Gå til innhold

XBOX 360 garanti hjelp...


YojimboVII

Anbefalte innlegg

Som sagt vet ikke jeg hvor lenge fra kjøpsdato MS tar i mot konsollene til reperasjon. Men skulle nå MS nekte å reparere maskiner som er eldre enn 1 år, går man bare til butikken man kjøpte den i og reklamerer på vareren der. Man har 2 års reklamasjonsrett i norge. Om MS ikke vil ta i mot maskinen er det butikkens problem, og ikke ditt.

7105967[/snapback]

 

For ikke å si 5 års reklamasjonsfrist.

 

Sakset fra forbrukerrådet sider:

5 års reklamasjonsrett på Playstation

Hører til garantier og reklamasjonsrett

Spørsmål:

 

Playstation-konsollen min har gått i stykker. Den er 3 år gammel. I følge selger har jeg ingen reklamasjonsrett da han hevder reklamasjonsretten er 2 år. Er dette riktig?

Svar:

 

I følge forbrukerkjøpsloven er det 5 års reklamasjonsfrist på varer som er ment å vare vesentlig lenger enn to år, for eksempel to og et halvt år. Forbrukertvistutvalget har i en konkret sak bestemt at 5 års reklamasjonsfrist gjelder for en Playstation 2. Utvalget sammenligner spillet med en CD-spiller eller DVD-spiller, som begge har 5 års reklamasjonsfrist. Se Forbrukertvistutvalget for nærmere detaljer om saken.

 

Nå er det jo en forskjell på en Playstation II og en XBox 360 da, men jeg kan ikke helt se at de garantimessig egentlig burde være veldig forskjellig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La meg oppklare litt her.

 

For det første har Microsoft KRAV på å rette feilen på maskinen din to ganger. DVS: Du kan IKKE kreve en ny maskin av Elkjøp før MS har reparert den minst to ganger. Å lese forbrukerkjøpsloven hjelper svært lite da den er uklar på mange punkter. Det vil ofte stå: "I de fleste tilfeller", eller "I praksis" osv.

 

Jeg har selv vært igjennom dette. Jeg fikk heller ikke låne en maskin i mellomtiden noe det står en kan gjøre ifølge kjøpsloven. Elkjøp mente at dette ville føre til unødvendige kostander siden utlånsvaren da blir b-vare.

 

Videre er det bedre å sende maskinen som privatperson. Det går fortere enn at Elkjøp sender den inn (opptil 4 uker). Det er noe dritt, ikke hjelper Elkjøp sine prosedyrer heller.

Lenke til kommentar
La meg oppklare litt her.

 

For det første har Microsoft KRAV på å rette feilen på maskinen din to ganger. DVS: Du kan IKKE kreve en ny maskin av Elkjøp før MS har reparert den minst to ganger. Å lese forbrukerkjøpsloven hjelper svært lite da den er uklar på mange punkter. Det vil ofte stå: "I de fleste tilfeller", eller "I praksis" osv.

 

Jeg har selv vært igjennom dette. Jeg fikk heller ikke låne en maskin i mellomtiden noe det står en kan gjøre ifølge kjøpsloven. Elkjøp mente at dette ville føre til unødvendige kostander siden utlånsvaren da blir b-vare.

 

Videre er det bedre å sende maskinen som privatperson. Det går fortere enn at Elkjøp sender den inn (opptil 4 uker). Det er noe dritt, ikke hjelper Elkjøp sine prosedyrer heller.

7108820[/snapback]

 

Det er så j*vla kjipt! At jeg må betale 3500 for en maskin som er åpna opp og kødda tl inni med..

Det her kommer til å skje uansett, At de "reparer" den så går det 1 eller 2 måneder så skjer det samma problemet igjen.

 

Er noen enige?? Jeg syns jeg har krav på en helt ny maskin, siden den var sånn fra jeg kjøpte den .. hvis jeg skal få tilbake en reparert maskin syns jeg at jeg bør å tilbake litt av pengene eller noe lignede.. Det er for helt jævlig-- :mad:

Lenke til kommentar
Jeg måtte sende inn min maskin etter at jeg fikk røde lys i fronten.  Kontaktet xbox support og dagen etter kom det en kar og hentet maskinen.  Fikk en helt ny igjen ca. 2 uker senere.  Ikke noe problem.

7113219[/snapback]

 

Ja men tror ikke du fikk igjen en helt NY en.. Tror du fikk tilbake din gamle som var reparert.

Siden deter det MS pleier å gjøre..

 

Har jeg funnet ut.. MS LÆR DERE Å LAG BEDRE SOFTWARE! :mad:

Lenke til kommentar
La meg oppklare litt her.

 

For det første har Microsoft KRAV på å rette feilen på maskinen din to ganger. DVS: Du kan IKKE kreve en ny maskin av Elkjøp før MS har reparert den minst to ganger. Å lese forbrukerkjøpsloven hjelper svært lite da den er uklar på mange punkter. Det vil ofte stå: "I de fleste tilfeller", eller "I praksis" osv.

 

Jeg har selv vært igjennom dette. Jeg fikk heller ikke låne en maskin i mellomtiden noe det står en kan gjøre ifølge kjøpsloven. Elkjøp mente at dette ville føre til unødvendige kostander siden utlånsvaren da blir b-vare.

