Gå til innhold

Overbrenning av CD (90 min)

Anbefalte innlegg

Er det noen som har prøvd ut de nye 90 minutters CD skivene?

Har tenkt å prøve dem ut ved å brenne inn 90 minutter med musikk, nå som siste Nero oppdatering tillater dette. Imidelrtid har jeg hørt mye skremselspropaganda fra både dataforhandlere, nero mannskapet og phillips gutta (bruker Phillips PCRW2010 - 20x10x40) om at cd brenneren kan bli ødelagt om man overstiger de vanlige 80 minutter (noe med red book standard).

Noen som vet hvor reelt dette er? Orker ikke tanken på å måtte skaffe ny etter å trashe den etter bare en brenning.

Det skal visst dessuten være brennere som støtter 90 minutter nå, så jeg mistenker jo at de kommesielle kreftene ønsker å få oss til å kjøpe disse fremfor å bruke det vi allerede har. Men visst noen av de gamle brennerne takler 90 minutter, er jo det best å spare de pengene, og heller skaffe DVD brenner hvor 90 minutter er for ingenting å regne.

Interessert i feedback fra alle som mener de vet noe om dette! (c:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

funker fint å brenne 90min på min plextor (men er litt kresen på mmore)

men kan ikke si noe om din brenner, men det funker iallefall... butikkene selger mer og mer av 90min cdene...

er du usikker på hvordan du skal overbrenne så se artikel på hardware.no forlitt siden.... artikelen gjalt nero..

men kan ikke tro (vet ikke) at den på noen måte ødelegger brennern... bruker vel barelaseren litt lenger ut enn vanlig, men kan ikke skade..enda ikke hørt noe om folk som har problemer eller ødelagt noe med 90min cder

Lenke til kommentar

Betryggende å høre at du har gode erfaringer. På meg virker det som om de kun vil redde rumpen sin i fall noe skulle gå galt og derfor advarer for å være på den sikre siden, samt ønsker å tjene mer penger på CD oppgradering.

Fikk forståelsen av at leseren kunne gå ut av ledd, eller noe sånn. Har ikke peiling på hvordan det fungerer, så de tekniske formaningene var gresk for meg.

Om noen med phillips har gode erfaringer med 90 min, så si fra. Jeg gleder meg til å sette i gang med brenningen. (c:

Lenke til kommentar

Beslektet spørsmål: Kan overbrente CDer avspilles i vanlige stasjonære CD spillere? Eller lider de samme skjebne som CDRW skiver og blir således dømt til å begrense seg til avspilling i brenneren?

Og hvordan i alpakka har du klart å skvise inn 93 minutter på en 90 minutters skive? Jeg er nok naiv, men jeg min brenner har jeg kun klart å tyne til 79.59 minutter på 80 minutters og antok derfor at det blir 89.59 på 90 minutters.

Skjønner at jeg må sette meg litt mer inn i dette...

Lenke til kommentar

Jeg har fått overburnede musikkcd'er til å spille i alle de vanlige cd spillerne jeg har forsøkt. (flaks?) Jeg har hatt problemer med overburnede cd'er i en del cd-rom stasjoner. For å brenne en 90 minutters cd må du bruke overburn uansett og da går det ofte bra å sette den til å overburne litt ekstra slik at du får mer enn 90 minutter.

Lenke til kommentar

Ok, med ingen negative erfaringer der ute skal jeg stikke og hente mmore 90min cd'ene i morgen og prøve dem ut på min phillips.

Forhandleren gjentok nylig formaningene sine men skulle det mot formodning skjære seg så skal jeg si fra her så folk er advart.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-06 19:00, skrev miraculix:

Beslektet spørsmål: Kan overbrente CDer avspilles i vanlige stasjonære CD spillere? Eller lider de samme skjebne som CDRW skiver og blir således dømt til å begrense seg til avspilling i brenneren?

Går smud på alle cd-spillerene/discmanene jeg har prøvd på. Men de begynner litt lettere å hakke i discmaner, så det er en fordel med antishock til tider da..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...