DJViking Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 (endret) Var usikker om denne passet inn på dette forumet, men jeg måtte prøve siden jeg har gått så lenge arbeidsledig. Jeg ble ferdig utdannet i 2005 og søker nå min første jobb. Jeg ønsker hovedsakelig å jobbe med programmering, systemutvikling og informasjonssikkerhet, men er også interessert i alt av IT-relaterte stillinger. Jeg er nåværende bosatt i Gjøvik, men er interessert i arbeid hvor som helst i landet. Hvis det er noe i østlandsområdet eller i rundt Oslo kan jeg flytte raskt. Jeg kan til og meg tilby meg selv å arbeide gratis for den bedriften som kan gi meg en praksisplass da Aetat dekker med tiltakspenger for det. Mine kvalifikasjoner er i hovedsak en Master i Informasjonssikkerhet fra Høgskolen i Gjøvik. Til grunn for denne utdannelsen har jeg en Bachelor i Datateknikk fra Høgskolen i Narvik. Fra masterutdannelsen har jeg sterk kompetanse og mye prosjekterfaring fra mange sikkerhetsområder som autentisering, perimetersikring, kryptologi, sikkerhetsarkitektur m.m. Mye av arbeidet jeg har utført på dette området har benyttet seg av kjente standarder slike som ISO17799, Common Criteria og ISF’s ”Standard of Good Practice” for skriving av sikkerhetsrelatert dokumentasjon. Jeg er godt kjent med utarbeidelse av trussel- og sårbarhetsanalyser og sikkerhetspolicy. På det sikkerhetsteknologiske aspektet har jeg sterk kompetanse innen brannmurer, IDS/IPS og forskjellige VPN-løsninger. Jeg har også en sterk forståelse for kryptologi og PKI og anvendelse av dette. Jeg har også inngående kjennskap til sikkerhetsprotokoller, protokoller generelt og sikkerhetsteknologi for nettverk. Fra bachelorutdannelsen har jeg utmerket kompetanse og mye erfaring innen systemutvikling, objektorientert programmering med Java og Internettprogrammering med HTML/XHTML og PHP. Jeg har god kompetanse og mye erfaring innen objektorientert analyse og design med bruk av design patterns og modellering i UML og ER samt krav- og designdokumentering. Innen databaser har jeg kompetanse og erfaring med databaser fra Oracle og MySQL samt programmering med SQL og bruk av JDBC i Java. Videre har jeg god kompetanse og erfaring med konfigurasjon og bruk av flere forskjellige Windows og Linux operativsystemer. Jeg har også en inngående forståelse av de underliggende konseptene i operativsystemer. Jeg har også under bachelorutdannelsen fått kompetanse på konfigurasjon og drift av Windows server i nettverk med Windows klienter. Endret 3. november 2006 av DJViking Lenke til kommentar
kimla Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Litt OT, men hvorfor tror du at du ikke har fått jobb enda forresten? CVen din så jo fin ut den, har du vært på mange intervjuer? Hva sa de der? osv osv Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2006 (endret) Litt OT, men hvorfor tror du at du ikke har fått jobb enda forresten? CVen din så jo fin ut den, har du vært på mange intervjuer? Hva sa de der? osv osv 7107874[/snapback] En hovedfaktor er vel sikkert på grunn av at jeg ikke har arbeidserfaring tidligere. På enkelte har det vist seg at karakterene mine ikke var gode nok. Selv om jeg har veldig gode karakter i datafagene. Siden mars i år har jeg vært på rundt 30 intervjuer. Mesteparten av disse var i Oslo noen i nord-norge. Respons jeg har fått tilbake har stort sett bare vært at de hadde funnet andre som passet bedre, bodde i nærheten, eller som hadde bedre karakterer og spesielt erfaring. Det er vel mest på grunn av mangel på erfaring at jeg har blitt vraket så mange ganger. Litt rart da når jeg ble innkalt til intervju hadde bedriften allerede fått oppgitt min mangel på arbeidserfaring fra CVen min. Endret 19. oktober 2006 av DJViking Lenke til kommentar
Henit Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Jeg kjenner godt til det med at man trenger erfaring. Jeg er selv utdannet ingeniør innen datafag, og har endelig fått en jobb nå innen det jeg liker å holde på med. Jeg var ferdig utdannet våren 2003, og de to første årene, frem til i fjord høst, hadde jeg bare jobber som ikke var relatert til de ønskene jeg hadde i forbindelse med jobb i det hele tatt (lagerjobb, telefonsupport og elkjøp jobb). Heldigvis begynner IT markedet å snu litt, og flere bedrifter er interessert i nyutdannede enn før. Bedriften jeg jobber for f.eks, har hatt folk i ganske spredt alder, men de 4 siste de ansatte (meg og de tre etter meg), var bare unge og nyutdannede. Det er håp for IT folk nå Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Det var det jeg også tenkte, IT markedet er mettet. Før var det bra, for da kunne jo nesten ingen data, men nå kan vel de fleste veldig mye data, og ikke såpass nødvendig. Men håper virkelig du får deg jobb innen IT som du ønsker, beste lykke ! Lenke til kommentar
tommy18 Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Jeg var ferdig utdannet dataingeniør våren 2006, og hadde allerede skrevet under kontrakt med et firma. Jobber nå som it-konsulent og trives veldig godt med det. Har du ikke gode karakterer kan det nok være vanskelig. Jeg hadde aldri fått jobb hos firmaet jeg jobber i, om det ikke var for gode karakterer. Ønsker man å jobbe som programmerer, bør man ha A i alle programmeringsfag, inkl algoritmer. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 28. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2006 Jeg var ferdig utdannet dataingeniør våren 2006, og hadde allerede skrevet under kontrakt med et firma. Jobber nå som it-konsulent og trives veldig godt med det. Har du ikke gode karakterer kan det nok være vanskelig. Jeg hadde aldri fått jobb hos firmaet jeg jobber i, om det ikke var for gode karakterer. Ønsker man å jobbe som programmerer, bør man ha A i alle programmeringsfag, inkl algoritmer. 7170774[/snapback] Jeg tror mitt problem er karakterne fra masterutdannelsen min, som er ganske gjennomsnittlig. Fra bachelorutdannelsen har jeg bare gode karakterer mellom A og B i datafagene og programmeringsfagene, mens realfagene mine er litt gjennomsnittlige. Lenke til kommentar
kimla Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Jeg kjenner godt til det med at man trenger erfaring. Jeg er selv utdannet ingeniør innen datafag, og har endelig fått en jobb nå innen det jeg liker å holde på med. Jeg var ferdig utdannet våren 2003, og de to første årene, frem til i fjord høst, hadde jeg bare jobber som ikke var relatert til de ønskene jeg hadde i forbindelse med jobb i det hele tatt (lagerjobb, telefonsupport og elkjøp jobb). Heldigvis begynner IT markedet å snu litt, og flere bedrifter er interessert i nyutdannede enn før. Bedriften jeg jobber for f.eks, har hatt folk i ganske spredt alder, men de 4 siste de ansatte (meg og de tre etter meg), var bare unge og nyutdannede. Det er håp for IT folk nå 7124918[/snapback] Hva har du fått jobb som? Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Det var det jeg også tenkte, IT markedet er mettet. Før var det bra, for da kunne jo nesten ingen data, men nå kan vel de fleste veldig mye data, og ikke såpass nødvendig. Men håper virkelig du får deg jobb innen IT som du ønsker, beste lykke ! 7169303[/snapback] IT-markedet er ikkje metta, men deler av det er litt treigare enn resten. Spesielt stillingene som trenger "lavare" utdannelse er det ikkje så stor etterspørsel etter, men programmerere er det stor etterspørsel etter konstant no. spesielt .Net er interessant for arbeidsgiverene no for tida. mvh JanEirik Lenke til kommentar
Henit Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Jeg var ferdig utdannet dataingeniør våren 2006, og hadde allerede skrevet under kontrakt med et firma. Jobber nå som it-konsulent og trives veldig godt med det. Har du ikke gode karakterer kan det nok være vanskelig. Jeg hadde aldri fått jobb hos firmaet jeg jobber i, om det ikke var for gode karakterer. Ønsker man å jobbe som programmerer, bør man ha A i alle programmeringsfag, inkl algoritmer. 7170774[/snapback] Jeg tror nok ikke det er tilfellet over alt. I svært stor del av it jobbene der ute, legger de stor vekt på hva folk kan, og ikke så mye på papirer og karakterer. Min erfaring er at de fleste steder ser på om du har gått høyskole/universitet etc, og kompetansen en har. Lenke til kommentar
Henit Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Jeg kjenner godt til det med at man trenger erfaring. Jeg er selv utdannet ingeniør innen datafag, og har endelig fått en jobb nå innen det jeg liker å holde på med. Jeg var ferdig utdannet våren 2003, og de to første årene, frem til i fjord høst, hadde jeg bare jobber som ikke var relatert til de ønskene jeg hadde i forbindelse med jobb i det hele tatt (lagerjobb, telefonsupport og elkjøp jobb). Heldigvis begynner IT markedet å snu litt, og flere bedrifter er interessert i nyutdannede enn før. Bedriften jeg jobber for f.eks, har hatt folk i ganske spredt alder, men de 4 siste de ansatte (meg og de tre etter meg), var bare unge og nyutdannede. Det er håp for IT folk nå 7124918[/snapback] Hva har du fått jobb som? 7171398[/snapback] Jeg jobber heltid som webutvikler Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 Jeg var ferdig utdannet dataingeniør våren 2006, og hadde allerede skrevet under kontrakt med et firma. Jobber nå som it-konsulent og trives veldig godt med det. Har du ikke gode karakterer kan det nok være vanskelig. Jeg hadde aldri fått jobb hos firmaet jeg jobber i, om det ikke var for gode karakterer. Ønsker man å jobbe som programmerer, bør man ha A i alle programmeringsfag, inkl algoritmer. 7170774[/snapback] Jeg tror nok ikke det er tilfellet over alt. I svært stor del av it jobbene der ute, legger de stor vekt på hva folk kan, og ikke så mye på papirer og karakterer. Min erfaring er at de fleste steder ser på om du har gått høyskole/universitet etc, og kompetansen en har. 7199249[/snapback] Stemmer nok det, ikke vits å lete etter folk med 0 erfaring når man har søkere som har erfaring til det som trengst. Karakterer er ikke, og vil ikke bli alt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg