Gå til innhold

Er dei fleste som diskuterer her IKKJE kristne?


Anbefalte innlegg

hallo..

etter å ha lest litt i "religion" synst eg det er veldig mange som er veldig negativ til kristendommen..

er det bare for at dei som kritiserer som gidder å diskutere eller er det ei overmakt av "ikkje kristne" som er her på forumet?

 

hilsen en ikkje kristen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men i all verden da. Jeg ante ikke at vi hadde relgion som egen del av forumet før jeg så den dukket opp på "siste meldinger" nå nettopp.

 

Vil bare si at jeg ikke tenker så mye på relgion. Gir meg egentlig pokker i hva folk tror på bare de ikke skal prakke det på meg eller utfører sære skikker som den hellige skriften deres sier de skal gjøre men som strider mot ikke-relgiøs logikk og tankemåte.

 

Legg merke til at jeg ikke har gitt (pos/neg) uttrykk for noen som helst relgion, heller ikke for ateisme.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-06 19:26, skrev Kaksa:

etter å ha lest litt i "religion" synst eg det er veldig mange som er veldig negativ til kristendommen..


 

Da tenker du f.eks. på meg? :smile:

 

Quote:


er det bare for at dei som kritiserer som gidder å diskutere eller er det ei overmakt av "ikkje kristne" som er her på forumet?


 

Kunne jo vært interessant med en avstemning om det. Jeg regner med at du vil finne ett flertall av "ikke-kristne" også i resten av samfunnet vårt. Det er en naturlig utvikling i en verden hvor religiøs tro må vike for fornuftig, individuell og rasjonell tankegang.

 

LeD

Lenke til kommentar

kom bare til å tenke på det etter å hatt ein diskusjon med ein lærer og ein med elev i dag...

steik kor eg fyrte dei..

no venter eg bare på litt anthrax i posten.. :razz:

eg satt der med "guds lille brune" å leste fra den... :razz:

kommentaren til bake var:

"det vil ikkje eg kommentere før eg har lest det i bibelen og den sammanhengen."

men noko dei sa var at alt det "gale" som stod i GT blei "oppheva" når jesus døde på korset og han tok med seg syndene... stemme dette?

P.s jesus falt bare i koma på korset, han døde ikkje..

 

-Kim-

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-06 19:36, skrev Simen1:

Men i all verden da. Jeg ante ikke at vi hadde relgion som egen del av forumet før jeg så den dukket opp på "siste meldinger" nå nettopp.



 

Med tanke på alle meldingene han har lagt inn sier det litt..

 

Forøverig ateist jeg også!

Lenke til kommentar

Skjønner ikke at religion er en kategorie i det hele tatt. Det er selvfølgelig et svært omspent tema å snakke om - men hvorfor her? Hvorfor kommer man til Hardware sine forum for å diskutere religion?

 

Gjør meg ikke noe personelig, men synes bare at dette ikke hører hjemme her.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-06 20:58, skrev Kaksa:

eg satt der med "guds lille brune" å leste fra den... :razz:


 

Det er en bra bok. Forøvrig tilgjengelig på Internett.

 

Quote:


"det vil ikkje eg kommentere før eg har lest det i bibelen og den sammanhengen."


 

Ja, vi ateister er noen tullinger som plukker sitater ut fra sin sammenheng. Det er selvsagt bare sterkt troende kristne som kan kunsten å plukke ut de riktige bibelversene...

 

Quote:


men noko dei sa var at alt det "gale" som stod i GT blei "oppheva" når jesus døde på korset og han tok med seg syndene... stemme dette?


 

Mesteparten av galskapen i GT er det jo Gud selv som står for. (Han dreper tusenvis av mennesker og velsigner dem som skjærer opp gravide kvinner og knuser spedbarn. Min favoritt er den der han dreper 30-40 småbarn som mobber en skallet profet...)

 

Og Jesus er jo som kjent Gud. (Du kommer til Hel*vette hvis du tror at de er to forskjellige personer.) Dette blir ganske komplisert hvis man tenker for mye på det. Det er nok best å ta i mot frelsen, holde for ørene og rope høyt "Haleluja!", så kanskje man slutter å tenke.

 

Quote:


P.s jesus falt bare i koma på korset, han døde ikkje..


 

Jeg tror de kunne kunsten å henrette folk på den tiden. Jesus var forøvrig ikke den eneste som ble korsfestet. At mer eller mindre uskyldig ble dømt til døden var også en dagligdags sak på den tiden. Jeg tviler ikke på at han døde; måtte han hvile i fred.

 

LeD

Lenke til kommentar

Er riktignok veldig i mot religion (kristendommen), men for at vi ateister skal holde en troverdig profil og opprettholde en viss seriøsitet, synes jeg f.eks Hedningesamfunnet ødelegger mer enn dem gjør godt.

 

Human-Etisk Samfunn er en fin organisasjon, med et seriøst lederskap og en agenda som ikke bare går ut på hetsing og vitsing.

