

Nå er vel ikke det aktuelt lenger, siden kristendom ikke er et obligatorisk fag og Livssynsundervisning har tatt over såvidt jeg vet.



 

Selv om KRL-undervisningen har tatt over for den gamle Kristendomsundevisningen, synes jeg ikke man kan sammenligne denne med det gamle livssynsfaget.

KRL er mye mer gjennomsyret kristent enn livssyn noen gang har vært. Ikke kan man få fritak fra det heller, noe som jeg er meget oppbrakt over på mine fremtidige barns vegne.

Jeg kjenner en student ved lærerskolen, som under utplassering på en skole på Jæren i praksisperioden hadde mye underlig å fortelle fra KRL-undervisningen.

Ikke mye toleranse og forståelse der, nei!

 

Et annet eksempel som er verdt å nevne er da 8-åringen kommer hjem gråtende, fordi læreren hadde kjeftet på henne på grunn av hennes "usømmelige" tegninger. Som straff måtte hun i lekse til neste dag tegne Jesus! Denne 8-åringen er forøvrig i slektmed meg, så det gjorde meg litt ekstra sint, kan du si.

Lenke til kommentar

Nå er det hverken statskirken eller læreren din på barneskolen som har "funnet opp" treenigheten.

 

Dette er et av de helt sentrale dogmene i kristendommen, vedtatt på kirkemøtene i Nikea i 325 og i Konstantinopel i 381.

 

Kristendommen har én Gud, som kommer til syne gjennom tre "skikkelser" eller "personligheter", men samtidig er ett vesen. Dette er akseptert av alle trosretninger innen kristendommen. (Protestanter, katolikker, ortodokse, osv.)

 

Er du kristen, må du altså tro at Gud, Jesus og Den Hellige Ånd er én og samme Gud, samtidig som de er tre personligheter. Du har ikke lov til å skille dem fra hverandre, eller rangere dem over eller under hverandre. (Samtidig som du ikke har lov til å blande dem sammen...)

 

Du må tro at Jesus er av samme vesen som Faderen, samtidig som at han født av ham, før alle tider. Jesus var og er nøyaktig like mye Gud som Faderen, samtidig som han er 100% vanlig menneske...

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-20 14:59, skrev Jimmy Pop:

Oi oi.. Jeg vet en her inne som GARANTERT kommer til 'Helvete, ja...


Du vet at det der kalles Blasfemi. Du tviler på Guds makt? Ifølge gamle testamentet kommer han til å


[*]spise deg

[*]ta deg som slave

[*]voldta deg



Stakkars JarleW...



:razz:

Den som ikke overlever får se...

..og etter det livet jeg httil har levd så VET jeg at jeg ikke havner i h e l v e t e :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-20 15:13, skrev JarleW:

:razz:

Den som ikke overlever får se...

..og etter det livet jeg httil har levd så VET jeg at jeg ikke havner i h e l v e t e :wink:


Men hvordan kan du VITE det? Du følger jo ikke bibelens regler og lover.

Du tviler på Bibelens innhold, og da er det ikke godt å si HVA som hender...

Lenke til kommentar

Som så mange har sagt før meg. Bibelen er full av selvmotsigelser hvis man leser den fra A til Å. Det kan være pga mange oversettelser opp igjennom tiden. Alt som står i bibelen er ikke nødvendigvis like viktig for meg som for deg. Hovedsaken er at alt i alt når livet her er omme så skal jeg dømmes etter hva jeg har gjordt, men også hva jeg kunne ha gjordt utifra den kunnskap jeg har om sannheten. Og poenget mitt er at du kan ikke lese Bibelen fra A til Å og si : "Jeg forstår alt som er skrevet og har ingen spørsmål" Uten tvil har man ingen tro. Uten ondskap finnes ingen glede...

Derfor er det som jeg sier at bønn er meget viktig hvis Bibelen/Kristendommen skal få noen dypere mening. Det er gjennom bønnen man får svar. Ikke bare gjennom å lese Bibelen. Bibelen skal studeres. Du skal studere det som er viktig for deg der og da, og igjennom en livssyklus så har du sannsynligvis gjordt mange bra valg og beslutninger.....nå må jeg hjem fra jobb. :grin:

(Ja - jeg vet at det er en synd å bruke arbeidsgivers tid og ressurser på å svare på spørsmå på et diskusjonsforum, men er det lite å gjøre så er det lite å gjøre)

Amen

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-19 15:26, skrev LeD:


En enda bedre strategi er beskrevet i Dom 21,12-13.


