Gå til innhold

Trenger strømadapter / trafo. USA -> Europa plugg

Anbefalte innlegg

Vel, som topicen sier, så er jeg på jakt etter et adapter som gjør det mulig for meg å benytte et apparat i fra USA i en norsk stikkontakt. Jeg har sett litt omkring, og jeg har funnet følgende:

http://netonnet.no/Product/Product.aspx?Iid=236056 og 3 på Clas Ohlson. Men jeg er litt usikker på hvor stor den må være, men jeg regner med at 110 Volt ampere burde holde.

Men det er en ting jeg stusser litt på. Det er at i USA bruker dem 60 Hz på nettspenningen, mens i Norge bruker vi 50 Hz, dette adapteret er merket med 50 Hz, vil dette ha noe å si for det aparatet jeg skal bruke (det har en ekstern strømforsyning som skal levere 9V AC(regner jeg med, siden det står "AC IN AC9V")). Eventuelt, er det noen som vet et adapter med frekvensomformer. Det kan forøvrig merkes at aparatet trekker 24W.

Det hadde også hvert til hjelp hvis noen har en Korg EMX-1 eller ESX-1 liggende, som kan gi meg spesifikasjonene til den eksterne strømforsyningen, og spesifikasjonene som står under aparatet.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er klar over at VA = W når det ikke er faseforskyvning, men siden det er en spole i trafoen som skal kobles til adapteret så vil det bli litt forskyvning. Men 110VA er nok, så pass har jeg regnet meg fram til i løpet av dagen. Men det var egentlig ikke derfor jeg spurte om frekvensene.

Trafoen jeg skal koble til adapteret er designet for USA (altså 60 Hz, ikke 50), og det er her jeg er litt i tvil, det jeg er bekymret for er at det kan bli varmgang eller noe slikt. Og det som kanskje bekymrer meg mest, er at apparatet som skal kobles til denne trafoen sansynligvis har en intern likeretter. Og hvis denne blir foret med f.eks. 50 Hz i stedet for 60 Hz, så kan vel dette medføre til større rippelspenninger (hvis jeg ikke er helt på jordet), siden det blir litt lengre tid imellom halvperiodene. Det er derfor jeg mer meget keen på å få litt info i fra merke skiltet til strømforskyningen og aparatet (Korg EMX / ESX og Korg KA 163)

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Transformatorer støtter ikke bare en frekvens men har en viss båndbredde, den vanligste båndbredden er 50-60Hz så transformatoren til den strømforsyninga greier det garantert. Og angående rippel så vil ikke den bli større, med mindre det er snakk om en veldig "grov" strømforsyning og i så fall tåler apparatet det. Her er det snakk om lydbehandligsutstyr hvis jeg har forstått riktig, og der pleier man å sette på "overkill" glattekondensator for å være sikker på å bli kvitt så mye rippel som mulig

Lenke til kommentar

Hmm.. Hvis jeg kjøper et som tåler en del mer strøm enn det som skal trekkes, regner jeg med at det ikke blir så ekstremt ille med tanke på varmgang.

Uansett hvis utstyret blir ødelagt som en følge av at adapteret (som angivelig skal tåle minst 45W) ikke lever opp til merke skiltet blir vel produsent, eller forhandler av adapteret erstatningspliktig av alt utstyret som ble ødelagt. Hvis ikke dekkes det vel av innbo forsikringen.

Prøvde forsåvidt å konsultere lærern min i dag, men han ikke noe nytt å fortelle meg. Så det eneste som gjennstår å gjøre er å vente i spenning på pakken.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Okey, nå er jeg med på lasset. Så det er ikke trafoen i adapteret (50 Hz trafoen) som kommer til å bli problemet, men trafoen som skal kobles til adapteret (60 Hz trafoen). Vel, i så fall får jeg bare vente å se på hva som skjer, også får jeg følge med på temperaturen til 60 Hz trafoen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...