Gå til innhold

Hvorfor har P4 ett lite hull på seg?

RaZoR_

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg satt og så på P4en min nå, og lurte, hvorfor har den ett lite hull oppå seg?? har det noen funksjon?

Lurte på det i anledning å smøre på kjølepasta egentlig, er det farlig om det kommer kjølepasta ned i hullet? Eller er det ikke noe å bry seg om, og bare smøre over?

Magnus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Under "lokket" så er det en del luft, også selve prosessorkjernen da. Prosessorkjernen støter bare borti et lite område av lokket og lokket er så tynnt at det nesten ikke leder varme utover. Derfor er det der kun av den grunn at du ikke skal knuse kjernen om du er uheldig å presse kjøleren skjeft på.

Hullet er der fordi det er luft under lokket. Forestill deg at det ikke var der, og du tok med deg PC'n opp til en høyfjells-by eller opp i et fly (enten i trykk-kabinen eller i bagasjerommet). I alle tilfellene vil lufttrykket på yttersiden av prosessoren bli mye lavere enn normalt. Dvs. overtrykk inni prosessoren. Dersom hullet ikke var der ville kanskje lokket poppet av eller bulket seg utover. Det er samme grunnen til at harddisker har et lite hull.

Jeg tror ikke det er så farlig om du får litt kjølepasta nedi hullet, men det er nok sikrest å unngå det. Dessuten er det ikke så mye vits med kjølepasta helt ute på hjørnet fordi det ikke er noe særlig med varme som vil ledes den veien. (se forklaring ovenfor)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...