Unreal Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Folk flest som har ADSL eller bredbånd idag får internett-linjen inn i huset, og kopler så videre til en router (eventuelt via et ADSL modem). Og mange i dag benytter seg også av trådløst nettverk, og går dermed til innkjøp av en trådløs basestasjon. Men det mange gjør her at de kjøper en trådløs router, mens det de egentlig bare trenger er et aksesspunkt. Hva skjer egentlig når du kopler en internett-linjen din fra en router og videre til en annen? Blir router nr. 2 fungerende akkurat som en switch, eller skjer det noe annet? Og hvordan blir det med tanke på åpning av porter? Må du åpne porter på begge routerene da? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Hvis ikke de skrur av routingfunksjonen på router nummer 2 så må du åpne porter i begge routerne, for å bruke router nummer 2 som switch/trådløst AP så må man skru av routing funksjonen Lenke til kommentar
iknowlittle Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Hei ! for å utfylle lomz litt : når du kobler en router i en router har du to enheter som begge prøver å være "sjef" å dele ut ipaddresser til resten av nettverket, som vi alle vet : jo flere kokker , jo mer søl ... Hvis du lar router som står nærmest modemet ditt være som den er (sjef) og slår av dhcp (ipaddresse utdeleren) på den andre fungerer den andre routeren som en ren switch og da har du egentlig bare flere punkter å sette i nettverkskabler slik at fler maskiner kan aksessere nettverket ditt , den trådløse delen fungerer helt som den skal alikevel . capiche ?? Lenke til kommentar
SwissChesus Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 (endret) Jeg hiver meg på denne. Når du kobler to routere mot hverandre har du to scenarioer som vil virke: 1. En router er konfigurert som en svitsj og evt aksesspunkt 2. To routere er koblet etter hverandre. Ved alternativ 1. så forandrer du LAN IP på routeren som skal brukes som svitsj til å samsvare med IP range (gjerne utenfor DHCP scope) til den routeren som står som router, samt slår av DHCP serveren på den routeren du skal bruke som svitsj. Det blir da en nettverkskabel fra LAN til LAN på routerne. Ved alternativ 2 så har du konfigurert opp begge routerne som routere da. De kobles sammen fra LAN på routeren nærmest internett og inn på WAN på den innerste routeren. Her er det da hovedsaklig to ting du må passe på: 1. At lokalnettverkene ikke kræsjer med hverandre (om ene routeren står med lokal IP 192.168.0.1, så forandrer du den andre til f.eks 192.168.1.1). 2. At du lager en Statisk DHCP regel på router som er nærmest internett, slik at den innerste routeren alltid får samme IP på WAN grensesnitt. Eller at du konfigurerer den innerste routeren til å bruke en Statisk IP på WAN grensesnitt og deretter forwarder alle portene fra den ytterste routeren inn på denne lokale IP adressen. Dette vil skape mindre hodebry ved bruk av applikasjoner som krever port forwarding da du kun trenger å lage regler på den innerste routeren i fremtiden (for f.eks Torrent). Holder du deg til en av disse oppsettene så vil du sannsynligvis ikke støte på noen problemer. Fallgruver: Ikke koble fra LAN til LAN på routerne om du ikke har slått av DHCP på den som ikke kommuniserer med internett - dette vil skape to kokker som beskrevet i tidligere post og det vil vi unngå. Pass på at LAN IP adressene er forskjellig ved router etter router oppsett (alternativ 2). Det burde dekke de fleste vanlige spørsmålene rundt dette. ALG og slikt kommer vel inn i bildet også, men det blir ett annet eventyr. //Swiss Endret 18. oktober 2006 av SwissChesus Lenke til kommentar
Micro80 Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 (endret) Tilbakemld. til iknowlittle: Det må ikke bli flere kokker jo mere søl. Det kommer jo helt ann på hvordan du setter det opp det. Man skal jo ikke gå fra LAN siden på router 1 (T1) og inn på LAN siden på router 2 (R2). Det er jo helt galt. Man benytter isåfall WAN siden på R2 som ingang fra Lan på R1. Viktig å bruke forskjellige subnett i dette her. Dette kan gjøres grunnet litt sikkerhet. De som sittper bak R2 ser ikke folka som er på LAN siden av R1. Lett vint sikkerhets oppsetboott men tror ikke den er HELT skker løsning. Man må også huske på ar R1 & R2 leverer DHCP på LAN siden og ikke til WAN siden på boksen. Vis BootP slippes igjennom kan IP fra R1 komme på en PC etter R2. Denne løsningen bruker Microsoft på sine Routing and Remote access oppsett. Kun for å gi en backup løsning for DHCP servicene på to servere. Godt brukt løsning. Men da må man huske å sette opp DHCP scopene på de to serverene med en delings nøkkel som f. eks 80/20. Altså 80% av subnet 1 og 20% av subnet 2 på server 1. Det motsatte på server 2. Men da må routeren slippe BootP forbi. Har selv testet løsningen og funker perfekt. BootP bruker UDP og port 67. Forwarding av porter må gjøres på R1 og R2 vis visse tjenester. Kan være pga. firewallen men er usikker om du må det vis firewallen er skrud av på R2. Aldri prøvd det men tror du må gjøre det. Dette er ikke kun ment til deg iknowlittle men alle. Endret 18. oktober 2006 av Micro80 Lenke til kommentar
