Gå til innhold

Bilder av en liten vannblokk...(oppdatert!)

Anbefalte innlegg

-Som jeg snekret i sammen i full fart.

Ikke noe Hi-tech akkurat, men hvis noen har stramt budsjett, kan kanskje dette være løsningen?

Kostet meg 20 kroner tilsammen :smile:

Består av 2 kobberbend - 12mm. Et 15mm splittet rør, og til bunn, faktisk også et splittet rør som jeg banket flatt, og planslipte. Verktøy: en skrustikke, en baufil, hammer, en fil og en gassbrenner. Pluss loddetinn, pasta, og litt autosol til finpussen.

Har ingen nøyaktige temperatur målinger og komme med. Har bare brukt den en periode på en PIII 733. Men skulle uten betenkeligheter sette den på en AMD!

0001.jpg

En slags tegning av konstruksjonen. Som dere sikkert ser, er bendene skråskjært, slik at vannet for full kontakt med bunnen, uten noen hindringer.

1234.JPG

Et annet bilde

pc-crash.gif

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Arctic på 2002-11-06 18:42 ]</font>

Edit: la til (oppdatert!) i emnefeltet

[ Denne Melding var redigert av: Arctic på 2002-12-16 04:37 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser bra ut det der! Hvordan presser du den ned på prosessoren? (ser ingen bøyle)

Ellers så er jeg bare litt bekymret for at det blir litt lite kontaktareal mellom kobberet og vannet. Det er jo ofte det som er flaskehalsen. Men det er klart man kan øke effektiviteten ved å kjøre vannet raskere igjennom blokka (eller skal jeg si dingsen?).

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-06 19:04, skrev LasseAndreK:

Ganske kult og enkelt designe :smile: Som Simen1 sa - hvordan festes den til cpu? Hva med å ta noen bilder unnenfra?

Som sagt, brukte den originale klipsen til luftkjøleren som jeg bøyde litt til, da tykkelsen på en vanlig kjøleribbe er ca halvparten av høyden på kjøleren. I tillegg brukte jeg tapen på toppen av kjøleren. Den har jeg som du sikkert ser, fjernet.

Bilde av bunnen

Lenke til kommentar

Ja, var helt ok den, tviler egentlig ikkje på at den kjøle bra, for den har jo ganske bra overflate i kontakt med vannet..

minner meg om en jeg såg for en tid siden, men den var faktisk billigere, pluss at du kunne drikke av ett av råmaterealene...

delene som trengtes til den var;

Brus/øl-boks (egentlig bare bunnen)

en alu/kobber-plate bit (til bunn)

2 rørstusser

epoksy lim...

den skulle visst ha kjølt ganske bra også..

skal sjå om ej finn sida den var på

Lenke til kommentar

Så enkelt kan det altså gjøres! Riktig så elegant, må jeg si!

Antagelig får du brukbare temperaturer med den også?

Kunne vært artig å få greie på hva den orker etterhvert?

Tenker med skrekk og gru på at jeg brukte 30-40 timer på å lage spiralblokka mi! :grin:

Men den har jo til gjengjeld plexideksel og dreibare tilkoblinger med O-ringtetninger da! :wink:

Lenke til kommentar

Har oppgradert for lenge siden, med både nye kjølere, og ny PC/CPU. Men tror faktisk jeg skal slenge den på P4'ern min, og bare se hva som skjer. Ulempen er jo at bunnen på kjøleren er litt smalere en varmespredern på en P4, men det skal nok gå greit. Det er jo kjernen vi skal kjøle. Men akkurat nå er HK inn på rep, og sånn tar jo sin tid...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå har jeg endelig fått testet vannblokken på en P4 1,6 Må si jeg ble imponert over temperaturene!

Vanntemp Idle 24,8 C CPU 28 C

Vanntemp Load 26 C CPU 34 C

Temperaturen er målt oppå varmesprederen med 2 termometere for og dobbeltskjekke. Fikk faktisk muligheten til denne uvanlige og gode plasseringen av proben fordi vannblokken ikke dekket hele sprederen... Det var et felt på 4mm oppe og nede som det ikke var kjøler på. Her festet jeg probene med alutape som jeg dekket til med vanlig tape, og til slutt la jeg på et tykt lag med noe som best beskrives som fleksibel isopor. Må forresten nevne at kjøleren er helt ny-montert med AS3, så jeg kan kanskje forvente ennå bedre temperaturer om noen dager :smile:

pc-crash.gif

Edit, leifs

[ Denne Melding var redigert av: Arctic på 2002-12-16 05:58 ]

Lenke til kommentar

Den lille "blokka" der var jo genial. Lag 2 sånne til + lage festeklips til cpu, gpu og chipsett så har du en komplett unik minivannkjøling. Og billig blir det og... for jo ikke en brukbar gpu blokk engang for den prisen du bruker på å bygge 3 sånne.

Kanskje du kan lage flere og selge de?

Lenke til kommentar

Her er en ide, så klart hvis du kan unnvære blokka noen dager da. :smile: send den inn til gutta her på overklokking.no som tester sånt. (Espen Røvik Larsen ?) og få han til å teste den mot feks. magnum eller danger den... utfallet er jo selvsagt, men forskjellen er MEGET interessant... det er faktisk snakk om en god del kroner...

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet, tar ikke OK i mot hjemmelagde ting for testing? Måtte vel kanskje bli uoffisielt/privat.

Jeg kunne godt ha sendt den inn, for jeg bruker den ikke nå. Opplegget hos meg var ment som en test. Dessuten ble det nesten våkenetter grunnet de korte tilkoblingene på slangen. Men akkurat det er jo en smal sak og fikse. Bare stikke 12 mm rørstubber i hullet og lodde de fast.

Laget forresten et mer solid feste i tykk plexi, med 4 bolter for socket 478.

[ Denne Melding var redigert av: Arctic på 2002-12-18 03:21 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...