Lufen Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 jesus døde ikke på korset han var bare skinndød så de trodde han var død det er sant at en person som skulle kunne ha helbredet folk som het jesus levde på den tiden men bibelen motsier seg selv når det var jesus levde alt over er vitenskapelig bevist (sto i illustrert vitenskap og ordentelige blader) men jeg kan ikke skjønne hva dette har med hardware å gjøre? Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 hehe.. Jeg skulle ønske jeg var like flink til å argumentere som deg, LeD :smile: Er forresten ikke medlem av Human-Etisk Samfunn (og har selvfølgelig aldri vært medlem av statskirken!). Jeg er helt enig i alt du sier, men jeg holder fast ved at enkelte medlemmer av Hedningesamfunnet har hatt noen upassende opptredener på TV. Som den gangen de festet en høyttaler på taket av et hus og gaulte ut "Det finnes ingen Gud", ved siden av en Moskè. Greit nok, jeg kunne ikke vært mer enig, men alt i alt så er dette en ganske barnslig oppførsel som voksne folk burde holde seg for god for. Når jeg først er i gang, så kan jeg også få nevne at likegyldighet nesten er verre enn det å tro. Enten tror du, eller så tror du ikke! Jeg kan godt innrømme at jeg er nokså fanatisk mot religion, noen ville kanskje kalle meg fundamentalist (uten all volden da :smile: ), og er det noe ved mennesket jeg finner nærmest avskyelig, så er det nettopp det (i vårt samfunn) kristne hykleriet. Ja, den kollektive dumheten i det å tro på en gud virker på meg nærmest fornærmende, på vegne av menneskerasen. Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor smarte og ellers oppegående mennesker tyr til troen, når de så opplagt burde vite bedre. Et grelt eksempel jeg kan trekke frem kommer fra ei jente jeg snakket med her forleden.. Hun hadde faktisk aldri hørt om Darwin og hans teori før jeg brakte den på banen. Grunnen? Hun hadde bare lært den kristne utviklingsteorien på skolen, og nå snakker vi om en skole i tjukkeste Sandnes!! Jeg ble så sjokkert at jeg nesten ikke fant ord! Hennes verden ble skapt på 7 dager! Jeg har faktisk vurdert å studere religionshistorie, da jeg er svært interessert i antikkens religioner, og da spesielt Egypt. Jeg regelrett gleder meg til å sette meg inn i Kristenhetens opprinnelse, slik at jeg kan riktig argumentere i senk all den dumhet en må tåle fra sine medstudenter og jobbkolleger. Like mye dumhet finner jeg i satanisme, spiritisme, astrologi, healing, ja alt slikt sprøyt virker på meg som ren og skjær dumskap. Folk som tror på det er kanskje ikke "dumme i hodet", men de er ihvertfall redde for selve livet, og lever i en boble av uvitenhet. Nå vil kanskje noen kalle meg tåpelig og usaklig, kanskje sette meg i samme bås som Hedningesamfunnet, dem om det, men jeg vil påstå at det er enda mer usaklig og tåpelig å preke om Hellige ånder og trollmenn. Folk burde få øynene opp og ta inn over seg virkeligheten. Les vitenskapsbøker, Stephen Hawking har gitt ut en glimrende bok som jeg anbefaler folk å lese, "Universet i et Nøtteskall". OK, nå har dere sett grunnen til at jeg aldri diskuterer dette offentlig. Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Quote: Den 2002-11-07 01:06, skrev zuperMensch:Når jeg først er i gang, så kan jeg også få nevne at likegyldighet nesten er verre enn det å tro.Enten tror du, eller så tror du ikke! Men hvis jeg tror at jeg tror at jeg tror, samtidig som jeg tror at jeg ikke tror da? Quote: Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor smarte og ellers oppegående mennesker tyr til troen, når de så opplagt burde vite bedre. Du virker like dogmatisk i ditt synspunkt som de religioese du misliker fordi de er dogmatiske. Kanskje du overfoerer ting paa andre, eller muligens heller har et klart behov for ikke aa tenke dogmatisk, og det aa stemple andre som dogmatiske hjelper deg til aa definere deg selv som ikke-dogmatisk? :wink: Nuvel. Her har du en link til et bla' som jeg tror du vil like: Skeptic Magazine Quote: ...Jeg regelrett gleder meg til å sette meg inn i Kristenhetens opprinnelse, slik at jeg kan riktig argumentere i senk all den dumhet en må tåle fra sine medstudenter og jobbkolleger. Det beste raadet jeg noen gang har faatt, og som jeg fremdeles proever aa forstaa betydningen av, er "Kjenn deg selv." PS. Dette er ikke ment som kritikk, kun som et synspunkt / refleksjon. Og vi vet alle hva man sier om meninger . Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Er kristen. (Få høre en god definisjon på "kristen".) Og kall meg gjerne dum og usaklig og teit og gal og liten-og-rosa-og-bor-inni-en-boble-av-uvitenhet. Det er helt greit. Er vant til verre ting. (Livet er hardt, men man har det gøy også.) Men HVA har egentlig kategorier som "Politikk" og "Religion" å gjøre på et HARDWARE-forum? Dessuten tror jeg det er teit å dele mennesker inn i grupper ut fra tro og ikke-tro og vantro og hva enn dere nå måtte føle for å kalle ting. To av mine beste venner er satanister. En er en lavpanna råner. Osv, osv... Dårlige mennesker finnes overalt. Og bra mennesker finnes overalt. Sådetsåh. Og jeg er imot all tanketom forkynning av religion/tro/livsyn. Og jeg misliker folk som ikke eier mulighet til å bruke fantasien sin. ("Some things just can't be explained." - Murray, the talking Skull, The Curse of Monkey Island) Lenke til kommentar
LeD Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Quote: Den 2002-11-07 01:06, skrev zuperMensch:Jeg er helt enig i alt du sier, men jeg holder fast ved at enkelte medlemmer av Hedningesamfunnet har hatt noen upassende opptredener på TV. Som den gangen de festet en høyttaler på taket av et hus og gaulte ut "Det finnes ingen Gud", ved siden av en Moskè. Greit nok, jeg kunne ikke vært mer enig, men alt i alt så er dette en ganske barnslig oppførsel som voksne folk burde holde seg for god for. Det var jo helt genialt! Poenget var å vise hvor latterlig det er at enkelte religiøse samfunn skal få bråke på denne måten. Kirken har jo vekket gode hedninger med sine forbannede bjeller lenge nok, og så fikk muslimene også lov til å rope ut sine irriterende bønnerop. Da sendte Hedningesamfunnet en søknad om å få kalle inn til møte på samme idiotiske måte. Siden muslimene fikk innvilget sin søknad, måtte man nesten gi hedningene lov også. Dermed ropte hedningene "Det finnes ingen gud!", mens muslimene ropte "Allah Akbar", og de kristne ringte med klokkene sine. Du kaller dette "barnslig oppførsel", og det var nettopp det Hedningesamfunnet ville vise at det var! I et sivilisert samfunn burde man ikke få lov til å forurense med slik støy. LeD Lenke til kommentar
2roll Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Quote: Den 2002-11-07 11:11, skrev the_ruthless:Men HVA har egentlig kategorier som "Politikk" og "Religion" å gjøre på et HARDWARE-forum? Dette er jo høyst relevant for HW. Ikke kom og si at du ikke ber en bitteliten bønn når du oppgraderer bios'en... Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Quote: Den 2002-11-07 12:28, skrev 2roll: Quote: Den 2002-11-07 11:11, skrev the_ruthless: Men HVA har egentlig kategorier som "Politikk" og "Religion" å gjøre på et HARDWARE-forum? Dette er jo høyst relevant for HW. Ikke kom og si at du ikke ber en bitteliten bønn når du oppgraderer bios'en... Gjelds det at jeg banner når WinXpPro bestemmer seg for å sette alle korta mine på IRQ9..? (Har aldri flæsja noen BIOS, jeg. Faktisk. Har oppgradert CD-brenner-firmware, da, men... Det var skummelt!) Bruker å be om at jeg skal greie å knuse andre i spill..? Men allikevel. Åssen er Politikk en viktig kategori på dette forumet, da?? Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Quote: the_ruthless skrev (2002-11-07 12:41):Men allikevel. Åssen er Politikk en viktig kategori på dette forumet, da?? Under politikk (som er under OFF TOPIC) kan man f.eks diskutere norske lover som innfatter reklamasjons-rett, garanti, pirat-kopiering og andre småsaker som behandlingen av DVD-Jons rettsak. Man kan også diskutere ting som ikke handler om data i det hele tatt, som USAs handlinger mot Irak, Afghanistan og syn på terrorisme, rasisme og diskriminering. Lenke til kommentar
