Gå til innhold

Hvordan er det å bruke gammel optikk

Anbefalte innlegg

Hei

Har nettopp kjøpt meg kamera, fikk fatt i et billig EOS 350D med standar linse. Så har det seg sånn at farsan som er en gammel hobby fotograf, har en del optikk (dyre den gang) til sitt gammle Canon kamera, så kommer spm - kan jeg bruke de gammle linsene hans? eller blir det bare tullball? er jo helt manuelle linser...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om de passer eller ikke (fysisk), men jeg bruker en del gammel Olympus optikk på mitt E-500. Gamle objektiver er ikke nødvendigvis dårlige objektive! Tvert om; De er en fryd å bruke; lyssterke og skarpe.

Noe som også er positivt, er at en lærer seg litt mer om de manuelle instillingene og på objektiver med fast optikk, blir en nødt til å tenke litt anderledes. Håper du får de på (om enn med en adapter) og lykke til med skytinga!

Lenke til kommentar
Svaret er trolig nei. Pre-EF-objektiver (FD) er fysisk inkompatible med EF-fatningen.

Her er en link som forteller deg hvordan du kan gjøre det, og hvorfor du ikke kommer til å ville prøve: http://photonotes.org/articles/eos-manual-lenses/

7100325[/snapback]

oki, regnet egentlig med at det ikke gikk, men tenkte det kunne være en grei løsning frem til jeg fikk råd til å kjøpe noen egene.

Takk for svar

Endret av Snailey
Lenke til kommentar

Canon produserte jo eit par originale adapterer til dette, men desse koster vel litt for mykje, kanskje ( http://cgi.ebay.com/Rare-Geunine-Canon-FD-...1QQcmdZViewItem )

Kvaliteten på desse er sikkert betydeleg bedre enn dei billige alternativa, så om du har optikk som virkelig er verdt å bruke, er dette alternativet kanskje noko å vurdere? :)

Endret av Henrik Lied
Lenke til kommentar
Canon produserte jo eit par originale adapterer til dette, men desse koster  vel litt for mykje, kanskje  ( http://cgi.ebay.com/Rare-Geunine-Canon-FD-...1QQcmdZViewItem )

Kvaliteten på desse er sikkert betydeleg bedre enn dei billige alternativa, så om du har optikk som virkelig er verdt å bruke, er dette alternativet kanskje noko å vurdere? :)

7103421[/snapback]

Er ikke 100% sikker på hva slags kamera det er, men det er gammelt - midten av 80 talet eller der omkring - og det er vist snakk om 5-8 linser, alt fra vidvinkel og opp til noe telezoom - og han har lagt masse penger i dette utstyret, så tror nok det var veldig gode linser den gang i allefall...

Men for prisen for en slik overgang kan jeg vel få kjøpt en flott ny linse eller to?

Skal få sjekket opp i hva det er for noe jeg, men takk for alle svar... Har funnet ut at det ikke er bare bare å være helt fersk i en jungel av utstyr i alle prisklasser...

Lenke til kommentar
Er ikke 100% sikker på hva slags kamera det er, men det er gammelt - midten av 80 talet eller der omkring - og det er vist snakk om 5-8 linser, alt fra vidvinkel og opp til noe telezoom - og han har lagt masse penger i dette utstyret, så tror nok det var veldig gode linser den gang i allefall...

Da er det nok stor fare for at det er FD-mount, EF-fatningen kom i 1987.
Men for prisen for en slik overgang kan jeg vel få kjøpt en flott ny linse eller to?

Hvis det var dyrt/godt utstyr kan det godt være at det er bedre å kjøpe konverter, men den vil uansett fungere som en telekonverter (1.26x i tillegg til crop-faktoren i kameraet), og passer bare noen få FD-mount objektiver også...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...