SwissChesus Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Blir kanskje litt overkill å subnette osv for at bestemor har ett modem med router fra ISP og kjøpte seg en D-Link/Linksys/3Com trådløs router? Dessuten blir det ikke helt galt om du går fra LAN til LAN, da du KAN slå av DHCP o.l. i R2 og bruke den som en svitsj og aksesspunkt. //Swiss Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 (endret) Det beste er å kjøpe et trådløst accesspunkt. Dette gjør det mye greiere å sette opp. Du trenger jo ingen router når du allerede har det. Som noen her nevner kan du deaktivere DHCP på routeren som er kobla i første routeren, og bruke bare LAN portene. Altså koble en kabel fra LAN porten på den første routeren til LAN en av LAN portene på den andre routeren. Men dette blir bare en nød-løsning. Vil anbefale kun et accesspunkt til de aller fleste, siden de fleste ISP`er nå leverer modem med router. Unntaket er de som gir ut bare et rent bridge modem og deler ut offesielle ip adresser. Da er også et accesspunkt den beste løsningen siden du da for en offesiell ip adresse på hver maskin. Et annet alternativ for deg som ikke vil ha så mange bokser er jo å kjøpe en router med innbygget ADSL modem. Endret 18. oktober 2006 av TheBoz Lenke til kommentar
iknowlittle Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Micro80: tatt til etterretning , selv om jeg har liten tro på at oppsett med to routere og subdomener blir akutellt i hjemmenettverk .. :!: da snakker vi om poden som ikke vil at fattern skal finne ut hva han har på pcèn ... Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 da snakker vi om poden som ikke vil at fattern skal finne ut hva han har på pcèn ... 7101687[/snapback] NAT er ingen sikkerhetsmekanisme. Sikkerheten skal uansett settes opp på maskinene, det er ingen grunn til å ha maskiner med filer som er delt for alle. Sikkerhetshull må uansett tettes på maskinene selv om du har en router. Lenke til kommentar
iknowlittle Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 theBoz , jeg bare fulgte Micro80 sitt tråd ,og kommentaren var kun humoristisk ment . . til resten , på et spørsmål om det riktige i denne situasjonen er å kjøpe aksesspkt eller router , så tror jeg Unreal har fått rikelig med informasjon i forhold til forkunnskaper og bruksområde, kanskje tilogmed LITT mer enn han har behov for .... Lenke til kommentar
eXa Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 er det noe problem å deaktivere dhcp i bredbåndsmodemet istede og bare bruke den trådløse ruteren. Altså la min speedtouch 546i bare sende alt rett videre og så la wrt54gl styre allt sammen? Har gitt opp å åpne porter i speedtouchen så hadde hvert mye bedre å kunne styrt allt i linksysen! Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Ikke noe problem det: http://www.online.no/kundeservice/veiledni...546-bridge.html Lenke til kommentar
squabbish Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Personlig så koblet jeg til en Linksys trådløs router etter modem/routeren som NGT leverte med bredbandet. Og her fungerer alt smertefritt uten at jeg har endret noe som helst i innstillingene til Linksysen. Lenke til kommentar
ffs Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Det er veldig mange som bruker denne løsningen i dag, da det ikke før i seinere tid har kommet alt-i-et bokser(wireless,adsl-modem,4portswitch). Dermed dobbelNAT'er rimelig mange folk i dag. Dette er jo forsovet ikke noe problem for en vanlig bruker, bare litt mer styr noen ganger.. Lenke til kommentar