Kaksa Skrevet 7. november 2002 Forfatter Del Skrevet 7. november 2002 Quote: Den 2002-11-07 11:11, skrev the_ruthless:To av mine beste venner er satanister.En er en lavpanna råner.Osv, osv... når blei råning en religion? -Kim- Lenke til kommentar
Kaksa Skrevet 7. november 2002 Forfatter Del Skrevet 7. november 2002 som sagt så er dette under OFF TOPIC og dei meldingaane skall ikkje komme opp i "siste 6 timer" så om du vil ha med deg det som foregår her om religion osv er ditt valg... viss dere er i mot det så ikkje les postene.. å ha ute en post der spm er: er det flest "ukristne" eller flest kristne her så begynner folk å snakke om kor vidt det skal vere mulighet for ein slik diskusjon er ikkje slik det skal vere da... dei som er så sterke meininger om det skal ver eller ikkje kan lage en post sjøl under "tilbakemledinger" og dermed IKKJE forsøple posten min... søppel er ein anna kategori... :razz: -kim- Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Quote: Kaksa skrev (2002-11-07 14:28):når blei råning en religion?-Kim- Ååhhåhåhåh... Du bor ikke på bygden, du... Hah! Lenke til kommentar
Kaksa Skrevet 7. november 2002 Forfatter Del Skrevet 7. november 2002 Bygd å bygd.. rånerekke har vi no.. :razz: gamle volvoa osv.. :razz: men prøv å besvar spm: er dere kristne eller ikkje? -Kim- Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Ikke kristen. Tror på menneskeheten og vitenskapen. Men jeg synes at hvis noen trenger en religion for å komme seg gjennom dette livet, så synes jeg det bare er positivt. Jeg klarer det ved hjelp av å lære mer, musikk og venner. Det er ikke alle som har dette. De trenger religion eller narkotika. Som Marx sa "Religion er folkets Opium". Det er dette utsagnet Tool har laget sin sang "Opiate" etter. Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Quote: Den 2002-11-07 14:28, skrev Kaksa: Quote: Den 2002-11-07 11:11, skrev the_ruthless: To av mine beste venner er satanister. En er en lavpanna råner. Osv, osv... når blei råning en religion? -Kim- Jeg tror ikke jeg vet om noen som er så fanatisk og så dumme som generelle rånere. Og det virker da som en religion..? (Ta deg en ferie i ei bygd, ja. *Gir ti poeng til Jimmy Pop*) Lenke til kommentar
TCE Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Jeg er en antipolitisk hedning og er stolt av det Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Jeg ser helt klart poenget ditt, LeD, og jeg tror jeg lar det bli med det. Jeg har for liten kjennskap til Hedningesamfunnet for å kunne debattere for og imot. En del av meg er veldig for slike organisasjoner, mens en annen del av meg stritter i mot, nettopp fordi inntrykket jeg har av dem til nå ikke har vært helt tilfredsstillende. Den eneste grunnen til at Human-Etisk Forbund i prinsippet tiltaler meg mer, er at det virker som en mer ryddig og organisert organisasjon. Men igjen, det eneste jeg vet om disse, er det jeg "lærte" på den Borgerlige konfirmasjonen for 10 år siden, pluss det jeg skumleser i mors medlemsblad. Generelt ser jeg det som meningsløst å diskutere religion med religiøse, rett og slett fordi det ikke kommer noe godt utav det allikevel. Spesielt misliker jeg å diskutere emner der jeg mangler tyngde bak argumentene mine, og dermed lett faller for fristelsen til å bli nokså usaklig og selvmotsigende (som deler av mitt innlegg ovenfor). Jeg har f.eks aldri lest bibelen, heller har jeg aldri hatt kristendomsfag på skolen (kun det såkalte "Livssyn", der kristendommen var ett av 