bendik91 Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Jeg går nå i 10.ende klasse på Karmøy i Rogaland. Videre vurderer jeg å utdanne meg innen eiendomsmegling eller romteknologi. Jeg vurderer også andre utdanningsveier, men har mest interesse for de nevnte. Mitt karaktersnitt er ca 4,5, men jeg vet jeg har mulighet for å nå mye lengre, da jeg veldig sjelden øver på prøver, men får som regel 5 i teoretiske fag, en sjelden gang 4. Men nå i 10.ende klasse skal jeg sjerpe meg, og det skal jeg videre også. Som sagt vurderer jeg å utdanne meg innen eiendomsmegling eller romteknologi. Jeg lurer på en del innen disse utdanningveiene: -Hvilke karaktersnitt må jeg ha? -Hvor kan jeg ta utdanningen? -Hvor mange år tar det? -Hvor kan jeg få jobb? -Hvilke linjer ol. burde jeg ta? -Hvilke fordypninger burde jeg ta? Takk på forhånd. Hilsen Bendik. (Jeg tar forbehold om skrivefeil o.l.) Lenke til kommentar
Kenny McCormick Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Hei Jeg vet ikke stort om romfartsteknologi studiet, annet en at man må gå vg1 elektro, vg2 data og elektronikk og vg3 romteknologi, da får du yrkeskompetanse (ikke fagbrev) Du kan få jobb på blant annet satelittstasjoner. Jeg ville anbefale deg og snakke med yrkesrådgiveren på skolen din, han/hun kan sikkert fortelle deg mer om dette. For å bli eiendomsmegler må du ta en bachelorgrad som tar 3 år på BI i Oslo eller Stavanger. Jeg veit ikke hvilke karakterer man må ha for å komme inn der, men jeg ville tru du har gode nok karakterer til å komme inn. For å kunne søke der, må du ha generell studiekompetanse, det kan du få ved å ta studiespesiallisering eller ved å ta allmennnpåbygging etter 2 år på ykrkesfag. Etter fullført studiet ved BI kan du få jobb i et eiendomsfirma som enten eiendomsmegler eller næringsmegler ( selger næringsbygg ) Etter to års praksis kan du søke om å bli statsautorisert eiendomsmegler, da kan du starte ditt eget eiendomsfirma. lykke til Lenke til kommentar
bendik91 Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2006 Takk for et bra og seriøst svar Lenke til kommentar
vk2elev Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Noe informasjon her er feil, du trenger ikke å gå noe romteknologiske linje på VGS for å bli romteknolog. Du kan ta Allmenn eller studiespesielisering(som det heter nå), og fordype deg i realfag, spesielt er matte og fysikk viktig. Så søker du på norges eneste romteknologistudium på høyere nivå. Romteknologistudiet i Narvik Universitetet i Tromsø har et studie i romfysikk hvis det er interessant. Om du ikke har bestemt deg enda, anbefaler jeg deg å ta teoretisk VGS og ikke yrkesfaglig, da vil du ha mulighetene åpne og kan vurdere de neste årene forskjellige yrker som kan være interessante. Men dette er bare mine meninger da!, uansett, lykke til Bendik91! Lenke til kommentar
Kenny McCormick Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 sant det, jeg visste bare at det var en linje på elektro som hadde noe med romteknologi å gjøre. Så hvis han ikke ville gå allmenn så hadde han noe annet å velge ihvertfall. Lenke til kommentar
bendik91 Skrevet 22. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2006 Ok. Jeg rekner med jeg velger studiespesialisering. På grunn av at alle tingene jeg vurderer å utdanne meg som, burde jeg ta studiespesialisering, med avansert matte og fysikk. Takk for svarene. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Slik jeg forstår deg, så høres det ut som allmennfaglig linje med fordypning i matte og fysikk kan være en grei løsning. Da må du ikke bestemme deg før slutten av videregående, og da vet du trolig mye mer om hva du vil satse på. For å komme inn på BI, må du bare ha kommet deg gjennom videregående med generell studiekompetanse. Når det gjelder romteknologi, tipper jeg at den greieste måten er å ta dette via ingeniørstudier på NTNU eller lignende høyskoler. Da trenger du fordypning i matte og fysikk fra vgs. Sånn litt på siden av hva du spør om: Dette er to helt forskjellige yrker. Prøv å se for deg hva du ønsker å jobbe med. Som eiendomsmegler jobber man med salg og er i kontakt med mennesker, mens innen romteknologi vil jeg tro at det blir mye forskning og jobbing for seg selv. Lykke til uansett! Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Sånn litt på siden av hva du spør om: Dette er to helt forskjellige yrker. Prøv å se for deg hva du ønsker å jobbe med. Som eiendomsmegler jobber man med salg og er i kontakt med mennesker, mens innen romteknologi vil jeg tro at det blir mye forskning og jobbing for seg selv. Lykke til uansett! 7127042[/snapback] Jeg vil tro romteknologi omfatter store mengder mattematikk og masse elektronikk og fysikk. I dette faget tipper jeg man jobber med teknikk på et særdeles høyt plan, så talent i realfag er nok å anbefale her. Eiendomsmegling er et ganske så mer allminnelig yrke i forhold til romteknologer. Her er det vel stort sett økonomi og mennesker man jobber med. Så spranget mellom akkurat disse to yrkene er veldig stort. Jeg ville absolutt anbefale deg å ta allmenne fag med fordypning i matte og fysikk på vidregående. Da har du ikke bare generell studiekompentanse som er kravet til å søke på universitet og høyskole, men også realfagskravene dersom du finner ut etter vidregående at du vil fortsette med noe teknisk, slik som ingeniør, eller romteknologi. Det fine med allmenne fag er at du har stort sett alle muligheter åpne etterpå - spesielt om du også har hatt fordypning i realfag! Når du har fullført vidregående og er nærmere 19 år vil jeg tro du kanskje har litt andre ønsker og drømmer om hva du vil gjøre når du er ferdig utdannet. Lenke til kommentar
saum Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Det er tydeleg at ingen som har svart har noko særleg erfaring innen utdanning i romteknologi. Dette betyr at sjølv om folk har svart etter beste evne har romteknologiutdanninga komt litt feil ut i forumet. Eg vil difor rettepå nokre ting ettersom eg sjølv har gått VK2 Romteknologi: Du kan få jobb på blant annet satelittstasjoner. - Lazy_Boy Du har yrkeskompetanse (ikkje fagbrev) i romteknologi som kvalifiserar til jobb på blant anna satelittstasjonar MEN du vil mest sansynleg ikkje få jobb der med berre vidaregåande uansett. Om du ikke har bestemt deg enda, anbefaler jeg deg å ta teoretisk VGS og ikke yrkesfaglig, da vil du ha mulighetene åpne og kan vurdere de neste årene forskjellige yrker som kan være interessante. - vk1elev Andøy VGS tilbyr, som einaste skule i landet, Vg3 Romteknologifag. Dei tilbyr også at elevane kan ta dei faga som dei treng for å få generell / spesiell studiekompetanse slik at du stiller på lik linje med dei som har gått allmenn studiespesialisering til å velge fritt mellom forskjellige linjer på på høgskule og universitet samtidig som du har yrkeskompetanse i romteknologi. Eg vil prøve å svare på spørsmåla dine når det gjeld romteknologi: -Hvilke karaktersnitt må jeg ha? Då eg gjekk der var der elevar som hadde under 4 i snitt frå VK1 Elektronikk. -Hvor kan jeg ta utdanningen?-Hvor mange år tar det? Vg3 kan du kun ta på Andøy VGS medan du kan ta bachelor (3år) eller master (5år) grad kun på HiN (Høgskulen i Narvik). Elles finst romfysikkstudiet i Tromsø. Du kan også gå i utlandet (t.d. frankrike, USA eller wales der eg sjølv lurar på å studere space science and robotics til neste år). Utanom VGS er dei fleste studie i hovudsak 3 eller 5 år. -Hvor kan jeg få jobb? Markedet for folk med kompetansen aukar sterkt og personleg trur eg det vil vokse svært mykje i framtida men per i dag er det begrensa kor du kan jobbe. I noreg er dømer universitet, Norsk Romsenter i Oslo og Andøya. Men Romteknologilinja i Narvik er ei elektronikklinje og du kan ta jobb som elektronikar. -Hvilke linjer ol. burde jeg ta? Du bør sjølv vurdere om du skal gå studiespesialisering eller romteknologi på vidaregåande skule og undervegs gjer deg opp ei meining om kva du vil vidare. Ein tidligare romteknologiklassekamerat studerar markedsføring elns. på BI no. -Hvilke fordypninger burde jeg ta? Dersom du vel studiespesialisering: matematikk og fysikk. Dersom du går romteknologi: so mykje du klarer for å få studiekompetanse med matematikk og fysikk. NB: dette kan være KNALLHARDT arbeid men personleg angrar eg ikkje. I løpet av året skaut vi ein rakett over 8,5 km høgt, vi var 2 veker i California og nokre av oss var også 1 veke i nederland på eitt av europas største romsenter. i tillegg er der knallbra miljø og du får fleire timar i veka på andøy rakettskytefelt. Men du må altså være innstilt på å jobbe vis du skal gå her... Lenke til kommentar
kaizer2x Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 men hva skal man da gjøre for å få fagbrev? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå