Gå til innhold

Klokka på min Ubuntu maskin akselererer

MC2

Anbefalte innlegg

Som emnet forklarer; har jeg et veldig spesielt problem; klokka på min ubuntu dapper drake maskin akslererer, med ganske så mye også, sånn ca. 15 min på en dag, men så utgjevner det seg etterhvert. Har prøvd å velge sync med servers, men det hjelper ikke i det hele tatt.

Har faktisk gått en uke før jeg merket noen forskjell, bare at jeg kom fortidlig til alt...

I følge Einsteins relativity theory så må dette bety at Trondheim (hvor jeg bor) har enten lavere gravitasjon eller at byen "beveger" seg saktere enn resten av verden. Tror ikke noen av disse er grunnen.. :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Åpne terminal:

sudo crontabe -e

Lim inn dette:

0,5,10,15,20,25,30,35,40,45,50,55 * * * * /usr/sbin/ntpdate -u ntp.uio.no

Veiledning under for hvordan du lagrer og lukker. Da skulle du ha synkronisering hvert femte minutt.

man crontab, hvis du vil skjønne hva som står der oppe eller finne ut mer.

Lenke til kommentar
Åpne terminal:

sudo crontabe -e

Lim inn dette:

0,5,10,15,20,25,30,35,40,45,50,55 * * * * /usr/sbin/ntpdate -u ntp.uio.no

ntp via cron er ondskap.

Installer heller ntp-simple, og konfigurer den til å bruke ntp.uio.no.

Og, bare sånn for fremtiden, så holder det å skrive */5 * * * * :)

Lenke til kommentar
Som emnet forklarer; har jeg et veldig spesielt problem; klokka på min ubuntu dapper drake maskin akslererer, med ganske så mye også, sånn ca. 15 min på en dag, men så utgjevner det seg etterhvert. Har prøvd å velge sync med servers, men det hjelper ikke i det hele tatt.

Har faktisk gått en uke før jeg merket noen forskjell, bare at jeg kom fortidlig til alt...

I følge Einsteins relativity theory så må dette bety at Trondheim (hvor jeg bor) har enten lavere gravitasjon eller at byen "beveger" seg saktere enn resten av verden. Tror ikke noen av disse er grunnen..  :ermm:

7102607[/snapback]

HEHE..kjører ubuntu og bor i trondheim så tror ikke stedet som gjør klokka di uvell

Lenke til kommentar

Takk for svar. Visste ikke om ntp, og klokka har blitt syncet. Men jeg lurer på hvordan jeg starter ntp-simple.. Har visst lagt inn pakken, har ikke peiling hvordan man "bruker" det.

Takker!

Edit: Ok, la til ntp.uio.no via den gui applikasjonen og er nå spent om den kommer til å akselerere noe fortere om noen dager!

Endret av MC2
Lenke til kommentar
Takk for svar. Visste ikke om ntp, og klokka har blitt syncet. Men jeg lurer på hvordan jeg starter ntp-simple.. Har visst lagt inn pakken, har ikke peiling hvordan man "bruker" det.
ntp-simple starter en daemon for deg, dvs den kjører i bakgrunnen og gjør all jobben. Du legger til UiO sin NTP-server i /etc/ntp.conf.
Lenke til kommentar

Ok, jeg har lagt til ntp.uio.no i ntp.conf, og hittil går klokka riktig! Håper at den forsetter sånn... (desverre hadde denne løsningen en bi-effekt; jeg kom forseint til timen... håper at symptomene forsvinner etter hvert...).

Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

dette er et artig fenomen. det skjedde med min gamle pc mens jeg kjørte win xp pro. den gikk fortere og fortere, og stabiliserte seg når den gikk en halvtime for fort. etter at jeg byttet til suse skjedde det samme, men den stabiliserte seg når den gikk 45 min for fort i stedet. nå har jeg gitt maskinen til søstra mi som kjører xp home på den, og nå går den riktig :p

noen som vet hvorfor klokken plutselig "tar av på egenhånd"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...