Israelerne er nok en gang ute på eventyr, for å drepe de som ikke tror på samme Gud som dem. Ordren er klar:


«Dra av sted og hogg ned dem som bor i Jabesj i Gilead, også kvinner og barn. Hør nå hva dere skal gjøre: Alle menn og alle kvinner som har hatt samleie med menn, skal dere bannlyse.»


Det ble en lønnsom affære:


"Blant innbyggerne i Jabesj i Gilead fant de fire hundre unge piker som var jomfruer og ikke hadde tilhørt eller hatt samleie med noen mann. Dem tok de med seg til leiren i Sjilo i Kanaan."


(Det må ha vært litt av en jobb å kontrollere dette...) Men det geniale er at de så tilbyr jomfruene i bytte mot en fredsavtale med noen andre folk:


"Så sendte hele forsamlingen bud til de mennene av Benjamin som var på Rimmon-berget, og tilbød dem fred. De kom straks tilbake, og israelittene gav dem de kvinnene fra Jabesj i Gilead som de hadde latt bli i live."


Dessverre ender det tragisk:


"Men det ble ikke nok til dem."


Ja, her er det sannelig moral som vi kan lære av den dag i dag.


LeD


Ja, det er litt vanskelig å forstå sammenlignet med de samfunnsnormer og likestilling som rår i dagens samfunn. Man kan si at det var et meget patriarkalsk samfunn ala Afghanistan i dag :smile:

Jeg slo opp i Bibelen og leste litt videre. Der står det jo mer graverende ting: vers 21 "Pass på, når dere ser Silos døtre gå ut til dans, da skal dere springe fram fra vingårdene og røve dere hver sin hustru blant Silos døtre og så dra hjem til Benjamin's land." Jeg har vanskelig for å se hvordan dette kan forsvares. Kvinner betraktes som en vare. Jeg trodde det var en målsetning å finne seg koner med rett tro?

 

Durabit

hobbyfilosof

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Som himmelsk utsending fra TreEnigHeten.com (heretter omtalt som TEH), så vil jeg bare minne om EULA'en til Bibelen:

 

I følge "The Life-Cycle Support Agreement", så gir TEH ikke lenger support til GT. Brukere bes oppgradere sitt syn til NT snarest, da GT fases ut i løpet av det nærmeste århundret. Etter denne perioden vil ikke brukere av GT kunne logge seg på Himmelen.NET

 

Takk for oppmerksomheten,

H. Elling Ånd

Chief of Public Relations

Lenke til kommentar

I Eula'ens §3 står det da ettertrykkelig at du IKKE skal tenke igjennom innholdet. Enhver form for "reverse engineering" er forbudt.

 

Henviser også til 1. Bud: "Du skal ikke ha andre Guder enn meg" Multi-tenknings systemer støttes ikke.

Ønsker du å kjøre et annet ÅS (Åndelig Sammensurium), så er det på eget ansvar. Access til Himmelen.NET kan da ikke garanteres.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
jesus døde ikke på korset

han var bare skinndød

så de trodde han var død

det er sant at en person som skulle kunne ha helbredet folk som het jesus levde på den tiden men bibelen motsier seg selv når det var jesus levde alt over er vitenskapelig bevist

:roll: Feil.

Det er vitenskapelig bevist at det, rundt år 0 til ca.år 30 var en som het Jesus som det gikk veldig store rykter om. Ryktene gikk ut på at han bl.a. helbredet folk. Det er også bevist at han døde på korset. Det som ikke er bevist er at han sto opp fra graven. Det får være opp til den enkelte å tro på dette eller ikke. Jeg, for min del, tror at dette er sant. Av den enkle grunn at jeg kjenner veldig mange som har kjent dette "på kroppen".

 

Dessuten, for de som tror at jorda ikke ble skapt på 7 dager, så tror ikke jeg det heller. Det er, som andre før meg har sagt, et bilde på hvordan det skjedde. Bibelen ble skrevet lenge før vi visste i hvilken rekkefølge "tingene" på jorda ble til. Bare sjekk rekkefølgen i Bibelen opp mot vitenskapsmennene; Og rekkefølgen stemmer!

Forøvrig, så er de fleste vitenskapsmennene kristne...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...