Gå til innhold

merkbar forskjell på 2mb og 4mb cache på C2D

exin89

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det finnes no serlig merkbar forskjell på E6400 og E6600 når det gjelder cache, vil det være mye forskjell på en E6400 som er klokka til 2.4 og en stock E6600?

Er den verdt de 800kr mer enn E6400? eller bør jeg legge disse i ram og skjermkort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anandtech målte dette ved å klokke ned en ES (Engineering Sample) med 4mb ned til en 2mb cache versjon sin hastighet. Da var forskjellen gjennomsnittlig 3,5%, og max 10%. (husker ikke link, www.anandtech.com)

Hvis du kjøper ram som takler 800mhz, så vil du nok få klokket til nærmere 3ghz med boxed vifta og nærmere 3,5ghz med high-end luftkjøling.

For å nå 3,5ghz med E6400 må ram-en din takle 3500/8 = 437,5mhz, mens ram-en din må takle 3500/9 = 389mhz på en E6600.

Hvis du f.eks vurderer 1gb ram hvis du kjøper E6600 og 2gb ram hvis du kjøper E6400 bør du gå for E6400.

Lenke til kommentar

Antar at det er P965 hovedkort som er aktuelle her, f.eks P5B eller DS3. De har ingen ram divider som er lavere enn 1:1 etter hva jeg har forstått. 1:1 vil i utgangspunktet si 266mhz ram, men for å komme opp i 3,5ghz må du klokke fsb-en og ram-en til 437 mhz.

437 = 874 ja, blandet ekte mhz med "ddr-ete" tall :p

Lenke til kommentar
da skjønner jeg.

Kanskje det er en god ide og investere i 900Mhz Kingston minne for å heller klokke dette ned for å få dette til å gå smertefritt?

7101792[/snapback]

... evt så går det jo an å overklokke minnet også ;)

Takk til poster med bildet, var det jeg tenkte på ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...