Fresh-T Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 De kobles sammen fra LAN på routeren nærmest internett og inn på WAN på den innerste routeren. Her er det da hovedsaklig to ting du må passe på:1. At lokalnettverkene ikke kræsjer med hverandre 7101617[/snapback] Kan noen forklare dette litt nærmere? Vil ikke en router (her: den nærmest PC) drite i hvilken IP adresse den får på wan-siden. Du vil selvfølgelig ikke nå den første routeren fra PCen... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 For å oppklarere en liten ting. En router har en spesifik jobb, og det er å sørge for at pakker fra det ene nettverket(ofte sett på som lokalt nett) kommer over på det andre nettverket(ofte sett på som eksternt nett). Thats it. I praksis betyr det at alle pakker/trafikk fra lokalt nett(som ikke skal lokalt) blir sendt videre til det eksterne nettverket, uavhengig av hvor trafikken skal. Den veien finnes det da ikke sikkerhet. Andre veien derimot blir ofte blokkert pga standard oppsett på rutingen. Med andre ord, de som sitter bak R2 har full tilgang til de som sitter på R1 dersom WAN på R2 er koblet til LAN på R1. Lenke til kommentar
SwissChesus Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 De kobles sammen fra LAN på routeren nærmest internett og inn på WAN på den innerste routeren. Her er det da hovedsaklig to ting du må passe på:1. At lokalnettverkene ikke kræsjer med hverandre 7101617[/snapback] Kan noen forklare dette litt nærmere? Vil ikke en router (her: den nærmest PC) drite i hvilken IP adresse den får på wan-siden. Du vil selvfølgelig ikke nå den første routeren fra PCen... 7102202[/snapback] Hei. Om du har to routere etter hverandre. Begge har IP adresse 192.168.0.1. Gateway for router to blir på WAN 192.168.0.1 (samme som den selv har!) Kan du da heller fortelle meg hvordan du skal få dette til å virke? //Swiss Lenke til kommentar
fa2001 Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Er litt flisespikking, men det som alle kaller en router er egentlig en NAT-router. Routere uten NAT forandrer ikke (betydelig) på IP-pakkene, men de ser til at de kommer ut av riktig nettverkskort. F.eks., hvis man har to nett, 10.1.1.0/24 og 10.1.2.0/24, og begge har samme router tilkoblet, vil den kunne videresende de riktige pakkene til de riktige nettene. De ankommer da med de oprinnelige "fra"-IP-adressene. Hvis det var en NAT-router, ville den ha forandret "fra"-adressen sånn at den var lik sin egen adresse på det nettet, eks: 10.1.1.6 skal sende en pakke (dvs en "melding") til 10.1.2.3 den sender den til MAC_adressen til NAT-routeren, for den er satt som default gateway 10.1.1.1 (NAT-routeren) videresender pakken, *men den forandrer fra-adressen slik at den er 10.1.2.1, routerens nettverkskort på 10.1.2.0-nettet* 10.1.2.3 mottar pakken med fra adresse lik routeren sin * dette steget hopper en ikke-NAT router over Forskjellen på en "Ikke-NAT" router og en switch, er at switcher bare husker MAC adr <-> Port, mens en router inspiserer mottaker-adressen til IP-pakken, og sammenligner den med en liste regler den har for hvor alt sammen skal. En router kan bare videresende IP-trafikk, for den fungerer på et nivå høyere enn switchen Opps, dette ble langt og litt forenklet, men jeg håper at det er en start for noen som lurte på noe av dette. Kan anbefale Wikipedia, de har helt sikkert noen gode artikler om IP, NAT, o.l.! Lenke til kommentar
eXa Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Personlig så koblet jeg til en Linksys trådløs router etter modem/routeren som NGT leverte med bredbandet. Og her fungerer alt smertefritt uten at jeg har endret noe som helst i innstillingene til Linksysen. 7101977[/snapback] Det er akkurat det jeg har gjort også, men er jo umulig å surfe med den bærbare. dårlig hastighet og nå får jeg ikke brukt det i det hele tatt. tror det er noen problemer med ip addresse. *sukk* nå skal jeg liksom prøve å få det til å funke så da tenkte jeg å sette thomson ruteren til bridge for å la linksysen ta seg av deling ut til maskinene. Men nå kommer jeg ikke inn på thomson modemet engang.... GRR jeg hater virkelig alt som har med nettverk å gjøre. så ufattelig tungvindt att jeg blir helt matt! Lenke til kommentar
eXa Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 (endret) Ikke noe problem det: http://www.online.no/kundeservice/veiledni...546-bridge.html 7101969[/snapback] Kom inn på modemet, men har ikke slike valg hos meg... det står jo og i den veiledningen at man skal huke av for dhcp. skulle jeg ikke deaktivere det? Edit: jeg deaktiverte forresten dhcp i linksysen i går for å se om det ble bedre på den bærbare da. internett fungerte da men når jeg skrudde maskinen på igjen i dag så har jeg ikke tjans til å komme på nett. får ikke ip addresse i det hele tatt.... Edit2:Kommer ikke inn på linksysen nå, ikke med kabel engang... Edit3: resatte ruteren, kom inn nå. får se hvor lenge jeg har kontakt nå da... Endret 20. oktober 2006 av eXa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå