Gå til innhold

Hvilket OS til server

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Home er billig om du skal ha server til css:P

Vitsen med 2003 er liten, xp kjernen er helt lik, det er bare fler funksjoner i server som gjør dritten ustabil. Det er dog en annen sak om du skal ha den som domene server eller andre ting.

7159762[/snapback]

Men Linux/UNIX-alternativet er gratis hvis det er snakk om spillserver. Kanskje ikke så enkelt som Windows, men absolutt mulig å få til. Dessuten, man får automatisk mer innsikt og blir en mer bevisst bruker enn om man bare bruker Windows.

Lenke til kommentar
Ja, såklart er linux best. Det er det jeg har. Men har du ikke ork så er home lettest og billigst:P

7159823[/snapback]

Jeg er ikke enig i det med "billigst". XP Home koster penger, uansett hvor mye du vrir og vender på det. OEM er ikke moro, da OS'et blir låst til maskinen. Og Retail er en del dyrere enn OEM. Det skal ikke mye ork til heller. Ubuntu er et godt sted å begynne, og det finnes masse dokumentasjon.

Lenke til kommentar

Må nok si at en linux distro er veien og gå for trådstarter.

For du har vel ikke en server? Det er en standard pc vi snakker om

her går eg utifra?

Men og kalle Win2003 server for en xp med mere ting som gjør den

ustabil?

Kjøre en 2003 enterprice eller smb hjemme er overkill

da dette er laget for bedrifter som trenger felles tilgang til exchange, filer

, skrivere, databaser (mamut, visma..) og eksternt workspace.

Lenke til kommentar

tenker å kjøpe en server, men den er ikke OS sertifisert for XP prof. bare server programvare, har dette i det hele tatt noe å si.

Står da mellom XP prof, linux og microsoft 2000 server.

Noen som har en pris på disse forskjellige, vet XP prof, men ikke de andre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vet ikke om trådstarter har bestemt seg, men jeg hostet BF2 server på mandriva free edition ( på et LAN jeg arrangerte) .. og det er nok like enkelt på de fleste andre distroer.

faktum er at mange distroer er LETTERE å installere en win XP ( både pro og home)

Normalt følger det med god dokumentasjon. Det tok 5 minutt fra jeg var ferdig å laste serveren til jeg hadde satt opp en BF2 server.. (./start.sh -r) lol..

Distroer jeg har installert som er enkle og stablie:

Mandriva, Fedora, Ubuntu. .... ... en kamerat skryter av Suse men det har jeg ikke prøvd.. test med en live CD .. de fleste kommer med de nå.. og liker du det er det ofte bare å trykke på Install knappen på skrivebordet..

Lenke til kommentar

Du skal vel ikke trenge noen antivirus på en server. Så lenge serveren ikke er satt opp som noe annet enn BF og CS server burde det ikke komme inn noe, og vis du har en god brannmur i tilleg burde det meste være i boks. (er vel som oftest hacking som er problemet på servere)

Men gå for en linux basert distro til serveren, mulig det er litt vanskeligere, men du får vel litt igjenn for at du sparer 2tusen til 10tusen på software.

Lykke til

Lenke til kommentar

For og faktisk svare på topic - Jeg tror det holder i massevis med XP Home/Pro, det er stabilt så det holder og er relativt billig sammenlignet med server-utgavene. Jeg kjører selv XP Pro på min server, den fungerer som ftp, web, video, CS:S, ventrilo og vpn server, noe som forøvrig funker som en drøm. Jeg har ikke hatt en eneste krasj så langt, og har kun rebootet 3 ganger siden den gikk i drift for 3 måneder siden.

Endret av Stikk-kont@kten
Lenke til kommentar

Sorry folkens, men jeg må le av disse Windows 2003 Server svarene deres... HA HA!

Som dere sikkert ser har trådstarter liten peiling på akkuratt hva som liksom kan lønne seg og han har heller små ambisjoner med en større server løsning... Hva er da vits med og i det heletatt nevne noe slike operativsystem som er laget for noe helt annet?

Skaff deg en Xp Home lisens. Du trenger ikke pro utgaven ( den har kun en masse søppel som er forbundet med win2k3 server... Der forskjellen ligger.. Kjernen er helt lik ).

Dette er sikkert heller ikke noe langtidsprosjekt eller neppe noe som kommer til å vare i evigheter? Hva med og prøve seg litt på linux? Ubuntu er en hyggelig ting og starte med... Er helt likt windows... "Next -> Next -> Next"... Flotte greier =)

http://forums.quakenet.org/index.php?t=msg&goto=374

Fin side med en guide =) Jeg vet ikke hvordan BF2 vil fungere under linux. Jeg har hatt det oppe og kjøre på et system før. Hvordan jeg satte opp det aner jeg ikke, men husker det var en del libs og crap som måtte inn.... Det er jo noe man kan prøve seg litt ut på...

http://no.releases.ubuntu.com/edgy/ubuntu-...esktop-i386.iso

Last ned image filen, brenn ut som et image i et brenneprogram og kjør cd'en inn i maskinen... Når du kommer til partisjoneringen, la den gå automatisk... Så slipper du hodebryet =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...