Gå til innhold

Mulig å kjøre med førerkort fra USAi Norge som 16-17 åring?

Feh

Anbefalte innlegg

Tremeningen min tok lappen i USA (dunno stat) da hun var 16. Det førerkortet var gyldig i Norge i intill ett år da måtte hun ta den vanlige, norske førerprøven.

Polakker som kommer til norge kan (kunne intill nylig?) kjøre rundt på lappen sin fra polen i 5 år før de må ta den norske (mulig denne grensen har blitt senket nå).

Også skal ikke en stakkars norsk 18 åring få lov til å kjøre aleine... :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tremeningen min tok lappen i USA (dunno stat) da hun var 16. Det førerkortet var gyldig i Norge i intill ett år da måtte hun ta den vanlige, norske førerprøven.

Polakker som kommer til norge kan (kunne intill nylig?) kjøre rundt på lappen sin fra polen i 5 år før de må ta den norske (mulig denne grensen har blitt senket nå).

Også skal ikke en stakkars norsk 18 åring få lov til å kjøre aleine... :p

7091308[/snapback]

Kjenner også en. Han kjørte i Norge med lappen fra USA og når purken stoppa han var det helt greit (16 år). De bare glodde på den en liten stund.

Redigerte bort masse unødvendig quoting - Aalton

Lenke til kommentar

Mener det var noen her på forumet som hadde spurt vegvesenet om han kunne være 16år og kjøre med amerikansk førerbevis i Norge.

Da sa de at han kunne kjøre med den lappen i 1år her i Norge, men at han måtte oppfylle alderskravet på den motorklassen han hadde førerbevis i (noe som er 18år i Norge)

Lenke til kommentar

Ja jeg vet ikke hvor gammel hun var da hun kjørte i Norge, men jeg er skråsikker på at hun kunne kjøre med det (jeg antar da at det var etter hun fylte 18 år). Faren hennes er kjørelærer så jeg antar at han vet åssen det funker.

Det med motorsykkel er reglene pr. dags dato som følger:

Lett 16

Tung(mellomtung) 18

Tung(fulleffekt) 20/21 (20 dersom du tok mellomtung da du var 18)

Mulig forslag til endringer er ute, men dette har ingenting med denne diskusjonen å gjøre egentlig.

Lenke til kommentar
Mulig forslag til endringer er ute, men dette har ingenting med denne diskusjonen å gjøre egentlig.

7099345[/snapback]

I know... Jeg vet også reglene i dag, men ville bare påpeke at det er flere endringer enn som så som kan bli innført.

Det med mc vil i tilfelle bli innført pga. EU direktiv gjennom EØS.

Lenke til kommentar
Hvis man bare er på ferie fra USA til Norge så kan man nok kjøre selv om man er 16 år.

Man har jo lappen. Punktum.

7099932[/snapback]

Nei! :ohmy:

Loven om å kjøre bil gjelder i Norge. Og da spiller det ingen rolle om du har lov å kjøre bil i andre land.

Det er det samme som at man i Tyskland må ha lappen for å kjøre motorisert båt. Om man kan ta lappen som 14 åring på båt som er 100 fot lang, betyr ikkje det at man kan kjøre 100 fot lang båt i Norge som fjortenåring, selv om man bare er på ferie

Lenke til kommentar
Hvis man bare er på ferie fra USA til Norge så kan man nok kjøre selv om man er 16 år.

Man har jo lappen. Punktum.

7099932[/snapback]

Nei! :ohmy:

Loven om å kjøre bil gjelder i Norge. Og da spiller det ingen rolle om du har lov å kjøre bil i andre land.

Det er det samme som at man i Tyskland må ha lappen for å kjøre motorisert båt. Om man kan ta lappen som 14 åring på båt som er 100 fot lang, betyr ikkje det at man kan kjøre 100 fot lang båt i Norge som fjortenåring, selv om man bare er på ferie

7100582[/snapback]

Jammen tenk hvis man kommer på biltur fra et land i Asia? Får man ikke kjøre i Norge da? Man har jo lappen. Samme som når man har lappen fra USA.

Nå som det kanskje skal komme førerkort på å kjøre vanlige båter i Norge, får utlendinger komme på båttur til Norge da?

edit: woops, så ikke siste posten...

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar

Hvis du er 16 år og er på biltur til Norge så vil du nok pent måtte ta føttene fatt ved grensa dersom ikke Sverige eller noen andre land ber deg parkere først.

Samme med båt ja... Er du på båttur og ikke har gyldig sertifikat for å ferdes i Norske farvann med farkosten din blir du dratt i land med bøter og hele pakka... avhenging av overtredelsens alvorlighetsgrad selvsagt.

Hvis du er 16 år gammel Sveitsisk statsborger bosatt i Sveits og det er lov til å kjøre tankbåt med last ved den Sveitsiske kyst som 16 åring med mopedførerbevis(jeg vet hvor Sveits i realiteten ligger takk).

Skal du da få lov til å ferdes med en oljetanker blandt norske skjær hvis du har mopedlappen i Sveits?

Hvis du er amerikansk statsborger. De har i svært mange stater som regel lov til å bære skytevåpen i tilfelle du trenger det til selvforsvar. Skal du da få lov til å bære et skytevåpen åpent på gata i ren Cowboy stil?

Er du 16 år og har bilsertifikat fra USA, Bortevekkistan eller Legoland betyr pent lite... Du får fortsatt ikke kjøre bil i Norge før du er 18 år.

Har du blitt fortalt noe annet så har du blitt bløffa...

Edit: Woops jeg også... skumleste visst tråden... :blush:

Endret av Griffin
Lenke til kommentar

Noen som kan vise til noe lovverk som sier at en ikke-norsk statsborger (f.eks amerikansk) med sertifikat for bil fra sitt hjemland (og som ikke er over 18) ikke har lov til å kjøre på norske veier? Ikke at jeg betviler det som blir sagt her, men hadde vært greit å se dokumentasjon på det.

Og WTF? Fikk lite noia da jeg åpna "mine innlegg" istad, har jeg lagd en ny tråd i søvne eller hadde noen haxxa accounten min liksom :p

Lenke til kommentar
Førerkortinnehavere må oppfylle norske alderskrav i aktuelle førerkortklasser.

Det var visst rett.

Men jeg tviler på at purken kan disse lovene så nøye. Tror ikke de tar deg på det.

Men lame hvis en Amerikaner (16 åring) kjører på tur rundt i Europa og når han kommer til Norge så må han stoppe. Kan noen bekrefte om denne loven gjelder i EU også?

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar
Førerkortinnehavere må oppfylle norske alderskrav i aktuelle førerkortklasser.

Det var visst rett.

Men jeg tviler på at purken kan disse lovene så nøye. Tror ikke de tar deg på det.

Men lame hvis en Amerikaner (16 åring) kjører på tur rundt i Europa og når han kommer til Norge så må han stoppe. Kan noen bekrefte om denne loven gjelder i EU også?

7104912[/snapback]

Selvsagt kan politiet lovene. Og om dei er i tvil så kan dei ringe opp sentralen som kan sjekke det opp. Og det er ikke "lame" at eksempelvis 16 år gamle amerikanere med sertifikat blir nektet å føre bil i Norge. Jeg regner med at det samme gjelder i de aller fleste land.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...