 

Videre er det bedre å sende maskinen som privatperson. Det går fortere enn at Elkjøp sender den inn (opptil 4 uker). Det er noe dritt, ikke hjelper Elkjøp sine prosedyrer heller.

7108820[/snapback]

 

Det er så j*vla kjipt! At jeg må betale 3500 for en maskin som er åpna opp og kødda tl inni med..

Det her kommer til å skje uansett, At de "reparer" den så går det 1 eller 2 måneder så skjer det samma problemet igjen.

 

Er noen enige?? Jeg syns jeg har krav på en helt ny maskin, siden den var sånn fra jeg kjøpte den .. hvis jeg skal få tilbake en reparert maskin syns jeg at jeg bør å tilbake litt av pengene eller noe lignede.. Det er for helt jævlig-- :mad:

7113110[/snapback]

 

La meg også oppklare litt da siden noe av "oppklaringen" til Merlin ikke er helt i henhold til loven. Men er redd at han nok har rett i at det i praksis blir slik fordi enkeltpersoner ikke orker å "krige" mot store selskaper som Elkjøp og Microsoft.

Trist men sant.

 

Microsoft har ikke krav på å rette feilen to ganger.

Det som er tilfellet er at du har krav på å heve kjøpet, og få pengene tilbake med renter fra da du meldte fra om feilen første gang om Microsoft ikke klarer å reparere boksen på to forsøk.

 

I flg. loven har du i utgangspunktet krav på omlevering dersom boksen har en vesentlig mangel, dvs at det ikke virker. Ikke sikkert at Microsoft kan kreve å forsøke å reparere boksen i det hele tatt.

Nå skal det sies at høyesterett har klussa det hele til med en dom om en damesko der hælen ramlet av etter en måned. Butikken krevde å reparere og vant frem fordi det var så mye billigere å reparere (65kroner) mot å omlevere (465kr) + noe babbel om at det var bedre for samfunnet at de fikk fikse støvelen.

Så det er mulig at resultatet er at de likevel kan kreve å forsøke å reparere.

 

Les detaljene på forbrukerrådet sider her (dame sko) og rettigheter

Lenke til kommentar
La meg oppklare litt her.

 

For det første har Microsoft KRAV på å rette feilen på maskinen din to ganger. DVS: Du kan IKKE kreve en ny maskin av Elkjøp før MS har reparert den minst to ganger. Å lese forbrukerkjøpsloven hjelper svært lite da den er uklar på mange punkter. Det vil ofte stå: "I de fleste tilfeller", eller "I praksis" osv.

 

Jeg har selv vært igjennom dette. Jeg fikk heller ikke låne en maskin i mellomtiden noe det står en kan gjøre ifølge kjøpsloven. Elkjøp mente at dette ville føre til unødvendige kostander siden utlånsvaren da blir b-vare.

 

Videre er det bedre å sende maskinen som privatperson. Det går fortere enn at Elkjøp sender den inn (opptil 4 uker). Det er noe dritt, ikke hjelper Elkjøp sine prosedyrer heller.

7108820[/snapback]

 

Det er så j*vla kjipt! At jeg må betale 3500 for en maskin som er åpna opp og kødda tl inni med..

Det her kommer til å skje uansett, At de "reparer" den så går det 1 eller 2 måneder så skjer det samma problemet igjen.

 

Er noen enige?? Jeg syns jeg har krav på en helt ny maskin, siden den var sånn fra jeg kjøpte den .. hvis jeg skal få tilbake en reparert maskin syns jeg at jeg bør å tilbake litt av pengene eller noe lignede.. Det er for helt jævlig-- :mad:

7113110[/snapback]

 

La meg også oppklare litt da siden noe av "oppklaringen" til Merlin ikke er helt i henhold til loven. Men er redd at han nok har rett i at det i praksis blir slik fordi enkeltpersoner ikke orker å "krige" mot store selskaper som Elkjøp og Microsoft.

Trist men sant.

 

Microsoft har ikke krav på å rette feilen to ganger.

Det som er tilfellet er at du har krav på å heve kjøpet, og få pengene tilbake med renter fra da du meldte fra om feilen første gang om Microsoft ikke klarer å reparere boksen på to forsøk.

 

I flg. loven har du i utgangspunktet krav på omlevering dersom boksen har en vesentlig mangel, dvs at det ikke virker. Ikke sikkert at Microsoft kan kreve å forsøke å reparere boksen i det hele tatt.

Nå skal det sies at høyesterett har klussa det hele til med en dom om en damesko der hælen ramlet av etter en måned. Butikken krevde å reparere og vant frem fordi det var så mye billigere å reparere (65kroner) mot å omlevere (465kr) + noe babbel om at det var bedre for samfunnet at de fikk fikse støvelen.

Så det er mulig at resultatet er at de likevel kan kreve å forsøke å reparere.

 

Les detaljene på forbrukerrådet sider her (dame sko) og rettigheter

7113892[/snapback]

 

Ja OK. =) Men jeg snakka med en jeg kjenner og han mente at siden det var problemer fra jeg kjøpte den så kunne jeg kanskje hevet kjøpet med en gang og få tilbake pengene. Jeg kommer til å prøve på dette uansett før jeg ringer Microsoft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...