Gå til innhold

Hva er det beste RAM merke?

YojimboVII

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et P5N32 SLI DELUXE hovedkort, og jeg lurer på åssen ram som passer til det. Det står at jeg må ha 533 mhz eller no men jeg skjønner ikke helt, må jeg ha 533 mhz eller hva kan jeg liksom sette inn??

RAM syns jeg er det vanskeligste kjøpet når man skal bygge en pc.. mangler bare ram så er pcn ferdig! :)

FANT UT AV DET! =)

Hva er det beste RAM merket? Jeg skal kjøpe meg ram og lurer på hvilket merket som er best, og hvilke sider det er best å bestille fra.

det jeg vil ha er : 2x1GB til ca 2000kr takk for all hjelp :)

Endret av NiccOz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det betyr at du kan bruke DDR2 RAM med hastigheter fra 533 og oppover.

7102758[/snapback]

Så jeg kan liksom kjøpe ram som er 633 mhz for eks. ? men jeg kan ikke kjøpe ram som er mindre enn 533 ??

har du noen gode tips til hvor jeg bør kjøpe? Jeg har tenkt på 2x1GB-- til rundt 2000 kr...

Lenke til kommentar

Kilppet fra www.komplett.no (under utvidet info for hovedkortet):

Minne

Støttet RAM-teknologi DDR II SDRAM

Støttet RAM-integritetskontroll Ikke-ECC

RAM installert (maks) 0 MB / 8 GB (maks.)

Støttet RAM-hastighet PC2-4300, PC2-6400, PC2-5300

RAM-egenskaper To DDR-kanaler

Endret av PerB
Lenke til kommentar
Kilppet fra www.komplett.no (under utvidet info for hovedkortet):

Minne

Støttet RAM-teknologi              DDR II SDRAM

Støttet RAM-integritetskontroll  Ikke-ECC

RAM installert (maks)              0 MB / 8 GB (maks.)

Støttet RAM-hastighet              PC2-4300, PC2-6400, PC2-5300

RAM-egenskaper                      To DDR-kanaler

7102775[/snapback]

er det der tatt fra info fra mitt hovedkort?? På mitt hovedkort er det plass til 16gb max... ikke 8

Lenke til kommentar
er det der tatt fra info fra mitt hovedkort?? På mitt hovedkort er det plass til 16gb max... ikke 8

7102779[/snapback]

Ja det er for ditt hovedkort (hvis du har oppgitt korrekt i første innlegg):

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=323228&view=detailed

7103046[/snapback]

Det her er mitt hovedkort: Asus Mainboard S-775 nForce 4 SLI ATX 2xPCI-E 2xGbLAN SATA 1394 Retail

LINK:http://www.psdata.no/ps.asp?it=129392&pdm=mainspec

Det står ikke noe info der nå =/ men på mitt er det plass til 16 gb max...

Lenke til kommentar
Det betyr at du kan bruke DDR2 RAM med hastigheter fra 533 og oppover.

7102758[/snapback]

Så jeg kan liksom kjøpe ram som er 633 mhz for eks. ? men jeg kan ikke kjøpe ram som er mindre enn 533 ??

har du noen gode tips til hvor jeg bør kjøpe? Jeg har tenkt på 2x1GB-- til rundt 2000 kr...

7102772[/snapback]

Det er riktig. Bruk Prisguiden til å finne billige brikker.

Lenke til kommentar

Til rundt 2000kr vet jeg Netshop selger noen Kingston brikker til ca den prisen. Helt greie brikker det, mine Kingston Value brikker klarer DDR2-800 helt fint :).

EDIT: For å si det på en litt annen måte, ingen RAM brikker er "best", det kommer helt an på behov. Spørs om du verdsetter lav pris, eller vil ha RAM som overklokker bra osv. Men noen merker er jevnt over bedre enn andre (OCZ, Kingston, GeIL, Corsair m.fl.)

Endret av andrvas
Lenke til kommentar
Til rundt 2000kr vet jeg Netshop selger noen Kingston brikker til ca den prisen. Helt greie brikker det, mine Kingston Value brikker klarer DDR2-800 helt fint :).

EDIT: For å si det på en litt annen måte, ingen RAM brikker er "best", det kommer helt an på behov. Spørs om du verdsetter lav pris, eller vil ha RAM som overklokker bra osv. Men noen merker er jevnt over bedre enn andre (OCZ, Kingston, GeIL, Corsair m.fl.)

7103599[/snapback]

OK. takk

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt Kingston i flere år, og kommer ikke til å slutte med det.

En test jeg og en kompis gjorde var å teste min vanlige Kingston brikke ( 1gb DDR2 533) kontra hans superraske Corsair brikke (1gb DDR2 800) til dobbel pris, og fikk kun 80 poeng mer i 3dmark06 (5881 mot 5961). Får jeg ikke mer enn 1% ytelsesforskjell på 533 kontra 800 så skjønner jeg ikke vitsen å betale dobbel pris for det.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke skal overklokke, er det egentlig ikke så veldig viktig hvilket minne du velger. Du får noe bedre ytelse, hvis du velger ett par brikker som har litt lavere latency (se FAQ hvis du er usikker).

Hvis du derimot skal overklokke, bør du legge litt mer penger i det :) Jeg har selv bare 1gb, vurderer nå å kjøpe ett par brikker til av samme sorten. Dette er ikke RAM som er for deg, ettersom jeg bruker DDR, og du skal ha DDR2. Uansett, mine brikker er ett par OCZ 512mb PC4200 brikker. Jeg er kjempefornøyd med disse, yter perfekt, aldri ustabile... og klokker som om det ikke var noen hindring :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...