Gå til innhold

swap fil

Anbefalte innlegg

Vet jeg burde ha en fast størrelse på swap filen.. noen steder sier de dobbelt av ramen og andre steder ikke større en størrelsen på ramen..

men det jeg egentlig lurte på.

de sier at man skal ha swap filen på IKKE-SYSTEM hden, men den andre.. Men hvis system hden er kjappere enn den andre burde man ha swapen på system hden siden hden er kjappere...

menda lurer jeg på...

har (snart) et stk 120gb 8MB cache wd hd og en 80gb 2MB cache wd disk.... 8mb cachen hden ligger system partisjonen på og denne er jo litt raskere enn 2mb cachen.. .men er den så mye raskere at jeg burde ha swapen på 8mb cache/system hden? eller er de så like at jeg tjener mer på og ha swapen på den andre hden (ikke system hden)

bare lurer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorvidt du merker noe til hvilken disk du legger swap til, er litt avhengig av hva du bruker resten av disken(e) til og hvor mye fysisk minne du har.

Eksempel: Jeg har 3 SCSI disker + 3 ATA disker. På disk 1 har jeg en OS partisjon og en programpartisjon, på disk 2 har jeg swap + temp + noe data jeg sjelden bruker (drivere o.l.) og disk 3 er en arbeidsdisk. Med arbeidsdisk mener jeg disken jeg bruker til datafiler jeg jobber med i øyeblikket. De tre ATA-diskene er bare lagerplass. Dette oppsettet gjør at om jeg laster et program som trenger swapminne eller temp, så skrives dette direkte til en disk om ikke har andre oppgaver. Eller at jeg skal lagre data jeg jobber med, der deler av dataene ligger i swapminne eller temp, så leses det fra en disk og lagres til en annen disk samtidig. Hadde alt dette foregått på en disk, så hadde diskhodene på disken måttet fly som f*** (lese, skrive, lese osv.) for å utføre alle disse operasjonene. Klart dette tar lengre tid enn om operasjonene kan fordeles mellom flere disker. Selv har jeg en fast swapfil på det dobbelte av fysisk minne. Har du plass, så ser jeg ikke noen grunn til å spare.

Noe som kan påvirke det jeg har skrevet over, er hvor mye fysisk minne du har opp mot hvilke applikasjoner og data du jobber med. Kjører du Word, Excel o.l. og har 512 MB fysisk minne, så trenger systemet ikke swapfil. Kjører du mange programmer samtidig eller arbeider med store datafiler (lyd, video), så må dette vurderes opp mot hvor mye fysisk minne du har i hvert enkelt tilfelle.

Anbefaler derfor å tenke over hva du gjør på diskene som krever mye/mange diskoperasjoner, og prøver å fordele dette mellom de to diskene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...