12 kapitler). En annen irriterende faktor som hindrer meg i inngående diskusjoner er de kristnes vane for å blåse vekk motargumenter med en hoven mine, for deretter å si at "slik er det bare", eller "Gud har alltid eksistert", og lignende. Man trenger jo ikke bevise noe som helst, langt mindre komme med overbevisende(!) kommentarer, når alt kan forklares med en Gudeskikkelse. Jeg gleder meg på en måte til å dø, nettopp pga uvissheten om hva som så vil skje. Ikke gleder meg i den forstand at jeg ønsker å framskynde det, da. De siste 2 årene føler jeg at jeg har modnet litt angående dette spørsmålet, og jeg føler at jeg kan bedre forstå hva farmor mener når hun påstår at døden ikke skremmer henne (hun er forresten ikke kristen, hvis noen så seg fristet til å trekke den konklusjon). Det måtte vært trist å være kristen, og mene at en hadde nesten alle svarene på hva som ville skje etter døden, det såkalte etterlivet. PS! Håper ikke folk tar dette personlig, da dette overhode ikke er min intensjon. Lenke til kommentar
LeD Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Quote: Den 2002-11-07 17:19, skrev zuperMensch:Den eneste grunnen til at Human-Etisk Forbund i prinsippet tiltaler meg mer, er at det virker som en mer ryddig og organisert organisasjon. Jeg tror vi trenger både Hedningesamfunnet og Human-Etisk forbund. De er jo ikke konkurrenter; mange er medlem av begge foreninger. Hedningesamfunnet motarbeider autoritære religioner og religiøse maktorganisasjoner ved å provosere litt, mens Human-Etisk forbund er en forening for mennesker med et bestemt livssyn. Quote: Generelt ser jeg det som meningsløst å diskutere religion med religiøse, rett og slett fordi det ikke kommer noe godt utav det allikevel. Nettopp derfor er de kristne ypperlige sparringspartnere i kverulering. :smile: Quote: Jeg har f.eks aldri lest bibelen, Det er det ikke så mange kristne som har heller... Egentlig er det jo en interessant bok. Stappet med både sex og vold som den er, burde den jo appelere litt mer til ungdommen enn den gjør. :smile: Kunnskap om den religionen som har forpestet store deler av verden i to tusen år bør imidlertid alle ha. Å lese hele Bibelen og pugge salmevers er nok ikke nødvendig, men en del kunnskap må man ha. Quote: Jeg gleder meg på en måte til å dø, nettopp pga uvissheten om hva som så vil skje. Ikke gleder meg i den forstand at jeg ønsker å framskynde det, da. Jeg vet hva som skjer med meg etter døden. Det er imidlertid ganske ubetydelig; for alle andre mennesker er det jo et liv etter min død. Vi lever alle en liten del av et "evig" liv, og kan være med på å utforme en større eller mindre bit av det. Men andre må jo få lov til å tro eller mene hva de vil. (Så lenge jeg får lov til å mene noe om det de mener.) Troen på et liv etter døden fungerer nok som et "dop" som gjør hverdagen lettere for mange. Jeg har troen på at en "rusfri" menneskehet er mulig. Jaja, skuffet blir de uansett ikke, de som tror på et liv etter døden. :smile: LeD Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 hey!! kom med slike utredninger når det gjelder andre (viktige, hw relaterte) kategorier her så hadde dette forumet blitt seriøst.. BtW: likte denne "Jeg tror på litt Jesus og litt reinkarnasjon og litt Buddah og sånt, ikke sant..." noe må man feste sitt sinne til når omgangs sjuken besøker en :smile: "kjære gud, hva har jeg gjort for å fortjene dette" Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Quote: Den 2002-11-07 20:51, skrev PIIIpower:hey!!kom med slike utredninger når det gjelder andre (viktige, hw relaterte) kategorier her så hadde dette forumet blitt seriøst.. hehe... If I could, I would :wink: Lenke til kommentar
Dataante Skrevet 18. november 2002 Del Skrevet 18. november 2002 Det er tydeligvis mange "Guder" her inne som har funnet svaret på det meste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå