Gå til innhold

1080p til Xbox 360!

Wackee

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest og hørt intervjuer på nettet, bl.a. med tech guruen fra Microsoft som har med de tingene å gjøre (han ble intervjuet av Major Nelson), så er det en god grunn for at dette ikke kommer før nå. Det har må gjøre at når spec's til 360 ble satt sammen og testet mot TV'er og projektorer, så fantes det så og si ikke 1080p tv'er å teste det mot. Derfor ble det ikke med i lanseringen. De har hatt det i planene en god stund, men ville ikke annonsere før alt var klart. I intervjuet så virket stemningen litt sånn "ja, folk maste så fælt om det etter at sony.. bla bla ... så da...". Så at det kommer nå har vel litt med det de sa om det først er nå hvor det begynner å bli aktuelt og at det har fått testet nok mot 1080p tv'er, samt at det er gunstig å annonsere det litt før PS3 launch i USA, samtidig som at dere HD-DVD spiller er på vei snart også.

Han som ble intervjuet nevnte også det at mange beit på det fra Sony med at HDMI var nødvendig for "true hd", men det var jo bare svada fordi folk har jo kjørt 1920x1080p oppløsninger på datamaskiner via analoge (vga) kabler i årevis. Debatten rundt digital/anolog overføring er et kapittel for seg, så det gidder jeg ikke gå inn på her så nøye.

1080p native spill - det blir jo kompromisser i så fall i forhold til "innholdet" i grafikken. Greit at man får oppløsningen, men andre detaljer må ut samt at framerate går ned. Akkurat slik vi kjenner det fra PC'er når vi øker oppløsningen på spillene der. Så for meg - heller god og mere flytende 720p grafikk (noe som Gears Of War viser etter alle rapporter og filmer) enn mindre detaljer og høyere oppløsning og mere frame rate drops. Svært mange tror jeg sitter på 720p hdtv'er og vil gjøre det en stund.

1080p hd-dvd filmer/oppskalering av dvd filmer... tja... thosiba's første hd-dvd spiller sendte ut 1080i signaler hvorpå 1080p tv'en og projektorene alikevel gjenskapte all informasjonen til et fullstendig 1080p bilde. Dette har vært snakket om før, det er bare overføringen som er interlacet, ikke innholdet, alt innholdet kommer helt fram og så blir det satt sammen igjen av 1080p tv'n til det opprinnelige 1080p. Med mindre tv'n har en dårlig de-interlacer, så blir bildet perfekt - noe alle rapporter fra toshiba spilleren tyder på. Den har jo til og med slått Samsung's blueray spiller i billedkvalitet som sender 1080p ut faktisk. Dette har dog noe med kodec brukt på platene. Men for å illustrere dette med 1080i overføring eller 1080p overføring... Samsungs' blueray spiller og maskinvare omdanner egentlig 1080p 24fps innholdet til et 1080i signal - men før den sender det fra fra seg går det gjennom en Faroudja de-interlacer og så ut av kabeluttaket! (og nå nikker alle hjemmekino entusiaster gjenkjennende fordi det er ofte Faroudja de-interlacere/chipper som gjør den jobben i projektorer/tv'er!). Så per nå er det egentlig bett fett hvor den chippen sitter hen - i TV'n/projektoren eller som siste behandling i ut fra hd-dvd spilleren. Det har vært testet å sette Samsung BlueRay over på 1080i, altså bypasse den innebygde de-interlaceren, og la projektorens chip gjør det, og bildet ble akkurat like fint på projektoren.

Så - native 1080p spill - noen vits med "degradert grafikk" for å få høyere oppløsning? Oppskalert 1080p spill? Hva om projektoren/tv har en innebygget bedre scaler enn den som er i 360'n? Slik blir det sannsynligvis i mitt tilfelle i den projektoren jeg sikler på. Den har en scaler/video prosesserings chip som slår det aller meste. Oppskalert DVD til 1080p? Samme greia. 1080p hd-dvd overføring? 1080i overføringen sender over all info den og, bare på en annen måte. Men har man ikke en god de-interlacer i sin 1080p tv/projektor så er det jo fint.

Noen som orket lese alt dette? :)

Vel vel, nå skal jeg trekke pusten.

Dr Peedee

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...