Lenke til kommentar

Quote:


zuperMensch


Registrert:

2002-03-05


Meldinger: 666



 

hmm... :grin:

 

 

Hadde vært artig med en skikkelig måling av hva folk synes om religion nå. Jeg har en følelse av at kristendom ikke er særlig pop lenger.

 

Nekter å tro at det er så mange kristne som folk skal ha det til. Da tenker jeg spesielt på ungdom.

 

Kjenner kun en kristen på min alder (17).

 

heia ateismen... :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Dette sa Josh Freese i et intervju om religion:

Whatever works for that particular person to get them through the day....cool. Music does that for me....oh yeah, and heroin, but...... religion is something I never think about but I'm definatley not one of those lame-ass people that goes around knocking it or the idea of other people being into it. Fine.....great.....get down. I'm not involved though.


Deler hans syn om religion.

Lenke til kommentar

Judith - A Perfect Circle

 

You're such an inspiration for ways that i will never

ever choose to be.

oh so many ways for me to show you how your savior

has abandoned you.

Thank(fuck) your god.

he did this, took all you had and left you this way.

still you pray, never stray,

never taste of the fruit. never thought to question why.

it's not like you killed someone.

it's not like you drove a hateful spear into his side.

praise the one who left you broken down and

paralyzed.

he did it all for you.

oh so many ways for me to show you how your

dogma has abandoned you.

pray to your christ, to your god.

never taste of the fruit,

never stray, never break,

never choke on a lie,

even though he's the one who did this to you

thought to question why

it's not like you killed someone.

it's not like you drove a spiteful spear into his side.

talk to jesus christ as if he knows the reasons why he

did this all to you.

he did it all for you.

Lenke til kommentar

Kan noen definere kristen for meg?

 

Eller kanskje dere har noen bra linker til diskusjoner under religionskategorien som er verdt å lese?

 

Jeg er nemlig litt i tvil om flere ting på en måte. Men jeg er mer kristen enn de fleste i denne tråden..

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-06 21:26, skrev zuperMensch:

Er riktignok veldig i mot religion (kristendommen), men for at vi ateister skal holde en troverdig profil og opprettholde en viss seriøsitet, synes jeg f.eks Hedningesamfunnet ødelegger mer enn dem gjør godt.


 

Hedningene har gjort en viktig jobb. Vi ville ikke hatt noe "Human-Etisk forbund" hvis ikke hedninger hadde stått i gatene og forkynt sitt budskap. Hedninger som har blitt arrestert og trakkasert fordi de våget å stå fram. Vi trenger fortsatt den form for "vekkelse" som Hedningesamfunnet bedriver. Hedningesamfunnet "frelser" ikke folk til sin "tro"; de "frelser" folk fra all tro, bortsett fra troen på seg selv og sine egne meninger. Og for å oppnå det trenger man sterke virkemidler.

 

Quote:


Human-Etisk Samfunn er en fin organisasjon, med et seriøst lederskap og en agenda som ikke bare går ut på hetsing og vitsing.


 

Human-Etisk forbund er vel stort sett kristendom uten Jesus. Du får både de ti bud og konfirmasjon. :smile: Men det er absolutt behov for en slik organisasjon i en overgangsfase. Der kan mennesker som har tatt steget ut av kirken, men ikke våger å stå helt på egne ben, finne seg til rette.

 

Det skulle vel egentlig være unødvendig for en ateist å være medlem av et "trossamfunn"/forbund med en vedtatt felles etikk. Det er vel nettopp slikt vi ønsker å bli kvitt?

 

Hedningesamfunnet er derimot ikke en organisasjon hvor medlemmene har noen felles mening om etikk eller annet. De arbeider kun for frigjøring fra autoritære religioner og trosretninger.

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-06 22:12, skrev /me:

Kan noen definere kristen for meg?


 

Interessant spørsmål. I dag tror visst mange at man kan være "personlig" kristen, og tro akkurat det man vil. "Jeg tror på litt Jesus og litt reinkarnasjon og litt Buddah og sånt, ikke sant..."

 

Kristendommen er en dogmatisk religion. Det er definert en rekke dogmer som man blindt skal akseptere for å oppnå frelse.

 

Troen på at Jesus stod opp fra de døde er bare en av tingene du tro på.

 

Husker du den apostoliske trosbekjennelsen (Symbolum Apostolicum) som vi pugget på skolen? (Jeg tror på Gud Fader Den Allmektige, osv... Jeg tror på Jesus Kristus, osv... Jeg tror på den Hellige ånd, osv...)

 

Hver setning i trosbekjennelsen tros på for å oppnå frelse. Det er riktig nok litt ulike trosbekjennelser ute og går, men en rekke punkter er det full enighet om. Likevel har de fleste kristne misforstått helt sentrale dogmer som Treenigheten og legemets oppstandelse på dommens dag.

 

LeD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...