Absorb Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 Jeg har en partisjon som jeg vil dele mellom XP og RH7.2 (FAT32). Jeg vil at alle brukere skal ha tilgang til denne og at den skal monteres automatisk ved oppstart. Trodde jeg løste dette ved å legge til følgende i /etc/fstab/ /dev/hda2 /mnt/common vfat defaults 0 0 Dette fungerer fint så lenge jeg er innlogget som root, men når jeg er innlogget som vanlig bruker får jeg bare lesetilgang og ikke skrivetilgang. Prøvde derfor å endre rettighetene til /mnt/common/ bruk av CHMOD a+rw men av en eller annen grunn funker det ikke. Noen ideer? Lenke til kommentar
Ptomania Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 bruk -gid og -uid for å sette henholdsvis group-ig, og hvem som eier den mounta partisjonen. Lag deg for eksempel en gruppe som heter fatmount, og legg til brukeren din til denne gruppen. Finn nummeret på group'en (/etc/group) og mout opp partisjonen med -gid id. Ptomania Lenke til kommentar
Absorb Skrevet 6. november 2002 Forfatter Del Skrevet 6. november 2002 Takker for kjapt og godt svar... Men lurte på en liten ting -gid er "gruppeidentifikasjon" og skal settes deretter, men hva gjør jeg med -uid (eier?) skal den settes til root (0?) Lenke til kommentar
Ptomania Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 Det har ingen ting å si.. hvis du ikke setter den blir den satt til root. du kan like gjerne sette den til brukeren din f.eks. Ptomania Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå