ostehøvel Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 (endret) Fikk et spørsmål på teori prøven som lød omtrent slik: Du kjører på en vei med 60kmt fartsgrense, det er mange biler rett bak deg, hva vil du gjøre? 1. Fortsette i samme fart 2. Kjøre fort inn til siden for å slippe forbi 3. Øke farten jeg var litt usikker på denne.. for jeg ville slippet dem forbi, men det står kjøre FORT inn til siden og det er jo farlig. Men å fortsette i samme fart skaper jo irritasjon for andre førere.. Noen som kan hjelpe meg med denne? Jeg fikk forresten 8 feil når jeg tok treoriprøven for to uker siden Endret 19. oktober 2006 av hans33 Lenke til kommentar
Gerber Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Fikk et spørsmål på teori prøven som lød omtrent slik: Du kjører på en vei med 60kmt fartsgrense, det er mange biler rett bak deg, hva vil du gjøre? 1. Fortsette i samme fart 2. Kjøre fort inn til siden for å slippe forbi 3. Øke farten jeg var litt usikker på denne.. for jeg ville slippet dem forbi, men det står kjøre FORT inn til siden og det er jo farlig. Men å fortsette i samme fart skaper jo irritasjon for andre førere.. Noen som kan hjelpe meg med denne? Jeg fikk forresten 8 feil når jeg tok treoriprøven for to uker siden 7102556[/snapback] Jeg synes jo ikke det er et godt spørsmål egentlig. Står jo ingenting om hvor fort du kjører selvom det er 60-grense. Men som du sier, kjøre FORT inn til siden høres jo feil ut også selvom det kanskje er det riktigste svaret. Holder du samme farten og hastigheten på bilen er 40km/t så er det også feil. Holder du 60 km/t så blir det jo også feil å øke farten også. Merkelig spørsmål, men gjør vel nytten som ett lurespørsmål hvertfall. Lenke til kommentar
ostehøvel Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2006 Beklager! glemte å nevne at du ligger i 60 kmt! og det er mange bak deg :!: så alternativ 1 er vel riktig? husker det var enda et alternativ, men jeg husker ikek hva det var.. Lenke til kommentar
Gerber Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 hehe, ok.... Da ville jeg kanskje valgt alternativ 1, om det er det svaret som er riktig er nå en helt annen sak.... Lenke til kommentar
ostehøvel Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2006 ja samme her.. det som er problemet er at det var et alternativ til som jeg ikke husker men vi satser på det var nr 1 skal nå opp til andre forsøk om et kvarter, så får håpe jeg får det samme spørsmålet igjen da :!: Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Hvis du vet at du ligger i rett fartsgrense, hvorfor skal du gjøre noe annet en å bare ligge i samme fart bortover? Hvis andre folk vil kjøre 10 km/t over fartgrensa får de gjøre det ved å ta forbikjøring... Hvis du ligger under fartsgrensa pga. forholdene skal du stoppe ved plasser hvis det skulle bli kø. Lenke til kommentar
Xiphac Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Fikk et spørsmål på teori prøven som lød omtrent slik: Du kjører på en vei med 60kmt fartsgrense, det er mange biler rett bak deg, hva vil du gjøre? 1. Fortsette i samme fart 2. Kjøre fort inn til siden for å slippe forbi 3. Øke farten jeg var litt usikker på denne.. for jeg ville slippet dem forbi, men det står kjøre FORT inn til siden og det er jo farlig. Men å fortsette i samme fart skaper jo irritasjon for andre førere.. Noen som kan hjelpe meg med denne? Jeg fikk forresten 8 feil når jeg tok treoriprøven for to uker siden 7102556[/snapback] Slik som det fremstår her,og tatt i betraktning at du selv ligger i 60 km/t som er fartsgrensen,så er det nr.1 som er det riktige. Nr 1 & 2 er muligheter og noen ganger vanlig for de som føler seg "presset" av bilene bak. Hvis det var enda et alternativ,kunne dette kanskje være å signalisere til bilene bak at du hadde til hensikt å slippe de forbi? Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Det står tydlig i Veitrafikklovens §3 og §6 at man IKKE skal hindre annen trafikk. Det at man holder fartsgrensen er ikke god nok grunn til IKKE å kjøre til siden (f.eks:busslomme) for å slippe fram annen trafikk som hoper seg opp bak. Du som billist har ikke noen rett til å bestemme hastigheten til de 50 bilene som ligger bak deg. Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Det står tydlig i Veitrafikklovens §3 og §6 at man IKKE skal hindre annen trafikk. Det at man holder fartsgrensen er ikke god nok grunn til IKKE å kjøre til siden (f.eks:busslomme) for å slippe fram annen trafikk som hoper seg opp bak. Du som billist har ikke noen rett til å bestemme hastigheten til de 50 bilene som ligger bak deg. 7135540[/snapback] Stemmer. For alt man vet kan den irriterende bilisten som ligger bak og presser være en fyr med gravid kone som må komme seg til sykehuset i en fei. Hvis folk samarbeider ved forbikjøring ved å senke farten litt, blir forbikjøringsstrekningen fort halvert. Mye sikrere for alle parter. Ingen vil gi deg bot for å la være å slippe andre frem dersom du selv holder fartsgrensen, men det er lov å bruke hodet og samarbeide med andre trafikanter. Hvis noen vil kjøre fortere enn deg er det ikke ditt problem. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 I tillegg vil du slappe meir av utan å ha ein halv kilometer med bilar i eksospotta heile vegen. Lenke til kommentar
ostehøvel Skrevet 23. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2006 Men det som er så rart er at det ikke var et alternativ som lød noe slik: Jeg fortsetter til jeg finner et sted der jeg trygt kan kjøre til siden for å slippe fram de andre bilene. Jeg ble litt forvirret av det spørsmålet men nå har jeg klart teorien da så jeg slipper bekymre meg mer for det Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Hmm jeg fikk et spørsmål om 4-feltsmotorvei, det var noe ala "Du legger deg ut i venstrefelt og bilen bak deg blinker med lysene, hva må du regne med her" A) Bilen bak har høy fart og du må legge deg inn husker ikke de andre alternativene, hehe. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Hadde eg kjørt i venstre felt og bilen bak meg blinka med lysene ville eg antatt at vedkommande ber deg om å skifte felt eller øke farten. Venstrefeltet skal jo berre brukast til forbikjøring. Lenke til kommentar
Wankstah Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Men det som er så rart er at det ikke var et alternativ som lød noe slik: Jeg fortsetter til jeg finner et sted der jeg trygt kan kjøre til siden for å slippe fram de andre bilene. 7136865[/snapback] Et sånt svaralternativ hadde nok tatt seg dårlig ut på en teoriprøve. Det blir på en måte som å oppfordre til å bryte fartsgrensen. "Du holder fartsgrensen og sinker dermed trafikken bak deg. Slipp dem forbi!" Er jo sånn det fungerer i praksis, men ikke i teorien. Du skal ikke leke trafikkpoliti, men om du selv følger trafikkreglene skal du heller ikke behøve å måtte "tilrettelegge" for dem som velger å ikke gjøre det. Men i praksis gjør man jo det, bl.a. for å unngå farlige forbikjøringssituasjoner eller for å vise hensyn overfor folk som har litt dårligere tid enn deg selv. Lenke til kommentar
Krizzy Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 eg og fekk dette spm på teoriprøven. trur eg svarte feil Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Kjørelæreren min mener at det er bil nr. 2 som skaper køkjøring. Pga. at han ikke foretar en forbikjøring. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 (endret) Det er helt rett ja, men ingen regler uten unntak... Vil si det er begge sin feil, han fremste burde gå i ei busslomme hvis han kjører for sakte, men hvis en traktor skal kjøre over ei bru må bil nr. 2 ta ei forbikjøring der det er klart, hvis ikke skaper det farlige forbikjøringer for resten. Endret 24. oktober 2006 av Bruktbilen11 Lenke til kommentar
Fozzietif Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Her kan du vel bare fortsette.. Du kan ikke noe for at de bilene bak deg ligger i ræva på deg. Hvis du kjører fartsgrensen selv er det de bak deg som må kjøre forbi hvis de ønsker det, du skal ikke trenge å kjøre til siden. Men hvis du derimot er litt på ukjente strøk, og holder en lavere fart enn fartsgrensen er det best å kjøre inn til siden, eller evt sakke farten å slippe forbi de bak.. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Kjørelæreren min mener at det er bil nr. 2 som skaper køkjøring. Pga. at han ikke foretar en forbikjøring. Det er en veldig snusfornuftig måte å se det på. Det er ekstremt mye tryggere om den første bilen kjører inn til siden og lar alle slippe forbi, enn om 10 biler må foreta en forbikjøring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå