hasuwest Skrevet 14. desember 2001 Del Skrevet 14. desember 2001 Morn folkens! Jeg lurer på hva som er forskjellen mellom Athlon XP og MP!? MP er jo nyere men har en VELDIG stiv pris(fordi den er nyere på markedet?). Mhv. Lenke til kommentar
Duke Soforth Skrevet 14. desember 2001 Del Skrevet 14. desember 2001 Her er en nylig thread om saken. For å gjenta: Det er i utgangspunktet INGEN forskjell mellom XP og MP. MP er imidlertid garantert å virke i dual-system, det er ikke XP (selv om den hittil har virket, ryktene går nå rundt på nettet om at XP ikke godtas av det AMD760MPX-baserte hovedkortet til Asus). En fysisk forskjell: L1-bruene er kuttet forskjellig på XP og MP, noe som gjør at blyanttrikset ikke virker på XP men fremdeles vil virke på MP. mvh Morten Lenke til kommentar
hasuwest Skrevet 14. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2001 Ok, takk. Men hva er blyanttrikset? Mvh. Lenke til kommentar
Kamerat Skrevet 15. desember 2001 Del Skrevet 15. desember 2001 Quote: On 2001-12-14 19:45, hasuwest skrev:Morn folkens!Jeg lurer på hva som er forskjellen mellom Athlon XP og MP!? MP er jo nyere men har en VELDIG stiv pris(fordi den er nyere på markedet?).Mhv. Mp prosessorene har faktisk vært på markedet mye lenger enn det XP har vært. Jeg kjøpte MP 1,2GHz to uker før XP kom og den cruiser av gårde på 1,65GHz nå, så jeg fikk faktisk en MP med keramisk innpakning med samme kjerne som mange av XP prosessorene. Lenke til kommentar
Hans Erling Skrevet 16. desember 2001 Del Skrevet 16. desember 2001 Burde vært intressant å teste en MP1900+ med blyent triks, kanskje kunne fått den opp i 2Ghz uten ekstremkjøling men fytti for en pris, over 4000kr Er det ingen forskjell bortsett ifra at den er garantert å kunne kjøre dual??? Lenke til kommentar
Phoebus Skrevet 16. desember 2001 Del Skrevet 16. desember 2001 AMD MP er "Server" versjonen av AMD XP serien. ja, den har vert på markede lengre grunnet langtids testing, (Tyan hovedkortene for Dual AMD har vert LENGE på markedet) MEN, jeg tviler litt på om de første utgavene av MP'en har alle instruksjonene som XP har, ettersom det siste "dele" møtet mellom AMD og Intel (de har hvert år en samling hvor de deler med hverandre det siste av nyvinninger innen CPU'er) var etter at MP ble lansert, derfor tror jeg at noen MP prosessorer har 3D-now Pro, men mangler MMX2 eller MMX EXT (som XP'en har) som kjent så er den eneste forskjellen mellom AMD XP og Intel P4 at AMD'en har flere instruksjoner AMD'en har: 3d-now, 3d-noe ext., MMX, MMX2, MMX-ext (denne suppa kalles 3d-now pro). Intel's P4, har kun MMX, MMX2, og MMX-ext. hvorfor Intel enda kjører sine prosessorer på så høy pris (du kan faktisk sette sammen en Dual AMD til samme pris (eller lavere) en 1 P4) er enda et mysterium jeg har sett tester på http://www.tomshardware.com der en Dual AMD slo et like rask Dual P4 Xenon i alle tester utenom extrem 3d rendering (programmet var avhengig av minne bånd bredden) og minne testen. Jeg har allerede starta og legge av penger til et Dual AMD system, noe jeg gleder meg til:)) Lenke til kommentar
zonix Skrevet 16. desember 2001 Del Skrevet 16. desember 2001 Hei du Phoebus !! Nå må ikke du skrive løgn her da. Pentium 4 har da også støtte for SSE og SSE2. Må holde deg i skinnet da :wink: Lenke til kommentar
zonix Skrevet 16. desember 2001 Del Skrevet 16. desember 2001 forresten når jeg leste innlegget ditt nærmere Phoebus. Så har jeg bare et godt tips til deg, og det er HOLD KJEFT og behold skrønerhistoriene dine for deg selv. møte du meg i ræva , må være stokk dum i hue du vel ? jeeezez !! God Jul ! Lenke til kommentar
Duke Soforth Skrevet 16. desember 2001 Del Skrevet 16. desember 2001 Det eneste som skiller de første utgavene av Athlon MP i forhold til Athlon XP og senere MP utgaver er materialet brukt i cpu-platen. De første MP utgavene bruker den samme keramiske platen som finnes hos gode gamle t-bird, mens XP og senere MP bruker en organisk plate (OPGA, Organic Pin Grid Array). Både tidlig og sen MP samt XP har samme Palomino prosessorkjerne, og derfor også samme instruksjonssett. Eventuelle endringer fra AMD's side etter et "delemøte" med Intel kan på ingen måte implementeres øyeblikkelig, til det er en prosessor altfor kompleks. mvh Morten Lenke til kommentar
Kamerat Skrevet 16. desember 2001 Del Skrevet 16. desember 2001 Quote: On 2001-12-16 06:38, Phoebus skrev:...MEN, jeg tviler litt på om de første utgavene av MP'en har alle instruksjonene som XP har, ettersom det siste "dele" møtet mellom AMD og Intel (de har hvert år en samling hvor de deler med hverandre det siste av nyvinninger innen CPU'er) var etter at MP ble lansert, derfor tror jeg at noen MP prosessorer har 3D-now Pro, men mangler MMX2 eller MMX EXT (som XP'en har)... Alle Athlon 4 (bærbar), Athlon MP (dual/server) og Atlon XP (desktop) har fysisk lik kjerne, alle har SSE og hardware prefetch. Jeg tror en av grunnene til at det tok lang tid før AMD ga ut desktop Palominoer (XP) var fordi de hadde problemer med å få opp hastighetene på dem. Gamle MP'er kom ikke opp i noe særlig mer enn 1400MHz. Lenke til kommentar
KELViN Skrevet 16. desember 2001 Del Skrevet 16. desember 2001 Blyanttrikset virker ikke på Athlon MP, den bruker samme innpakningen som XP. (Med unntak av den gamle athlon mp 1.0 og 1.2 GHz) kelv Lenke til kommentar
Duke Soforth Skrevet 16. desember 2001 Del Skrevet 16. desember 2001 Kelvin: Quote: Blyanttrikset virker ikke på Athlon MP, den bruker samme innpakningen som XP. Samme innpakning, ja. Men L1-bruene er kuttet annerledes (MP vs XP). Blyanttrikset skal kunne brukes på MP. mvh Morten _________________ 'Would you tell me, please, which way I ought to go from here?' 'That depends a good deal on where you want to get to,' said the Cat. 'I don't much care where' said Alice. 'Then it doesn't matter which way you go,' said the Cat. [ Denne Melding var redigert av: mortenj på 2001-12-16 23:22 ] Lenke til kommentar
Kamerat Skrevet 17. desember 2001 Del Skrevet 17. desember 2001 Quote: On 2001-12-16 17:48, KELViN skrev:Blyanttrikset virker ikke på Athlon MP, den bruker samme innpakningen som XP.(Med unntak av den gamle athlon mp 1.0 og 1.2 GHz) Det er ikke nødvendig egentlig siden prosessoren er ulåst (L1 bruene er ikke kuttet og det gjelder både for den keramiske og "organiske" utgaven av MP). Eneste er hvis man skal stille på noe annet direkte på prosessorene, som klokkedobling og spenning. Selv brukte jeg blyanttrikset for å få spenningen opp til 1,85V i håp om å kunne stille spenninga 0,1V høyere, dette gikk dessverre ikke på hovedkortet mitt så jeg modda det i stedet. _________________ AMD Athlon MP 1,2GHz @ 1652MHz 2,02V Taisol CGK760 EPoX EP-8KHA+ GeForce DDR @150MHz/347MHz 512MB DDR SDRAM @137,7MHz [ Denne Melding var redigert av: Kamerat på 2001-12-17 19:57 ] Lenke til kommentar
cyberklad Skrevet 17. desember 2001 Del Skrevet 17. desember 2001 *Sukk!* 1. MP har ikke kutta L1 bruene som han forige sa. 2. palominokjernen stotter 3d now og en utvisda utgave av den _og_ SSE instruksjonsettet. MEN _IKKE_ SSE2. 3. intel sin p3 har sse og mmx og det dillet der, men ikke amd sin 3d now som skulle vere svaret deres på mmx og slikt. 4. inten p4 stotter alt bortsett i fra amd sin 3d now teknologi. Så kan vi komme til forskjellene i mellom de forskjellige palomino prosessorene: Xp: en prosessor for hjemme markedet med akkurat samma kjerne som MP bare det at her er L1 broene kuttet med laser. Mp: en server prosessor for highend markedet som er godt testa og validata for dual. Noe som xp ikke er. og her er ikke L1 broene kuttet, sikkert ettersom at få i highend markedet ocer maskinene deres, og den har fåt et rykte på seg til og ha et bedre oc potensiale forde de beste prosessorene blir Mp. Atholon 4 mobile: cpu for berbare, dette er og den eneste av alle palomino prosessorene i fra amd som har en "spesiell" core, ettersom at en berbar trenger en del strømspare funksjoner som ikke er med i Mp og Xp. Håper dette oppklarte en del. Lenke til kommentar
hasuwest Skrevet 18. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2001 Jo, takk folkens! Da skj0ner jeg en del mer :smile: Men jeg lurer fortsatt på hva "blyanttrikset" er, og hva det gj0r mot CPU? Mvh. Lenke til kommentar
cyberklad Skrevet 18. desember 2001 Del Skrevet 18. desember 2001 blyant trikset er det at en brukte en tynn blyant på en amd athlon tbird eller duron og tegna i mellom L1 broene for og få de til og lede strøm i mellom der de var kutta over, det slutta og virke paa athlon xp ettersom at de skifta innpaking på prosessoren. den nye inpakningen har mindre motstand en i blyet som blyanten legger igjen. og til dere alle som har lest eller hørt noe om blyantriks og amd Mp i lag, glem det, Mp kommer _ULÅST!!_ som tbird 1,2 til 1,4 var. når en prosessor er ulåst betyr det at L1 broen ikke er kutta over (som paa Mp) og da trenger en _ikke_ og gjøre noe som helst for og multiplier overklokke(muiltiplier er det cpu ganger bushastigheten med for og få til den hastigheten cpu går på.) Lenke til kommentar
KELViN Skrevet 18. desember 2001 Del Skrevet 18. desember 2001 Hmm, interessant. http://www.anandtech.com/chipsets/showdoc.html?i=1570 [ Denne Melding var redigert av: KELViN på 2001-12-19 17:19 ] Lenke til kommentar
Duke Soforth Skrevet 20. desember 2001 Del Skrevet 20. desember 2001 Cyberklad: Quote: og til dere alle som har lest eller hørt noe om blyantriks og amd Mp i lag, glem det, Mp kommer _ULÅST!!_ som tbird 1,2 til 1,4 var. når en prosessor er ulåst betyr det at L1 broen ikke er kutta over (som paa Mp) og da trenger en _ikke_ og gjøre noe som helst for og multiplier overklokke(muiltiplier er det cpu ganger bushastigheten med for og få til den hastigheten cpu går på.) Dette baserer du på...? La oss se hva Anand sier: Quote: As we pointed out in our Athlon XP 1900+ article, the L1 bridges on desktop CPUs are actually cut from the factory while MP CPUs aren't cut, the bridges simply aren't connected. og GamePC: Quote: The separated bridges we see on the Athlon MP are the same as what we've seen with previous "Thunderbird" Athlons, which can easily be modified to give the user control. All the user would have to do would be connect the dots with an electrically conductive materiel (the most popular is a #2 pencil), and that was it. Simple. Begge nettstedene har tydelige bilder. mvh Morten Lenke til kommentar
cyberklad Skrevet 20. desember 2001 Del Skrevet 20. desember 2001 Jeg baserer det på mine egne athlon Mp 1800+ men blyantrikset kan du bare glemme på Mp/Xp alike vell. p.g.a. motstandet i blyet i fra blyanten er mindre en mostanden i den nye inpakningen deres. og når du ser på diverse andre sider som har testa athlon Mp 1900+ så har de bare stappa denn i et anna hovedkort og kunnert kjørt multiplieren opp og ned uten og gjøre noe med cpu. Men akkurat nå husker jeg pina meg ikke linkene. Lenke til kommentar
Kamerat Skrevet 20. desember 2001 Del Skrevet 20. desember 2001 Til mortenj: En kompis kjøpte en MP 1500+ 1,33GHz, den var også ulåst, dvs. bruene var IKKE kuttet, akkurat som på min MP 1200MHz. dessverre virker det som han sin prosessor er en elendig overklokker, da den bare klarte 1400MHz (10,5x133MHz) stabilt. _________________ AMD Athlon MP 1,2GHz @ 1652MHz 2,02V Taisol CGK760 EPoX EP-8KHA+ GeForce DDR @150MHz/347MHz 512MB DDR SDRAM @137,7MHz [ Denne Melding var redigert av: Kamerat på 2001-12-20 22:46 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå