Gå til innhold

Mulig å kjøre med førerkort fra USAi Norge som 16-17 åring?

Feh

Anbefalte innlegg

Tror ikke det er noe værre enn idiotene vi har langs veien på moped her til lands. Alle får jo den. Går ikke an å stryke til mopedlappen en gang har jeg hørt. Må ta i betraktning at veinettet i Statene er ca 10 ganger bedre enn i Norge, å for å få bil lappen som 16 åring, må man faktisk ta lappen. Lærer vesentlig mer når man tar lappen på bil eller sykkel enn det man gjør når man får moped lappen ihvertfall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veiene går omtrent kun rett fram og de er ganske brede, noe som kan friste til å kjøre fort.

Men opplæringen til bil er vel ikke så utrolig vanskelig nei. Og du finner få amerikanere som klarer å bruke manuell stickshift.

Er et ganske underlig syn når du ser en 14/15/16/-åring hoppe inn i en corvette og kjøre avsted, men det har alltid vært sånn der.

I noen få stater i USA har man også lov å kjøre under visse regler som 14-15 åringer med et "learners permit" som også er en slags lapp du må ta.

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar

Føreropplæringen i USA er tragisk. Dette gjenspeiler seg på trafikkmønsteret. Folk har null respekt for dobbel heltrukne linjer. Fil skifte i hytt og pine. Ikke uvanlig at folk skifter fil i lyskryss i høy fart. Reglene er der, men de respekteres ikke. For meg virker det slik at så lenge der går bra, tolereres det meste. Problemet starter ved uhell.Har du hatt et uhell og det er din skyld har du dritet på draget. Da er det nesten garantert rettsak. Håndjern på er heller ikke uvanlig.

Når det gjelder ungdom og bil er det bare trist. I mitt område døde ifjor 120 ungdommer i løpet av en 6-8 måneders periode på veien. Vi skal være glad for at det er 18 års grense i Norge. By the way.... Når du tar lappen som 16 åring er det ofte begrensninger på kjøringen. Du får ikke lov til å kjøre uten en voksen til stede. Du får ikke lov til å kjøre etter mørkets frambrudd, ikke på motorvei osv osv. Hvilken regler som gjelder avhenger av hvilken stat du bor i.

Endret av butare
Lenke til kommentar

Ser ut som jeg å deg har vært vidt forskjellige plasser i Statene. Jeg har for det meste vært i Sør Statene, å der kjører folk veldig fint. Så aldri noe grisekjøring. Jeg har vært der gjenntatte ganger, å har nok vært der ca 6 mnd til sammen, hvor det hele tiden har vært mye bil kjøring.

Angående det du sier. 16 å sette seg i en Corvette å kjøre idiot. Tviler på det er så mange av de. En Corvette koster faktisk litt i Statene også. Sånn sett, så vet jeg om 16 åringer her til lands også, som kjøper seg lett sykkel som 16åring (meg selv inkludert, selv om det er mange år siden nå) Man kan da bare kjøpe seg en Honda NSR, kjøpe "tuning" til den, så er det god for tett på 200km/t. Dette er faktisk ikke store jobben heller. Vil man kjøre idiot, så kan man det, uansett hvor man bor.

Uansett, 120 ungdom som du sier, det er tragisk høyt :no: ..... Stort område dette eller? Det mange ikke tenker på er at ett lite område i Statene, fort kan forbi gå hele Norge i antall mennesker :)

PS. Ser på profilen din at du bor i Statene :) Da har nok du sett mer trafikk enn meg. Men, sier bare det jeg har opplevd når jeg har vært der da

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

Er ganske stor forskjell fra sted til sted i statene i forhold til veistandard, tetthet i trafikken, antall biler, størrelser på tomme landområder osv.

Men det du sa om at der du bodde fikk du ikke lov å kjøre på motorvei. Enkelte (de fleste?) steder i USA er jo nesten bare bygd opp av et "highway- og freewayhelvette" gjennom f.eks. en hel by. Ikke så veldig mange tettbebygde plasser slik som i New York, San Francisco o.l. For det meste spredd mer ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...